رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 231089

واکنش موسویان به مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی

ساعت24-یکی از دیپلمات‌های با سابقه پیشین کشورمان گفت: هاشمی رفسنجانی مرد صلح و همکاری در روابط خارجی و توسعه و سازندگی در ایران بود.

سید حسین موسویان دیپلمات باسابقه کشورمان در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره گفت: هاشمی رفسنجانی در پیدایش نظام جمهوری اسلامی نقش مهمی ایفا کرد و سال‌ها تبعید و زندان و شکنجه را به جان خرید. در روند انتقال از نظام شاهنشاهی به نظام جمهوری اسلامی نقش مهمی داشت به گونه‌ای که مردم با سلامت و آرامش در انتخاباتی به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی رای دادند و پروسه انتقال از یک نظام به نظامی دیگر به خوبی انجام شد. بعد از استقرار جمهوری اسلامی با فرماندهی موثر توانست جنگ را به نحو شایسته مدیریت و آبرومندانه به پایان برساند. بعد از جنگ نهضت سازندگی را در ایران به راه انداخت تا کشور بازسازی شود.

وی اظهار داشت: بعد از ریاست جمهوری هم نقش کلیدی در ممانعت از چرخش انقلاب به سمت افراطگرایی راست یا چپ داشت بطوری که مهمترین میراث او را می‌توان طرز تفکر اعتدالی و نفی افراط‌گرایی در سیاست داخلی و خارجی دانست. او مجدانه تلاش کرد که کشور و ملتی معتدل و پیشرفته، شایسته دین و تاریخ ایرانی‌ها ساخته شود به نحوی که با همسایگان هم در صلح باشند.

وی با اشاره به تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی تصریح کرد: بعد از امام، بزرگترین تشییع جنازه تاریخ حداقل یکصد ساله ایران برگزار شد. حضور مردم حاکی از احترام به او و حمایت از تفکر میانه روی در سیاست داخلی و خارجی بود.

این دیپلمات‌ با سابقه پیشین کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران با همسایگان بعد از هاشمی رفسنجانی گفت: یادم هست زمانی که در آلمان سفیر بودم، گنشر وزیر خارجه وقت آلمان دیداری با آقای هاشمی داشت که ریئس جمهور وقت بودند. آقای هاشمی با ایجاد یک سیستم همکاری جمعی، مشابه اتحادیه اروپا، توسط کلیه کشورهای خلیج فارس موافقت کرد. بعد از این دیدار آقای ولایتی، وزیر خارجه وقت به تمام کشورهای همسایه عرب سفر کرد و آمادگی ایران را اعلام کرد. گنشر هم به واشنگتن رفت. همسایگان عرب ما جواب مثبت ندادند و آمریکا هم مخالفت کرد. این ابتکار مهمترین میراث آقای هاشمی در روابط با همسایگان است. اگر کشورهای عرب همسایه بخواهند، می‌توان این ابتکار را زنده کرد. آقای روحانی و مقام معظم رهبری هم همیشه نگاه مثبت به روابط خوب و همکاری با همسایگان داشته‌اند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها