رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 232568

سخنگوی کاخ سفید: تعهدی درباره اقدامات دولت آتی آمریکا نداده‌ایم

ساعت24-سخنگوی کاخ سفید گفت: ما هیچ تعهدی به رهبران کشورهای خارجی و از جمله ایران درباره اقدامات دولت آتی آمریکا نداده‌ایم.

+-*/*-+49+
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رئیس‌جمهور ایران که گفته است، دونالد ترامپ نمی‌تواند توافق هسته‌ای را به صورت یک‌جانبه لغو کند و اینکه آیا دولت اوباما تعهدی به دولت ایران درباره این موضوع داده است، گفت: رئیس‌جمهور اوباما بارها اعلام کرده است که این دولت هیچ تعهدی به رهبران کشورهای خارجی درباره اینکه دولت آتی آمریکا چه کاری انجام خواهد داد یا نخواهد داد، نداده است. رئیس جمهور آتی درباره آنچه که برای این کشور بهتر است، تصمیم گیری خواهد کرد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، ارنست در ادامه با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای گذشته کشورمان گفت: در رابطه با توافق بین‌المللی هسته‌ای با ایران باید بگویم که این توافق، فقط یک توافق میان تهران و واشنگتن نیست. این توافقی میان ایران و برخی از متحدان نزدیک ما و برخی از کشورهای دیگر حاضر در شورای امنیت سازمان ملل است. تمامی این کشور ها به این توافق پایبند هستند زیرا این توافق از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کرده است. این یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی این رئیس جمهور(اوباما) زمانی که قدرت را در دست گرفت، بود. برنامه هسته‌ای ایران در نتیجه دیپلماسی سخت گیرانه‌ای که در طول سال‌ها در پیش گرفته بودیم، به عقب رانده شد.

وی افزود: آقای آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد که ایران سانتریفیوژها و زیرساخت‌های اضافی را از تاسیسات غنی سازی فردو بر اساس تعهداتش در برجام خارج کرده است. برجام ایران را متعهد ساخته است که پس از یک سال از اجرایی شدن آن، خارج ساختن تمامی سانتریفیوژهای اضافی را از تاسیسات غنی سازی فردو تکمیل و آنها را به انباری در تاسیسات غنی سازی نظنز منتقل کند تا تحت نظارت مداوم آژانس قرار داشته باشد. این گام قابل توجهی است.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: برجام موثر بوده است. این توافقی است که به اجرایی شدن مداوم و دیپلماسی مداوم نیازمند است تا ما و جامعه بین‌الملل اطمینان داشته باشیم که ایران به تعهداتی که داده، پایبند بوده است. پس از انجام این کار، یعنی پس از یک سال ما ثابت کردیم که این موضوع موثر بوده است.

ارنست تصریح کرد: همزمان با اینکه رئیس جمهور آتی(دونالد ترامپ) بهترین راه پیش رو را بررسی می‌کند، ما امیدوار و خوش‌بین هستیم که او زمانی که سیاستگذاری خود را برای سال پیش رو تعیین می‌کند، این موفقیت را مدنظر داشته باشد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها