رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 230832

تندروها با رحلت هاشمی هم ضربه خوردند

ساعت24-«پیام رهبری در این برهه مهم بود. ویژگی‌هایی که ایشان برای هاشمی به‌ کار برد اجازه خوشحالی یا به قول معروف پشتک و معلق زدن را به تندروها نمی‌دهد و در این شرایط اگر خوشحال باشند نشان از سطح فهمشان است وگرنه برای آنها جای خوشحالی ندارد و رحلت آیت‌ا... هاشمی، با عزت فردی و جمعی همراه بود.»

-*/*-+989+
روزنامه آرمان امروز نوشت: «آیت‌ا... هاشمی رفت اما تاثیرگذاری او در بسیاری از عرصه‌ها به ویژه در سیاست و اخلاق به این زودی از جامعه رخ برنمی‌بندد و سال‌های سال سایه اعتدالی که هاشمی بر سر ملت گسترانید نه تنها حذف نمی‌شود که تقویت خواهد شد. اما وضعیت فضای سیاسی در سال‌های پس از هاشمی و به ویژه در انتخابات ۹۶ چگونه خواهد بود؟ این سوالی است که ذهن بسیاری را درگیر کرده است. حمیدرضا جلایی‌پور جامعه‌شناس به برخی سوالات در تالار گفت‌وگوی غدیر پاسخ داده است که گزیده پاسخ‌های او را در ادامه می‌خوانید:

- فضای سیاسی در ایران را باید هفتگی یا ماهانه تجزیه و تحلیل کرد.

- ارزیابی من از فضای سیاسی برخلاف برخی است که بدبین هستند. من این بدبینی را ندارم و نمی‌توانم این مشی را داشته باشم.

- من معتقد به جنبش‌های اجتماعی هستم که نمونه آن رد صلاحیت مرحوم هاشمی در سال ۹۲ بود. پس از این اتفاق، یک جنبش اجتماعی در ایران به راه افتاد و در آن جنبش بود که ائتلاف جواب داد.

- در سال ۹۲ چندین متغیر مهم بود که یکی از آنها، وحشت مردم از تداوم تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران بود. موضوع دوم هم این بود که آقای هاشمی را ناگهان رد صلاحیت کردند و سومین موضوع، ائتلاف بود که ۹۲ را ساخت.

- رخدادهایی که همه مردم را تحت تاثیر قرار دهد، بسیار کم هستند. یعنی بخشی از مردم درباره برخی امور ممکن است تحت تاثیر قرار ‌گیرند که فوت آقای هاشمی هم یکی از این موضوعات بود. به لحاظ جمعی تشییع پیکر آقای هاشمی با همراهی مردم بود و فکر می‌کنم از لحاظ گسترش، مهم‌ترین تشییع بعد از امام است.

- اصولگرایان این حضور را با مراسم‌های مشابه خود مقایسه می‌کنند و متوجه می‌شوند مردم به شخصیت‌هایی مانند آقای هاشمی به نحو دیگری اهمیت می‌دهند و او را تنها نمی‌گذارند.

- آقای هاشمی در مرگ هم عاقبت به خیر شد و در مرگ هم به مردم خدمت کرد. آقای هاشمی درسال ۸۸ به طرف مردم آمد و این مسیر را تا آخر عمر ادامه داد و درگذشت او تداوم همین مسیراست.

- آیت‌ا... هاشمی کار مهمی کرد. او با مردم همراه شد؛ به نحوی که اگر من یا شما شعارهای اعتراضی مردم را تکرار کنیم آن‌ چنان قابل تامل نیست اما هاشمی با این جماعت و شعارهای آنها همراه شد و تا آخرش هم ماند. هاشمی در این مسیر یک بار هم دچار لکنت زبان نشد. به او فشارهای زیادی آوردند و فتنه‌گر فتنه‌گر کردند اما تاثیری در تصمیم آیت‌ا... هاشمی نداشت.

- فضای پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری مناسب نبود. تصمیم گرفتیم با دوستان اصلاح‌طلب به دیدار آقای هاشمی برویم. نکته جالب این بود که همان روز که از ایشان وقت خواستیم در همان روز وقت دادند؛ به نحوی که برای من قابل باور نبود و تا زمانی که خودم وارد اتاق نشدم و آیت‌ا... هاشمی را ندیدم، باور نمی‌کردم. بالاخره نشستیم و صحبت کردیم که آقای هاشمی خیلی محکم بود؛ خیلی محکم صحبت می‌کرد و به ما روحیه می‌داد و می‌گفت سفت و محکم باشید. بعد از آن جلسه روحیه خوبی گرفتیم. آقای هاشمی فردی شجاع و انقلابی بود.

- انقلابیون شجاعت دارند و آیت‌ا... هاشمی در ۸۲ سالگی هم شجاع بود. یکی از شجاعت‌های او چنین بود که در این سن و سال بر روی ترازوی رای مردم می‌رفت که موضوع خیلی مهمی است و تا آخر هم با این که تجربه مجلس ششم را داشت، باز هم خود را در معرض رای مردم قرار می‌داد.

- اینکه یک روحانی با عقاید خودش آماده می‌شود که در معرض رای مردم قرار بگیرد، بنیادگرایی را بر باد می‌دهد. ایشان یک روحانی مبارز و یار نزدیک امام (ره) بود که این ویژگی‌ها را کسی نمی‌توانست از او بگیرد. چنین فردی خود را در معرض رای مردم قرار می‌داد.

- آقای هاشمی عملگرا و طرفدار توسعه اقتصادی بود. تمام این ویژگی‌ها از آقای هاشمی انسانی ساخته بود که درگذشت او هم تاثیرگذار است. آقای هاشمی شباهت‌هایی هم با مرحوم منتظری داشت یعنی آقای منتظری را ۱۵ سال قبل از درگذشت تخریب می‌کردند ولی همگان شاهد بودند مراسم تشییع او با چه شکوهی برگزار شد. میزان حضور جامعه به حدی بود که همه راه‌ها به قم را بسته بودند و مراسم تشییع پیکر آقای هاشمی هم‌ چنین شد. چند سال علیه ایشان هر چه خواستند گفتند، اما در نهایت در اعلام خبر درگذشت ایشان مشکل داشتند که چطور اعلام کنند.

- نام آیت‌ا... هاشمی از چند جهت در جنبش اصلاحات ایران باقی می‌ماند. در درجه اول این که در ابتدای انقلاب جمهوری اسلامی و این که حکومت اسلامی نشد، مرهون حضور هاشمی بود. علاوه بر این تلاش‌ها و کمکی که به کشور برای پایان جنگ ۸ ساله با عراق انجام داد بسیار مهم بود.

- هاشمی‌ رفسنجانی به گونه‌ای با امام صحبت کرد که امام خمینی (ره) محکم از قطعنامه دفاع کرد. در شرایط آن روزها اگر جنگ یک سال دیگر ادامه پیدا می‌کرد مشخص نبود چه بلایی بر سر ۵ استان کشور می‌آمد. قطعنامه را بدون شرمندگی به سرانجام رساند. موجب آغاز بازسازی ایران و تقویت قدرت کشور شد. توسعه اقتصادی محور سوم اقدامات هاشمی بود.

- زمانی بعد از جنگ مردم از استاندار حواله دریافت می‌کردند تا بتوانند یخچال خرید کنند اما در فاصله ۸ سال ریاست‌جمهوری آیت‌ا... هاشمی وضعیت کوپن و فقر تغییر کرد.

- انصار حزب‌ا... درست می‌گفتند که جبش دوم خرداد به خاطر پارک‌هایی که هاشمی ساخت و جوانان دور هم گرد آمدند و ۲ خرداد را آفریدند، به وجود آمد و آن‌ چنان انتخاباتی برگزار شد. از طرف دیگر به مردم قول داد اجازه تقلب در انتخابات ۷۶ را نمی‌دهد که آن نتیحه قاطع را داشت. بعد از ۷۶ هم از اصلاحات جدا نشد.

- شاهکار آیت‌ا... هاشمی در سال۸۸ بود و آن کاری که تندروها کردند که خطای بزرگی بود. اقدام مهم دیگر ایشان در ۹۲ بود، زمانی که لحظه آخر ثبت نام کرد و گفت احساس تکلیف کردم؛ ثبت نامی که موجب یک موج بزرگ به راه انداخت؛ در حالی که بخشی از اصلاح‌طلبان می‌گفتند مردم نمی‌آیند. وقتی هاشمی رد شد جنبش انتخاباتی به راه افتاد. در سال ۹۴ هم کار درخشان ایشان این بود که با دست خالی در ترکیب خبرگان اثر گذاشت و بیشترین رای را هاشمی و روحانی به دست آوردند و علاوه بر این توانست ۲۰ نفر را وارد کند و آخرین خدمت آیت‌ا... هاشمی نوع درگذشت او بود که به ملت کمک می‌کند.

- نباید بدبین بود و باید نگاه تاریخی و اجتماعی داشت. جوامع خود را بازسازی می‌کنند و در یک مسیر رو به جلو حرکت می‌کنند. آیت‌ا... هاشمی ۸۲ سال داشت و چقدر و تا چه زمانی می‌توانست موضع بگیرد.

- مرگ حق است و من درباره این رخداد بدبینی ندارم. نیروهای دیگری بالا می‌­آیند. افرادی چون روحانی، موسوی و ناطق و دیگران می‌آیند بالا و روند رو به پیشرفت متوقف نمی‌شود. حتی به نظر می‌رسد برخی در تشییع پیکرها فکر می‌کنند و در تصمیمات خود تجدید نظر می‌کنند. سایر روحانیون مشاهده می‌کنند آیت‌ا... هاشمی طرف مردم را گرفت و عاقبت به‌ خیر شد و این نکته اثر می‌گذارد در تصمیمات آینده. بنابراین تندروها با درگذشت هاشمی هم ضربه خوردند.

- پیام رهبری در این برهه مهم بود. ویژگی‌هایی که ایشان برای هاشمی به‌ کار برد اجازه خوشحالی یا به قول معروف پشتک و معلق زدن را به تندروها نمی‌دهد و در این شرایط اگر خوشحال باشند نشان از سطح فهمشان است وگرنه برای آنها جای خوشحالی ندارد و رحلت آیت‌ا... هاشمی، با عزت فردی و جمعی همراه بود؛ به‌ گونه‌ای که ایشان ۶۰سال مبارزه سیاسی می‌کند و رحلت او به این راحتی اتفاق می‌افتد، بدون این که مریض و ضعیف شود و تصاویر مریضی منتشر شود و در جامعه رسانه‌­ای امروز ضعیف تلقی شود.

- به نظر نمی‌رسد روند عقلانیت در کشور ضربه بخورد. شخصیت‌های میانه‌رو و طرفدار عقلانیت جایگزین می‌شوند و با توجه به حمایت‌هایی که از این افراد می‌شود افرادی که در بالا قرار دارند می‌فهمند نباید خود را از این حمایت‌های مردمی دور کنند.

- مخالفان به دنبال نیامدن روحانی بودند که خبر می‌دهم روحانی جدی است که بیاید. همچنین این افراد به دنبال این هستند که روحانی رد صلاحیت شود. با توجه به حمایتی که از آیت‌ا... هاشمی در تشییع پیکر او شد، این موج حمایتی در واقع به روحانی منتقل می‌شود و همین پشتیبانی‌ها رد صلاحیت روحانی را مشکل می‌کند.

- یکی دیگر از سناریوها این است که تندروها دوست دارند با رای مردم شکست بخورد و می‌خواهند با یک رای کم پیروز شود و مانند یک گنجشک خیس ۴ سال بماند و برود. چنین سناریویی هم با توجه به حمایت‌های مردمی از روحانی و دولت بعید است، رخ دهد.

- باید تلاش کنیم روحانی سرافراز شود و بتواند رای بالایی بیاورد و این رای باعث می‌شود در خانه سیاست ایران در آینده بتواند تاثیرگذار باشد.

- درباره درگذشت آیت‌ا... هاشمی می‌توان گفت این اتفاق موجب تقویت جریان­‌ میانه‌رو شد و باید این روند تقویتی در سال ۹۶ با رای بالا به روحانی افزایش یابد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها