رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 232093

لیلاز: بدون برجام سقوط آزاد اقتصاد ایران تا مرز فروپاشی ادامه پیدا می کرد/ از مهر ماه آثار بهبود اقتصادی آشکار شد

ساعت 24- استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تهران با بیان این که بدون برجام سقوط آزاد اقتصاد ایران تا مرز فروپاشی ادامه پیدا می کرد گفت: رشد اقتصادی سال 1396 را مداوم می دانم و آثار مدیریت دولت بر اقتصاد و همینطور برجام از مهر امسال خودش را نشان داد.

لیلاز
سعید لیلاز روز دوشنبه درباره دستاوردهای برجام در طول یکسال گذشته افزود: اگر نگاهی به وضعیت اقتصادی کشور بیندازیم، می بینیم که آثار این سیاست ها و تغییر مسیری که اقتصاد ایران در سه سال گذشته به خود دیده ، تقریبا روز به روز است.

وی ادامه داد: ما در دو تا سه سال دولت یازدهم درخصوص برجام به مقدمه کار پرداختیم و در واقع از اقتصاد ایران آوار برداری کردیم و از اوایل سال سوم شاهدیم آثار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مدیریت جدیدی که بر کشور حاکم است ، بتدریج آشکار می شود.


این کارشناس مسایل اقتصادی یکی از کارهای بسیار مهم مدیریت جدید کشور را اجرای برجام عنوان کرد و گفت: یعنی بدون این که رشد سرمایه گذاری در کشور به صورت جدی شکل گرفته باشد مسیر رشد اقتصادی در سه سال گذشته کاملا معکوس شده است یعنی به جای منفی 7 درصد بیش از 7 درصد مثبت شده است و همه شواهد نشان می دهد که ما تا پایان سال این رشد اقتصادی را ادامه خواهیم داد.


لیلاز افزود: اگر قیمت جهانی نفت خام در این حدی که از ابتدای سال 2017 میلادی اتفاق افتاده باقی بماند برای سال 96 هم یک رشد اقتصادی بین 5 تا 6 درصدی کاملا قابل تحقق و دسترسی خواهد بود.


وی در ادامه به موضوع بیکاری اشاره کرد و گفت: آنچه برای مردم مهم است موضوع بیکاری و اشتغال است. از 5 میلیون دانشجویی که کشور دارد می شود فهمید که سالی یک میلیون حداقل فارغ التحصیلی دانشگاهی داریم که اگر آنها را با افراد جویای کار غیردانشگاهی جدید جمع کنیم یک میلیون و دویست تا سیصد هزار نفر در این سالها به بازار کار ایران اضافه می شود.


این کارشناس مسایل اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر قرار بود عملکرد اشتغال زایی دولت احمدی نژاد در این سه سالی که گذشت تکرار شود نرخ رسمی بیکاری در ایران در سه سال گذشته حداقل سالی بین 4 تا 5 درصد افزایش پیدا می کرد. یعنی اگر نرخ بیکاری در ابتدای دولت یازدهم 12 درصد بود ما الان باید نرخ بیکاری رسمی 25 تا 26 درصد می داشتیم.


لیلاز گفت: اگر نرخ بیکاری الان نصف شده ، معنی اش این است که در سه سال گذشته دولت موفق شده بین 700 تا 750 فرصت شغلی ایجاد کند، اما در دولت نهم و دهم در 8 سال مجموع فرصت شغلی ایجاد شده به100 هزار هم نمی رسید.


وی یادآور شد: با وجود یک پنجم شدن ورودی منابع ارزی به کشور، در ایران نه تنها به کاهش رشد اقتصادی و یا حتی منفی شدن رشد اقتصادی منجر نشد بلکه این رشد اقتصادی مثبت هم شد. کشورهای همجوار و مشابه ایران مثل روسیه، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی و ونزوئلا همه یا دچار کاهش شدید رشد اقتصادی شدند یا رشد منفی داشتند.


استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تهران اضافه کرد: بهترین ملاک برای پاسخ دادن به این سوال که آیا برجام فایده ای داشته است یا خیر؟ همین تفاوتی است که ایران با بقیه کشورهای صاحب نفت پیدا کرده است.


لیلاز گفت: کشور نروژ که کشور توسعه یافته ای است و به بی تاثیر بودن درآمدهای نفتی در رشد اقتصادی معروف است اکنون در دنیا ادبیاتی شکل گرفته مبنی بر این که نروژ در اثر کاهش شدید درآمدهای نفتی دچار مشکلات اقتصادی شده است. ولی در ایران نه تنها ما تمام این مسایل را جذب و هضم کردیم بلکه موفق شدیم که رشد اقتصادی واقعی داشته باشیم و این رشد اقتصادی حداقل تا پایان سال 96 ادامه دارد و یا حداقل قابل توجه و مداوم خواهد بود.


وی در ادامه به آسیب هایی که در 8 سال دولت نهم و دهم به اقتصاد ایران وارد شد اشاره کرد و گفت: با توجه به عمق و شدت زیان ها و آسیب های وارده به اقتصاد ایران بین سال های 84 تا 92؛ سال های زیادی طول می کشد تا بتوانیم قدرت توده مردم را احیا کنیم.


این کارشناس مسایل اقتصادی افزود: آقای روحانی در سه سال گذشته بین 12 تا 15 درصد از قدرت خرید از دست رفته کارمندان و کارگران را احیا کرده است. این عدد در مورد بازنشستگان بیش از 20 درصد است؛ در صورتی که بین سالهای 84 تا 92، 73 درصد قدرت خرید کارمندان و کارگران ایران از دست رفته بود که در این دولت حدود 20 درصد جبران شده است؛ البته هنوز هم از آن چیزی که باید باشد بسیارعقب هستیم و کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.


وی ادامه داد: رشد اقتصادی سال 96 را مداوم می دانم و از مهرماه امسال به بعد دیگر وارد قسمت بهبود اقتصاد شدیم یعنی آثار مدیریت دولت بر اقتصاد و همینطور برجام، از مهر امسال تازه خود را نشان داد.


این کارشناس مسایل اقتصادی با بیان این که در 6 ماهه اول امسال هم وضع اقتصادی خوبی نداشتیم یادآور شد: ولی از مهر به بعد وضعیت در حال بهتر شدن است و ظرف چهار تا 5 ماه آینده آثار بهتری از این وضعیت خواهید دید و عملکرد نفت و درآمدهای نفتی و همینطور صادرات غیرنفتی و بازرگانی خارجی رو به بهبود خواهد بود.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها