رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 233053

تقسیم‌بندی سعید لیلاز از منتقدان روحانی/میراثی که احمدینژاد برای روحانی گذاشت!

ساعت 24- استاد برجسته اقتصاد و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران به تمجید از عملکرد دولت یازدهم پرداخت و گفت: منتقدان دکتر روحانی را در یک نمای کلی می‌توان به دو گروه تقسیم کرد.

سعید لیلاز
«سعید لیلاز» در نخستین کنگره حزب کارگزاران استان سمنان اظهار کرد: یک گروه از این منتقدان، افرادی هستند که در انتقادات خود رویکرد سیاسی دارند و در هر حال به انتقاد از روحانی و دولت او می‌پردازند.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان این‌که این گروه از منتقدان اصولاً در انتقادشان توجهی به عملکرد دولت و منافع کشور و نظام ندارند، ادامه داد: به‌طور مثال این گروه اگر روحانی و دولتش در خرید هواپیما موفق نشود در بوق و کرنا می‌کنند که برجام و توافق هیچ منفعتی نداشت و حتی نتوانست زمینه را برای خرید یک هواپیما فراهم کند.

لیلاز اضافه کرد: این گروه در صورتی که دولت موفق به خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی شود انتقادات خود را به این سمت می‌برند که دیدید این دولت به‌دنبال اشرافی‌گری و خدمت به «مرفهین بی‌درد» است و در شرایطی که مردم مشکلات مهم‌تری دارند، وقت و هزینه خود را صرف خرید هواپیما می‌کند. یعنی آنها در هر حال دنبال انتقاد هستند و اصولاً کاری به واقعیت و حقیقت ندارند.

وی با بیان این‌که نباید از این گروه انتظار انصاف را داشت، خاطرنشان کرد: این گروه معمولاً به‌دنبال منافع خود هستند و دغدغه مردم و رفع مشکلات کشور را ندارند.

این اقتصاددان با بیان این‌که گروه دوم منتقدانی که به حوزه‌های اقتصادی دولت روحانی انتقاد دارند، افراد دلسوزی هستند که تصویر روشنی از شرایطی که دولت یازدهم دولت و سکان اداره کشور را به دست گرفت، ندارند، افزود: متأسفانه دولت تدبیر و امید در بیان شرایط کشور در زمان تحویل دولت درست عمل نکرده و اطلاع‌رسانی درستی انجام نداده است.

وی با بیان این‌که البته برخی چیزها را دولت ناچار است بیان نکند، گفت: آسیبی که به کشور در دوران هشت ساله پیش از دولت یازدهم رسید، بسیار بیشتر از آن چیزی است که گفته شده است.

نگاهی به میراث احمدی‌نژاد برای دولت روحانی!

وی با بیان این‌که یک قلم از آنچه دولت قبل برای دولت یازدهم گذاشته بدهی 700هزار میلیارد تومانی است، تصریح کرد: برای آن‌که به حجم بالای این بدهی باور داشته باشید کافی است بگویم که این رقم بدهی معادل 3.5 برابر کل بودجه کشور در یک سال است. یعنی دولت در آغاز به کار خود معادل بودجه سه سال و نیم کشور بدهی از دولت عدالت‌محور به ارث برده است.

این اقتصاددان برجسته از پروژه‌های نیمه‌تمام متعدد دولت قبل به‌عنوان دیگر میراث دولت قبل نام برد و گفت: اتمام و تکمیل این پروژه‌های نیمه‌تمام به 400 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند که این رقم معادل بودجه 15 سال کشور(براساس بودجه سال 94) یا 15 برابر بودجه کشور در سال گذشته است.

یک رکوردزنی دیگر در دولت قبل!!

این استاد دانشگاه به آسیب جدی برنامه‌های دولت قبل به قشر کارمند و اقشار کمتر برخوردار اشاره و افزود: براساس مطالعات علمی میزان دستمزد واقعی کارمندان دولت در سالی که دولت تحویل دولت یازدهم شده به 27 درصد ارزش آن در سال 84 رسیده است که این سقوط در تاریخ کار اداری در ایران بی‌سابقه است.

این اقتصاددان با بیان اینکه قدرت خرید مردم و خصوصاً کارمندان به شدت در این دوره کاهش یافته است، گفت: ما در دوران جنگ و در طول هشت سال جنگ تحمیلی نیز چنین سقوطی را نداشتیم.

کاهش قدرت خرید کارمندان دولت به یک‌چهارم در 8سال!

لیلاز ادامه داد: در دوره هشت ساله دولت‌های نهم و دهم قدرت خرید کارمندان دولت براساس یک تحقیق علمی دانشگاهی به حدود یک‌چهارم کاهش یافته است و این یک رکورد بی‌سابقه است.

وی با بیان این‌که قدرت خرید مردم از 90 تا 92 حدود 34 درصد کاهش یافته است، گفت: این که عامل این کاهش قدرت خرید را به تحریم‌ها نسبت دهیم یک دروغ بزرگ است و نباید آن را باور داشت.

احیای 20 درصد از قدرت خرید مردم در دولت روحانی

این استاد دانشگاه عملکرد دولت یازدهم را امیدبخش خواند و بااشاره به آسیب جدی قدرت خرید قشر کارگر، از احیای 20 درصد قدرت خرید مردم در دولت روحانی خبر داد و اظهار کرد: دولت در این 3.5 سال توانسته با برنامه‌های خود یک‌پنجم یعنی 20 درصد قدرت خرید کارگران را احیاء کند البته هنوز عقب هستیم و تا آن کاهش قدرت جبران شود زمان نیاز است، چون تخریب‌های دولت قبل در این حوزه بسیار گسترده بوده است.

وی بااشاره به یک شاخص از موفقیت‌های دولت یازدهم گفت: در سه ماهه نخست امسال هر تن کالای وارداتی در ایران به‌طور متوسط 237 دلار ارزان‌تر شده است و این مهم به این معنا است که هزینه خرید کالاهای وارداتی در سه ماهه اول سال 22 درصد ارزان‌تر از بهای آن در سال 91 و 92 بوده است که در همین راستا و از همین محل 10میلیارد صرفه‌جویی ارزی برای کشور صورت گرفته است.

لیلاز با بیان این‌که عملکرد اقتصادی دولت روحانی بسیار درخشان است، گفت: براساس آمار و ارقام مراکز داخلی و خارجی موفق‌ترین دولت در 4 دهه اخیر و بعد از انقلاب دولت خاتمی بوده است و بعد از دولت اصلاحات بهترین عملکرد اقتصادی را دولت روحانی در این 3.5 سال داشته است.

وی با بیان این‌که مزیت اقتصاد این است که با اعداد و ارقام اثبات می‌شود نه با بلند کردن صدا گفت: براساس آمار و ارقام این دولت در حوزه اقتصادی عملکرد قابل دفاع و درخشانی داشته و مدیران و رسانه‌ها باید این واقعیات را به مردم بگویند.

وی با بیان این‌که مصرف لبنیات از سال 84 تاکنون در ایران نصف شده است، افزود: مهم‌ترین عامل این کاهش مصرف، کاهش قدرت خرید مردم و به ویژه قشر کارمند و کارگر است.

این اقتصاددان ادامه داد: در صورت تداوم بیشتر این روند در یکی دو دهه آینده بسیاری از مردم ما و به ویژه زنان با مشکلات مختلفی ناشی از عدم مصرف لبنیات و خصوصاً پوکی استخوان روبرو خواهند بود.

عیار دولت روحانی در ولایتمداری

وی به تاکیدات مداوم مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اگر عملکرد این دولت و دولت قبل را در ترازوی همین اقتصاد مقاومتی بسنجیم روشن می‌شود که کدام دولت ولایت‌پذیری بیشتری داشته است.

لیلاز با بیان این‌که ولایتمداری به ادعا، فریاد زدن و چفیه انداختن نیست، افزود: رهبری معظم انقلاب به‌درستی بارها بر لزوم اقتصاد مقاومتی تاکید فرمودند و عملکرد این دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی به هیچ عنوان با عملکرد دولت قبل در عمل به این تأکید رهبری انقلاب قابل مقایسه نیست.

وی با بیان این‌که دولت قبل سالانه بیش از 7 میلیون تن واردات گندم داشت، افزود: دولت روحانی در سه سال نه تنها این 7 میلیون تن واردات گندم را به صفر رسانده بلکه زمینه را برای صادرات گندم ایران هم فراهم کرده و امسال ایران صادرکننده گندم بوده است.

لیلاز به عملکرد موفق دولت روحانی در حوزه تولید بنزین و دیگر تولیدات نفتی اشاره کرد و گفت: دولت تدبیر و امید در این مدت میزان واردات بنزین ایران را از روزانه 20 میلیون لیتر در دولت قبل به روزانه 5 میلیون لیتر در این دولت تقلیل داده است. ضمن این‌که با کارهای اساسی که این دولت انجام داده از سال آینده ایران به صادرکننده بنزین و گازوئیل نیز تبدیل می‌شود، از این‌رو باید تحلیل کنیم براین اساس و بر پایه این آمارهای رسمی این دولت اقتصاد مقاومتی و ولایت‌مداری را محقق کرده یا دولت قبل که آن همه هزینه و ویرانی به کشور تحمیل کرد.

وی با بیان این‌که براساس آمار رسمی می‌توان اعداد و ارقام و شاخص های مختلفی را به دست داد که این دولت ادر حوزه اقتصادی عملکردی بسیار درخشان داشته است، یادآور شد: میزان خالص واردات مواد غذایی در دولت قبل 8.5 میلیارد دلار بوده و روحانی توانسته در این بیش از سه سال این عدد را با کاهش 5.5 میلیون دلاری به 3 میلیون دلار برساند که دستاورد بسیار مهمی است.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها