رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 232912

محاکمه عامل قتل 6 نفر در قلعه‌ حسن‌خان +عکس

ساعت 24-مرد 70 ساله که در جریان تیراندازی در قلعه‌ حسن‌خان مرتکب قتل شش نفر شده بود، هفت سال پس از جنایت با اعلام گزارش پزشکی قانونی درباره اختلال روانی او در زمان تیراندازی،پای میز محاکمه قرار گرفت.

42
در این پرونده محمد 70 ساله معروف به «محمد دو ریالی» متهم است یکم شهریور سال 88 در جریان شلیک 1200 گلوله در قلعه‌ حسن‌خان مرتکب قتل شش نفر از جمله همسر و دخترش شده است. در جریان این تیراندازی، 11 نفر دیگر نیز مجروح شدند.

با گذشت چهار سال از این جنایت، سال 92 پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. در این جلسه نماینده دادستان در دفاع از کیفرخواست گفت: محمد متهم به قتل عمدی زهرا، صدیقه، پیام، فاطمه، پوریا و امیرحسین و همچنین مجروح کردن 11 نفر دیگر است .

سپس اولیای‌دم فاطمه و پوریا درخواست قصاص کرده و اولیای دم دیگر قربانیان خواستار دیه شدند.

متهم در این جلسه در دفاع از خود گفت: قتل زهرا، صدیقه، پیام و فاطمه را قبول دارم، اما پوریا و امیرحسین را من نکشتم. زمانی که شلیک می‌کردم پوریا و امیرحسین از محل تیراندازی فاصله داشتند.

متهم به قتل درباره انگیزه‌اش از ارتکاب قتل،گفت: یکی از اهالی ساختمان در خانه‌اش ماهواره نصب کرده بود و همسر و دخترم تا ساعت 3 صبح در خانه آنها بودند. چند بار به همسرم تذکر دادم، اما او دست از کارهایش برنمی داشت. روز حادثه با مرد همسایه دعوایم شد و با عصبانیت سراغ اسلحه‌ام رفتم. ابتدا یکی از ساکنان را مقابل در آسانسور مجروح کرده و بعد همسر و دخترم را کشتم. پیام می‌خواست مانع من شود که او را با شلیک گلوله به قتل رساندم، بعد هم به فاطمه شلیک کردم. اهالی با چوب و چماق به طرفم حمله کردند که مجبور به شلیک به طرف آنها شدم.

سپس مجروحان حادثه با رد ادعاهای محمد مدعی شدند در حال فرار از صحنه تیراندازی بودند که محمد به طرفشان شلیک کرده است.

قضات دادگاه پس از محاکمه متهم، او را به دو بار قصاص، زندان و پرداخت دیه به 12 زخمی این حادثه محکوم کردند. پس از ارسال پرونده به دیوان عالی کشور، قضات شعبه بیستم دیوان عالی کشور با طرح سه ایراد، حکم را تائید نکردند .

دیوان عالی کشور از دادگاه خواسته بود سلامت عامل جنایت در کمیسیون تخصصی پزشکی قانونی بررسی شود و تیم تخصصی اعلام کنند که محمد در زمان قتل جنون داشته است یا نه؟

همچنین دیوان‌عالی کشور خواستار بررسی درخواست بخشش دو نفر از اولیای دم شد که در درخواست خود اعلام نکرده بودند دیه می‌خواهند یا بدون دریافت دیه بخشیده‌اند. سومین ایراد به این حکم در خصوص قتل دختر عامل قتل بود. قضات دیوان عالی کشور در ادامه رای خود اعلام کردند که صدیقه، یکی از قربانیان دختر قاتل بوده و خود محمد نمی‌تواند به عنوان اولیای دم درخواستش را مطرح کند.

قضات دادگاه کیفری یک استان تهران پس از بررسی ایرادات دیوان عالی کشور، محمد را به پزشکی قانونی معرفی کردند. کمیسیون پزشکی قانونی در گزارش خود اعلام کرد؛ این مرد مبتلا به اختلالات شدید روان‌پریشی است و در زمان وقوع جرم نیز قوه تشخیص نداشته و تحت تاثیر این اختلال دست به جنایت زده است. محمد در شرایط روحی خطرناک قرار دارد و ممکن است تحت تاثیر شرایط روانی‌اش، رفتارهای خشونت‌آمیز از خود بروز دهد.

پس از گزارش پزشکی قانونی، محمد دیروز برای دومین بار و هفت سال بعد از جنایت پای میز محاکمه قرار گرفت. در ابتدای این جلسه دو نفر از اولیای‌دم که محمد را بخشیده بودند در جایگاه قرار گرفتند و اعلام کردند درخواست آنها دیه است. یکی از آنها گفت: در صورتی که متهم نتواند دیه را پرداخت کند، درخواست قصاص دارم.

محمد هم وقتی در جایگاه قرار گرفت، گفت: من پول و ملکی برای پرداخت دیه ندارم. درخواست دارم مرا هرچه زودتر اعدام کنید. چند سال قبل همه اموالم را به نام همسرم زده و حالا فرزندانم اموال را بین خودشان تقسیم کرده‌اند. هیچ پولی ندارم و می‌توانید این موضوع را استعلام کنید. من برای مرگ آماده‌ام.

پس از دفاعیات متهم، قضات برای صدور حکم وارد شور شدند.

جام جم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها