رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 231876

به سوی دره مرگ بودیم که برجام به داد رسید

ضرورت سازماندهی تازه برای اطلاع‌رسانی درباره برجام

ساعت ۲۴- مخالفان تندخو و شکست‌خورده از حسن روحانی در انتخابات ۱۳۹۲ خود را به آن کوچه زده و چنین وانمود می‌کنند که ایران به دلیل نیاز غرب با آنها برای مسایل هسته‌ای مذاکره کرد و می‌تواند هر زمان اراده کند آن گفت‌وگوها و توافق‌ها را نادیده بگیرد

«ظریف» و «کری»
dir="RTL" style="text-align:justify">این نگاه عجیب موجب شده است آنها در یک سال سپری شده از انعقاد قرارداد مصالحه بزرگ ایران و غرب در یک موضوع دولت را زیر شدیدترین فشارها قرار دهند و هر تصمیم و اقدام دولت را تخطئه کرده و مخدوش نشان دهند و بهانه‌های غریب بگیرند. در حالی که واقعیت چنین نیست و به هر حال این ایران بود که حاضر شد به همراه گروه کشورهای ۱+۵ در مسیر آشتی گام بردارد.

کسب و کار ایرانیان و ایران پیش از شروع گفت‌وگوها در مسیر دره مرگ قرار گرفته بود. روند کاهنده رشد اقتصادی که ۲ سال پشت سر هم منفی شده بود اوج برآیند تحریم‌ها و ناکارآمدی دولت بود. نرخ تورم به ۳۵ درصد رسیده بود و ایران نمی‌توانست دلاری جابه‌جا کند و یا کشتی وارد آب‌های ایران شود و یا یک شرکت معتبر بیمه خارجی با ایران همکاری کند. صادرات نفت ایران به سرعت در حال سقوط بود و عربستان و عراق و روسیه جای ایران را گرفته بودند. در داخل نیز کسب و کار ایرانیان به رکود رسیده و انگیزه‌ای برای تلاش و برنامه‌ریزی وجود نداشت. در چنین شرایطی بود که ایران پذیرفت با غرب درباره مسایل هسته‌ای مذاکره کند.

امروز یک سال از توافق سپری شده است و منتقدان این توافق را یک کار بیهوده، ضد منافع ملی و به نفع امریکا می‌دانند و معتقدند برخی از کسانی که بیشترین تلاش را کرده‌اند حتی باید محاکمه شوند. در سوی دیگر اما دولت که به جزییات شرایط کلان اقتصاد آگاهی بیشتری دارد بر مبارک بودن این توافق اصرار دارد و می‌داند که اگر چنین اتفاقی نمی‌افتاد الان کجای دره مرگ در حال سقوط بودیم.

به نظر می‌رسد دولت یازدهم از همان روزهای نخست پس از برجام در اطلاع‌رسانی نقطه ضعف داشت و هنوز نیز دارد. حرف نزدن مدام، مستمر، برنامه‌ریزی شده و با ذکر جزییات و رویدادهای پیرامون آن و عدم استفاده از افراد ورزیده در توضیح دادن مسایل و عدم به کارگیری همین میزان ابزار و سازمان اطلاع‌رسانی در اختیار از ضعف‌های دولت در امر اطلاع‌رسانی پیرامون برجام بوده است.

به گزارش ساعت ۲۴، با توجه به اینکه حمله به برجام یکی از کلیدی‌ترین کارهای مخالفان تندخوی دولت در ماه‌های آینده و در جریان مبارزه انتخاباتی است می‌توان ضعف‌های یادشده را برطرف کرد. واقعیت این است که بدون دستیابی به یک توافق با گروه‌ کشورهای ۱+۵ ایران تحت فشار شدید غرب و همسایه‌های ناسازگار در بدترین موقعیت قرار می‌گرفت و حالا که از آن روزهای احتمالی و گیج‌کننده عبور کرده‌ایم باید در این باره روشنگری بیشتری کنیم. بیان برخی از واقعیت‌های هنوز بیان نشده دوران تحریم از طرف دولت یک اقدام ضروری است تا دستاوردهای برجام حفظ شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها