رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 230997

اولین موضع‌گیری وزیر امور خارجه پیشنهادی آمریکا در قبال برجام

ساعت24- وزیر امور خارجه پیشنهادی آمریکا گفت که خواهان بازبینی کامل توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ است.

رکس تیلرسون گزینه پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا برای پست وزارت امور خارجه این کشور، روز چهارشنبه در جلسه استماع مجلس سنا به بیان دیدگاه‌ها و مواضع احتمالی خود در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

تیلرسون در اظهارات خود به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که در ژوئیه ۲۰۱۵ میان این کشورها حاصل شد، اشاره کرد و گفت: برجام و تمام توافقات جانبی آن باید مورد بازبینی قرار گیرد تا مشخص شود امکان راستی آزمایی ایران به این توافق وجود دارد یا نه.

رویترز گزارش داد که تیلرسون برخلاف ترامپ هیچ اشاره‌ای به کنار گذاشتن توافق هسته‌ای نکرده است.

رئیس جمهور منتخب آمریکا پیش‌تر در جریان رقایت‌های انتخاباتی‌اش گفته بود که پس از پیروزی توافق هسته‌ای را پاره خواهد کرد.

این در حالی است که از زمان پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مقامات این کشور بارها درباره پیامدهای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای هشدار داده و آن‌را اقدامی نامعقول و غلط خوانده‌اند.

تیلرسون که برای دفاع از دیدگاه‌های خود در کمیته روابط خارجی سنا حاضر شده بود، همچین گفت که نظام راستی آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را افزایش خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که این کشور توافق را نقض نمی‌کند و اگر تهران توافق را زیر پا بگذارد باید پاسخگو باشد و مجازات شود.

وی اظهار کرد: ما باید توانایی خود را در زمینه راستی آزمایی و پایبندی ایران به توافق هسته ای مورد بررسی قرار دهیم.

این بدان معنی است که ایران نباید غنی سازی داشته باشد و هیچ ماده هسته‌ای نباید در ایران ذخیره شود. همچنین باید دسترسی ایران به کاربردهای هسته‌ای از جمله پزشکی هسته‌ای تحت نظارت کامل باشد.

گزینه پیشنهادی ترامپ به عنوان وزیر امور خارجه آینده آمریکا در اولین موضع گیری خود در قبال برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با تکیه بر ادعاهای بی اساس و ساختگی غرب و آمریکا در گذشته علیه برنامه هسته‌ای کشورمان، گفت: توافق هسته‌ای توان ایران را برای دسترسی به سلاح هسته‌ای متوقف می‌کند اما برای همیشه مانع آن نمی‌شود. برجام توان خرید سلاح هسته‌ای را نیز از ایران سلب نمی‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تجارت شرکت «اکسون موبیل» با ایران، سوریه و سودان گفت: این داد و ستدها کاملا قانونی بوده است.

بر اساس این گزارش، رکس تیلرسون هیچگونه سابقه فعالیت سیاسی و دیپلماتیک نداشته و پیش از این رئیس «اکسون موبیل»، شرکت بزرگ نفتی بوده است.

به گزارش ایسنا، وی در حالی این ادعاها را مطرح کرده است که مقامات ایران همواره تاکید کرده‌اند که برنامه هسته ای ایران ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و تسلیحات هسته‌ای هیچ جایی در دکترین دفاعی ایران نداشته و ندارد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها