رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 233031

وزیر کشور:باید سالی بیش از یک میلیون شغل ایجاد شود

ساعت 24- وزیر کشور گفت: اگر بخواهیم رفع بیکاری کنیم باید سالانه بیش از یک میلیون شغل ایجاد شود و با توجه به اینکه دولت انباشته از نیروست باید این شغل‌ها در بخش خصوصی ایجاد شود.

رحمانی+فضلی.jpg
عبدالرضا رحمانی فضلی در همایش نقش کارآفرینی زنان در اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه در شرایط کنونی فضا برای کار کردن مهیاست، اضافه کرد: با هدایت‌های رهبر فرزانه انقلاب و حمایت‌های دولت مسائل بزرگی را پشت سر گذاشتیم و محدودیت‌های زیاد اقتصادی را رفع کردیم.

وی اضافه کرد: تورم عظیمی که سایه شوم آن بر اقتصاد کشور افتاده بود را به زیر 10 درصد رساندیم و این علامت مثبتی است؛ همچنین رشد اقتصادی منفی 5.8 درصد را به مثبت 7.4 رساندیم و این گام بزرگی است.

وی گفت: با رفع تحریم‌ها و حل مساله هسته‌ای در عرصه بین‌المللی بستر و زمینه فعالیت و سرمایه‌گذاری و امکان استفاده از تکنولوژی کشورهای خارجی فراهم شد همچنین مدیریت چه در عرصه فعالین تجاری و سرمایه‌گذاری اقتصادی فراهم شد.

وی اضافه کرد: پس از برجام دو میلیون و 200 هزار بشکه نفت صادر کردیم و این در حالیست که در قبل از دولت این میزان صادرات یک میلیون بشکه بوده است و چنانچه تحریم‌ها رفع نمی‌شد امروز 200 هزار بشکه نفت باید صادر می‌کردیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بستر در حوزه داخلی از لحاظ ثبات اقتصادی و طرح‌ریزی برنامه‌های روشن به ویژه با اجرای طرح اقتصاد مقاومتی و ایجاد قرارگاه مرکزی اقتصاد مقاومتی به وجود آمد، باید نهضتی در قالب اقتصاد مقاومتی ایجاد کنیم و در این نهضت عظیم بانوان نقش ویژه‌ای را داشته باشند.

وی اضافه کرد: منظور از اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری درونزا بودن، برون‌نگر، دانش‌بنیان و مردمی است و باید همه در حوزه سرمایه‌گذاری، کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری ورود پیدا کنیم.

وی گفت: بانوان همت بالایی در فعالیت‌های اقتصادی و کارآفرینی دارند و توانسته‌اند فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال مولد ایجاد کنند و ما باید وضعیت را برای آنان مهیا کنیم تا این الگو را به کشور ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: در کل استان‌ها آماری از زنان کارآفرین یعنی کسانی که سرمایه‌گذاری و اشتغال مولد داشته‌اند را احصا کرده‌ایم که تعداد آنان 300 نفر بوده و 100 نفر آنان را از نزدیک دیده‌ام و امید می‌رود با مجموعه فعالیت‌هایی که این بانوان انجام می‌دهند بتوانیم از ظرفیت‌شان در حوزه اشتغال، تولید، تجارت و فرهنگسازی، آموزش و بهره‌وری استفاده کنیم.

وی بر گسترده‌تر کردن دامنه فعالیت بانوان در حوزه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: بانوان باید سازمان‌های مردم‌نهاد مختلفی را تشکیل دهند و در ثبت و راه‌اندازی سمن‌ها مشارکت داشته باشند و قطعاً ما نیز در حوزه آموزش و سرمایه‌گذاری آنان را حمایت خواهیم کرد.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در حوزه دانشگاه و آموزش عالی بانوان قدم‌های موثری برداشته‌اند، اظهار کرد: آنان نیز در حوزه سیاسی و انتخابات‌ها نقش‌آفرینی کرده‌اند، با جلسه‌ای که در تهران تشکیل شد از زنان فعال سیاسی دعوت به عمل آمد و آنان در این جلسه حضور پررنگی داشتند و این نشان از زنان فعال در عرصه سیاسی دارد. در بحث مدیریت آسیب‌های اجتماعی حرکت جدیدی را شروع کردیم که نیاز است مباحث به صورت اجتماعی مدیریت شود و زنان و مردان به صحنه بیایند.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه در پرداخت تسهیلات به بانوان هیچ مشکلی نداریم و بخش خصوصی و فعالیت در این بخش جزو عرصه‌هایی است که زنان در آن هیچ محدودیتی ندارند، ادامه داد: در حوزه ارائه تسهیلات از صندوق توسعه ملی به فعالیت‌های اقتصادی در روستاها با رهبر انقلاب دیداری داشتیم و بنا شد که در این راستا طرحی دوفوریتی به مجلس داده شود تا براساس آن 5000 میلیارد تومان تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی را به حوزه فعالیت‌های اقتصادی روستایی اختصاص دهند و انتظار داریم مجلس این موضوع را در اولویت بگذارد تا این طرح تبدیل به قانون شده چراکه میزان بهره‌وری در محیط‌های روستایی و مشاغل خرد بالاست.

رحمانی فضلی بیان کرد: بانوان لرستانی در حوزه فعالیت‌های اقتصادی به خصوص در بحث اشتغال مولد هر طرحی را که ارائه دهند با اولویت آن را پذیرفته و حمایت می‌کنیم.

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه امسال بیش از 700 هزار شغل در کشور ایجاد شده است و هنوز شاهد بیکاری هستیم، افزود: متأسفانه بیکاری انباشت شده‌ای در کشور داریم و جوانانی که وارد بازار کار می‌شوند در سال های گذشته 300 هزار نفر بودند که امروز نیاز است یک میلیون و 300 هزار نفر جوان وارد بازار کار شوند.

وی اضافه کرد: چنانچه بخواهیم معضل بیکاری را رفع کنیم باید سالانه بیش از یک میلیون شغل ایجاد شود که البته این مشاغل در سازمان‌های دولتی امکان‌پذیر نیست چون این سازمان‌ها انباشته از نیروست و باید شغل‌های موردنظر در بخش خصوصی ایجاد شود.

وی گفت: افتخار می‌کنیم که بانوانی در عرصه‌های سیاسی با اعتماد به نفس و خودباوری حضور دارند و توصیه رئیس جمهور این بود که ما از حضور بانوان در همه عرصه‌ها با قدرت حمایت می‌کنیم.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها