رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 230432

رای پارلمان ونزوئلا به برکناری مادورو

ساعت 24- پارلمان ونزوئلا با تصویب قانونی به برکناری رئیس‌جمهوری این کشور رای داد. دادگاه عالی ونزوئلا این اقدام نمایندگان پارلمان را غیرقانونی خوانده است.

نیکلاس مادورو
style="text-align:justify">به گزارش «تاس»، پارلمان ونزوئلا، که تحت کنترل مخالفان دولت است، دوشنبه شب با تصویب قانونی، به برکناری «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهوری این کشور از سمتش، رای داد.

به‌رغم تصویب این قانون در پارلمان ونزوئلا، ولی این قانون «قدرتی» ندارد و موضوع «برکناری رئیس جمهور» در قانون اساسی این کشور مورد تصریح قرار نگرفته است.

طبق این گزارش، نمایندگان پارلمان، «نیکلا مادورو» رئیس‌جمهوری را به «کوتاهی در انجام وظایف» متهم کرده و مسئولیت «وضعیت خطرناک کشور» را متوجه او دانسته‌اند. نمایندگان پارلمان خواستار برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند.

گفتنی است «لویزا اورتیگا لوبیز» دادستان کل ونزوئلا، اواخر اکتبر گذشته گفته بود: «حتی در صورت سلب رای اعتماد از رئیس‌جمهور، این قانون تنها می‌تواند در ارتباط با معاونان رئیس‌جمهور و وزراء اجرایی شود.»

از سوی دیگر، دادگاه عالی ونزوئلا با غیر قانونی خواندن این اقدام پارلمان، در بیانیه‌ای تصریح کرد، بر اساس ماده 336 قانون اساسی از نمایندگان پارلمان خواسته شد دست از تسویه حساب سیاسی رئیس‌جمهوری بردارند و اسنادی را تصویب نکنند که از دایره اختیارات قانونی‌شان خارج است.

مخالفان ونزوئلا با توجه به بحران فزاینده از جمله کمبود غذا و دارو، قطع مکرر برق و تورم، به دنبال عزل رئیس‌جمهور هستند.

ونزوئلا بیشترین ذخایر نفت جهان را دارد، اما به دلیل سقوط بهای جهانی نفت در یک سال و نیم گذشته درآمدهای این کشور کاهش یافته است.

تسنیم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها