رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 231579

سرانجام زنان «رجل سیاسی» شدند و ممکن است انتخابات ۹۶ هیجان‌انگیز باشد

یک زن رقیب روحانی میشود؟

ساعت ۲۴- قانون اساسی ایران صراحت دارد هر کس می‌خواهد در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا باشد شرطش «رجل» بودن است. در حالی که در ۱۱ دوره انتخابات قبلی «رجل» هر کسی می‌توانست جز این که زن باشد. حالا عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید: «زن‌ها نیز می‌توانند در انتخابات آتی ریاست جمهوری بهار ۱۳۹۶ ثبت‌نام کنند.»

روحاني كليددار
dir="RTL" style="text-align:justify">عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، شنبه ۲۵ دی ماه، گفته است، نام نویسی زنان در انتخابات ریاست جمهوری بلامانع است و زنان می‌توانند همانند مردان در انتخابات نام نویسی کنند. کدخدایی گفت، شورای نگهبان در این زمینه بررسی‌ها را انجام و اعلام نظر می‌کند.

درحالی سخنگوی شورای نگهبان «نام‌نویسی» زنان را در انتخابات ریاست جمهوری بلامانع دانسته است، ولی در ۱۱ دوره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، شورای نگهبان تاکنون صلاحیت هیچ زنی را به عنوان نامزد این انتخابات تأیید نکرده است.

عباسعلی کدخدایی پیشتر در آبان ماه سال جاری گفته بود که تعیین مصداق «رجال سیاسی» درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با شورای نگهبان است و «نیازی به مصوبه مجلس درباره این موضوع نیست.»

مساله تعیین مصداق رجل سیاسی در انتخابات ایران از سال‌ها پیش مورد مناقشه بوده است.

در ماه‌های گذشته برخی از شخصیت‌های سیاسی اعلام کرده‌اند که زنان نیز می‌توانند «رجل سیاسی» محسوب شده و در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شوند. از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس درگذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با شماره روز دوشنبه ۲۴ آبان، روزنامه «آرمان» اعلام کرده بود که شرط «رجل سیاسی می‌تواند شامل زنان هم بشود.»

او گفته بود: «وقتی که قانون اساسی را در شورای انقلاب آماده می‌کردیم، به همین دلیل این را مبهم گذاشتیم چون شرایط ایجاب نمی‌کرد که رییس‌جمهور زن باشد و نمی‌خواستیم نفی کنیم.»

در اصل ۱۱۵ قانون اساسی آمده است که رییس‌جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایطی باشند انتخاب شود.

انتخابات الکترونیکی

عباسعلی کدخدایی در ادامه همچنین درباره برگزاری الکترونیکی انتخابات سال آینده ریاست جمهوری گفت: «این موضوع در حال بررسی کارشناسی است که باید دید نتیجه این کارشناسی‌ها چه می‌شود.» سخنگوی شورای نگهبان افزود: « به احتمال زیاد تا ۱۰ روز دیگر در این زمینه اعلام نظر می‌شود.»

به گزارش ساعت ۲۴، همزمان، سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور در گفت و گو با خبرگزاری میزان از ادادمه رایزنی با شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی خبر داد.

آقای سلمانی افزود: «به زودی وضعیت برگزاری انتخابات الکترونیک درحوزه انتخابات شهر و روستا را با هیئت مرکزی نظارت بر این انتخابات نهایی می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت کشور درباره اینکه آیا دستگاه‌های اخذ رأی که قرار است در انتخابات آینده مورد استفاده قرار گیرند ساخت کشور چین هستند، گفت: «چنین موضوعی صحت ندارد و کمیته فنی وزارت کشور درباره این موضوع در زمان لازم اطلاع‌رسانی خواهد کرد.»

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخستین میاندوره ای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۹ اردیبهشت ماه سال۱۳۹۶ برگزار می‌شود.

آیا اصولگرایان دنبال این هستند که یک کاندیدای زن را برای مبارزه با حسن روحانی برگزیده و به شهروندان معرفی کنند؟ آیا اصلاح‌طلبان اگر در شرایط خاص و نیامدن حسن روحانی به هر دلیل گرفتار شوند به یک کاندیدای زن می‌رسند؟ باید تا بهاهر ۹۶ منتظر ماند و دید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها