رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 231219

سرطان مقعد | راه های مقابله با سرطان مقعد

سرطان مقعد یکی از بیماری های است که بسیاری گریبانگیر آن هستند در این مطلب میخواهیم شما را با روش جدید درمان سرطان مقعد آشنا کنیم.

سرطان مقعد
html>

سرطان مقعد چیست

مقعد منفذی عضلانی است که در انتهای روده بزرگ و پایین راسته روده قرار گرفته است که وظیفه ای که بر عهده آن قرار گرفته اجازه کنترل حرکات دستگاه گوارش در بدن است و این کار را از راه باز و بسته کردن اسفنکتر که حلقه ای عضلانی در انتهای روده بزرگ می باشد صورت می دهد.

سرطان مقعد از جمله سرطان هایی است که بسیار کم اتفاق می افتد و اصولا در سنین بالای پنجاه سال شایع می باشد . طبق آمار تعداد معدودی سالیانه به آن مبتلا می گردند و نوع شایع آن در اثر رشد و پیشروی سرطان روده بزرگ ایجاد می شود .

متاسفانه تا زمانی که تومور در ناحیه مقعد به حد کافی بزرگ و وخیم نگردد علایمی از سرطان مشاهده نشده و فرد مبتلا را متوجه خود نمی نماید اما با وجود این تشخیص در همین مرحله هم می تواند درمان را بسیار ساده و امکان پذیر نماید

در ادامه مطلب اطلاعات بیشتری را درباره ی دلایل ، علایم ، نشانه ها و نحوه ی درمان سرطان مقعد برای شما ارائه می کنیم .

انواع سرطان مقعد

سرطان مقعد چیست
سرطان مقعد

سرطان مقعد در سه گروه تقسیم بندی گردیده است آندوکار سینوموها ، کارسینوید و لیمفوماها

آندوکارسینومو از شایع ترین این سرطان ها هستند و علت آن مربوط به رشد تومور و غده سرطانی در غده هایی که مخاط تولید می نمایند می باشد

تومور کارسینوید توموری است که در اعضای دیگر بدن هم ممکن است ایجاد گردیده و رشد نماید اما احتمال تولید آن در روده ی بزرگ بیشتر می باشد این تومور هورمون تولید کرده و رشد آن نسبت به تومورهای دیگر بسیار کم است به طوری که به آن تومور خوش خیم نام داده اند.

لیمفوماها نیز در همه جای بدن امکان دارد ایجاد گردند از جمله در ناحیه مقعد و مربوط به نقص سیستم ایمنی بدن می باشد

علایم سرطان مقعد

از جمله شایع ترین علائم وجود سرطان مقعد می توان به ایجاد زخم ها والتهابات و برجستگی های ریزی در اطراف ناحیه مقعد که گاهی هم امکان دارد گسترش پیدا نموده و پوست باسن را هم در بر بگیرد اشاره نمود

هم چنین مشکلات و اختلالاتی هم در دفع ایجاد می گردد که از جمله آنها می توان به خونریزی از مقعد ، بی اختیاری در دفع و خارج شدن مایعی مخاطی از ناحیه مقعد ذکر کرد.

علت سرطان مقعد

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم علت اصلی شایع ترین نوع سرطان مقعد رشد بیش از حد و غیر عادی بافت های داخلی مقعد و یا پیشروی تومورهای روده بزرگ هستند که بحث در مورد با نوع دوم به سرطان روده بزرگ و علل ایجاد آن برمی گردد اما بر سر علل به وجود آمدن خود سرطان مقعد هنوز دانشمندان و محققان به نتیجه قطعی نرسیده اند اما علل زیر را می توان از عوامل بسیار موثر شمارد

اولین عامل امکان دارد به وجود ویروس اچ پی وی در بدن مربوط گردد که امکان ابتلا به سرطان مقعد را می افزاید و این ویروس هم در اثر ازدیاد تعداد شرکای جنسی ممکن است در بدن شخص افزایش یافته و خطر ابتلا به سرطان مقعد را دو برابر نماید

دومین عامل را می توان به ایجاد اختلال در سیستم ایمنی مربوط نمود که در اثر ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به هر علتی از جمله مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی ، ایدز و... احتمال ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان مقعد افزایش می دهد.

استفاده از سیگار و رژیم غذایی نامناسب مثل استفاده بیش از حد از گوشت قرمز و گوشت های فراوری شده نیز خطر ابتلا به سرطان مقعد را افزایش می دهد.

دیگر عامل ژنتیک می باشد ، در صورتی که افرادی در خانواده یا اقوام سابقه ی ابتلا به سرطان مقعد را داشته باشند خطر ابتلا در این خانواده دو برابر می گردد.

پیشگیری از سرطان مقعد

نشانه های سرطان مقعد
علائم سرطان مقعد

همانطورکه اشاره نمودیم از جمله عوامل شایع ابتلا به سرطان مقعد انتشار ویروس اچ پی وی در بدن می باشد بنابراین واکسن اچ پی وی می تواند بسیار کمک کننده بوده و موجب پیشگیری گردد

در صورتیکه سابقه ی این بیماری در اقوام و خانواده شما وجود دارد بهتر است علاوه بر واکسیناسیون یک رژیم غذایی سالم و بدون فیبر و چربی را بگیرید هم چنین سعی نمائید تا حد امکان از میل نمودن گوشت قرمز و گوشتهای فراوری شده و استعمال سیگار جلوگیری نمائید.

روش های پیشگیری از سرطان مقعد


از آنجا که ایجاد کارسینومای مقعدی می تواند به عفونت های ویروسی منتقله از راه جنسی مربوط باشد ، بهداشت دقیق جنسی ، مانند. استفاده از کاندوم. با واکسیناسیون نیز می توان از عفونت با ویروس های HPV سرطانی پیشگیری کرد. واکسیناسیون در برابر HPV پرخطر از سال 2007 برای دختران 12 تا 17 ساله توصیه شده است. فرض بر این است که در نتیجه واکسیناسیون ، تعداد مبتلایان مرتبط با HPV تا 75٪ کاهش می یابد. با ایمن سازی فعال زودهنگام می توان تا 80٪ از سرطان های مقعد را پیشگیری کرد.

رسوب خون روی مدفوع و خارش و احساس سوزش در ناحیه مقعد می تواند نشانه های اولیه سرطان مقعد باشد. از آنجا که کارسینوم زودتر کشف و درمان می شود ، احتمال بهبودی بیشتر است .

پیشنهاد می شود بخوانید : روش های درمان زگیل تناسلی یا اچ پی وی
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها