رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 231298

روزی که صندوق‌های بازنشستگی با صراحت بگویند پول نداریم به بازنشسته‌ها بدهیم

دره بزرگ و امنیتی بازنشستگان هر روز عمیق‌تر میشود

ساعت ۲۴- معلوم نیست که زنان و مردان شاغل ایران امروز بتوانند در آینده حقوق و مزایای بازنشستگی دریافت کنند یا دست‌کم معلوم نیست این طلب تاریخی خود را از سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های ورشکسته فعلی دریافت کنند.

بازنشستگان
dir="RTL" style="text-align:justify">این تصویری است که از چند وقت پیش هر روز به شکلی از زبان یک کارشناس، یک مدیر صندوق‌های ورشکسته، یک روزنامه‌نگار و وزیران و معاونان و نماینده‌های مجلس می‌شونیم. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز توانایی خوبی در تصویرسازی غم‌انگیز داشته است و ویژه‌نامه‌های خاص در چندین رسانه این تصویر را بازتاب داده‌اند.

به گزارش ساعت ۲۴، علی لاریجانی رییس مجلس آخرین نفری از مقام بلندپایه سیاسی – قانونگذاری ایران است که با تعبیر «مفلس فی امان‌الله» برای صندوق‌های بازنشستگی این تصویر ترسناک را بار دیگر به رخ کشید. میلیون‌ها بازنشسته فردا و فرداها و بازنشسته‌های امروز می‌توانند امنیت ملی را تهدید کنند گروه اندکی از آنها که چندین بار است به نمایندگی از کارخانه‌های فولاد، سمت مجلس می‌روند این را به خوبی نشان داده‌اند. رادیو فارسی‌زبان فرانسه گزارشی در این باره به نقل از ایرانیان تهیه کرده است که می‌خوانید:

علی لاریجانی: مفلس فی امان‌الله

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی امروز مجلس خواستار رفع سریع مشکلات بازنشستگان صنعت فولاد شد و گفت: «آنقدر این پیرمردها جلوی مجلس آمده‌اند که آدم از رویشان خجالت می‌کشد.» امروز چهارشنبه ۲۲ دی ماه، بار دیگر مستمری بگیران صندوق بازنشستگی صنعت فولاد با حضور در مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار دریافت حقوق‌های معوقه‌شان شدند.

به اعتراف مقامات ایران، کلیه صندوق‌های بازنشستگی کشور ورشکسته‌اند و برای پرداخت حقوق اعضای‌شان با مشکلات عدیده روبرو هستند. علی لاریجانی برای رفع مشکلات صندوق بازنشستگی صنعت فولاد خواستار انتقال این صندوق به وزارت کار شد.

با این حال، خود علی ربیعی، وزیر کار، پیش از این در مقابل نمایندگان مجلس گفته بود که دولت منابع مالی لازم را برای رفع کسری صندوق‌های بازنشستگی کشور ندارد و اگر دارای چنین منابعی بود دست کم بدهی ۱٢۰ هزار میلیارد تومانی خود را به صندوق تامین اجتماعی می‌پرداخت.

در این میان نماینده ارومیه، نادر قاضی‌پور، خواستار انتقال صندوق بازنشستگان کارکنان صنعت فولاد به صندوق بازنشستگی کشوری شد. در پاسخ به این پیشنهاد، خود علی لاریجانی گفت: «صندوق بازنشستگی کشوری مفلس فی امان‌الله است» که به دلیل نبود منابع مالی در تنگنا است و در نتیجه عاقلانه نیست صندوق بازنشستگی صنعت فولاد را زیردست (یا به تعبیر او زیرمجموعه) صندوق بازنشستگی کشور کنیم.

به تازگی سعید لیلاز، اقتصاددان در تهران، با اشاره به تجربه فروپاشی اتحاد شوروی خطاب به رهبران ایران هشدار داد که به دلیل وضعیت اسفبار صندوق‌های بازنشستگی کشور تهدیدی مشابه نظام اسلامی ایران را تهدید می‌کند.

کامبیر لعل، کارشناس مسائل تامین اجتماعی، در گفت‌وگو با ایلنا، گفته بود که به استثناء صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی، سایر صندوق‌های بازنشستگی کشور ورشکسته‌اند و قادر نیستند مستمری بازنشستگان را بپردازند و به همین دلیل به تهدیدی علیه امنیت نظام اسلامی تبدیل شده‌اند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفته است که هم‌اکنون دولت حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح و بخشی از کارمندان دولت را می‌پردازد، اما، به دلیل کمبود منابع مالی نمی‌تواند همه مشکلات کشور را طی برنامه ششم توسعه حل کند. محمدباقر نوبخت در توصیف درجه ورشکستگی صندوق بازنشستگی کشور گفته بود که «در حال حاضر دولت از یک کارمند کسورات بازنشستگی کم می‌کند تا به هفت بازنشسته مستمری بپردازد.»

پیش از این محمود اسلامیان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی ایران، قطع ورودی‌ها یا در واقع بحران بیکاری کشور را مهم‌ترین عامل ورشکستگی صندوق بازنشستگی کشور دانسته و گفته بود: «در حالی که باید به ازای هر ۶ شاغل یک نفر بازنشسته داشته باشیم، در ایران این نسبت کمتر از یک است. یعنی به نسبت یک میلیون و ۱۰۰ هزار شاغل، یک میلیون و ۲۲۶ هزار نفر بازنشسته در کشور وجود دارد و هر سال نیز ۳۰ هزار نفر بر شمار بازنشستگان کشور اضافه می‌شود.»

حسین عبده تبریزی، اقتصاددان در ایران، نیز بسیار پیش از این هشدار داده بود که بحران بیکاری زندگی میلیون‌ها مستمری‌بگیر صندوق‌های بازنشستگی کشور را به خطر انداخته است، آن هم به این دلیل ساده که نرخ بالای بیکاری و نرخ بسیار نازل اشتغال بر وضعیت مالی صندوق‌های بازنشستگی کشور اثری مخرب گذارده‌اند.

او پیش‌بینی کرده بود که به زودی دولت ناگزیر شود برای پیشگیری از شورش‌های نان فقط ۵٠ درصد بودجه سالانه کشور را صرف پرداخت مستمری بازنشستگان کند و واضح است که چنین «راه‌حلی» به دلیل کاهش ۸۰ درصدی بهای نفت و ده‌ها هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی امکان‌پذیر نیست. خود صندوق تامین اجتماعی که دارای بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگی کشور است، طی سال‌های اخیر ناگزیر بوده برای پرداخت حقوق‌های بازنشستگی دست به استقراض زده یا اموال خود را به فروش برساند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها