رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 233419

۵.۳ درصد تهران در معرض فاجعه پلاسکو

ساعت24-عضو کارگروه تخصصی زلزله گفت: بیش از ۵.۳ درصد تهران را بافت فرسوده با سه هزار و ۲۶۸ هکتار شامل می‌شود که بدون شک کاندید بروز فجایعی نظیر پلاسکو است و لازم است پس از چنین حادثه ای اراده ونگاه مدیران کشور به نوسازی بافت فرسوده از عزم جدی تری برخوردار باشد.

+-*75+9
مدیر پژوهشکده علوم زمین در سازمان زمین‌شناسی کشور در گفت‌وگو با «شهر فردا»، با اشاره به وقوع زلزله احتمالی در تهران گفت: حادثه پلاسکو، فاجعه‌ای برای حوزه شهری کشور بود که باید هشداری درباره زلزله احتمالی پایتخت تلقی شده و برای مقابله با آن حدالامکان تجهیز شد.

منوچهر قریشی افزود: ساختمان پلاسکو با داشتن اسکلت فلزی دارای مهندسی سازه ۵۶ سال گذشته است و هرچند می‌توان گفت این ساختمان در برابر زلزله‌ای به بزرگی ۵ تا ۶ ریشتر مقاوم است اما ذوب شدن اسکلت باعث ریزش آن شد ،چنانکه حادثه برج‌های دوقلو نیز به علت اسکلت فلزی آن بود و متاسفانه تعداد ساختمان هایی که اسکلت فلزی دارند در تهران کم نیستند.

وی ادامه داد: حجم ریزش آور و بحرانی که از مانورهای شهری بسیار پیچیده‌تر بود نشان داد تهران دارای چه نقطه ضعف‌هایی است؛ هرچند فاجعه پلاسکو با بزرگی ابعاد زلزله در پایتخت قابل مقایسه نیست.

قریشی با اشاره به وضعیت سازهای شهری تهران گفت: با قاطعیت می‌توان گفت بعد از این حادثه باید نگاه مسئولان به نوسازی بافت فرسوده با جدیت بیشتری همراه باشد، هرچند تخریب سازه‌های شهری به بزرگی زلزله احتمالی بستگی دارد اما نمی‌توان منکر این واقعیت شد که مناطق با بافت فرسوده در پایتخت به عنوان کانادید حوادث و فجایع بیشماری هستند که باید برای مقابله با آن از هم‌اکنون چاره اندیشید.

۵.۳ درصد تهران کاندید فاجعه پلاسکو

وی تاکید کرد: بر اساس گزارش‌ها در شهر تهران مجموعاً سه هزار و ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده تمام‌عیار وجود دارد که معادل ۵.۳ درصد از وسعت کل شهر و ۲۲ درصد پلاک‌ها و پارسل‌ها را به خود اختصاص داده و به نوعی محدوده هدف بر خطر تعیین شده است.

عضو کارگروه تخصصی زلزله و لغزش لایه‌های زمین با اشاره به جدی بودن معضل بافت‌های فرسوده در شهر تهران، افزود: بر اساس گزارش‌های مدیریت شهری تهران، تعداد پارسل‌های فرسوده در شهر تهران ۲۰۰ هزار و ۸۴۶ پارسل در ۲۵۰۴ هکتار است که با اقدامات انجام گرفته از سال ۸۰ تا کنون ۵۵ هزار و ۵۹۱ پروانه برای نوسازی در این بافت صادر شده است که ۸۲۰۹ پروانه آن به صورت تجمیعی است.

قریشی با اشاره به مناطق فرسوده پایتخت بیشتر در محدوده مرکزی شهر و در مناطق ۱۲، ۱۱ و ۱۰ و همچنین مناطق حاشیه‌ای محدوده مرکزی مانند مناطق ۱۵، ۱۴، ۷ و ۱۷ متمرکز شده است، ادامه داد: این مناطق ۲۳۵۰ هکتار از محدوده بافت فرسوده معادل ۷۲ درصد کل آن را شامل می‌شوند.

وی افزود: بر اساس آمارهای ارائه‌شده، بیشترین مساحت بافت فرسوده در بین مناطق در منطقه ۱۲ با ۵۹۳ هکتار و کمترین میزان در منطقه ۲۲ با ۰.۹ هکتار است. بیشترین درصد فرسودگی در بین مناطق در منطقه ۱۰ با ۵۲.۳ درصد است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت و کمترین درصد فرسودگی در منطقه ۲۲ یا ۰.۰۲ درصد است.

استان‌های معین زلزله تهران تجهیز می‌شوند

دبیر کمیته زلزله شورای پژوهش‌های زلزله کشور ادامه داد: درصورت وقوع زلزله احتمالی در پایتخت، ابعاد و در برگیری حادثه بقدری بزرگ است که از امکانات کلانشهر تهران نمی‌توان انتظار زیادی داشت، چراکه خود نیز به طرقی درگیر خواهند بود اما برای چنین شرایطی استان‌های معین شناسایی و برخی امکانات در آنجا تامین شده که برای مثال می‌توان به امکانات بالگرد و جرثقیل و دستگاه‌های هوابرش اشاره کرد که در استان‌های مرکزی و سمنان پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: کمیته زلزله برای شریط اضطراری امکانات مورد نیاز پیش‌بینی کرده و تجربیات کشورهای توسعه‌یافته در این حوزه رصد دائم می‌شود.

قریشی همچنین در پاسخ به این پرسش که "امکانات و تجهیزات ایران در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته چه جایگاهی دارد؟" گفت: امکانات بکارگرفته شده در ایران در شرایط اضطرای در جایگاه مناسبی در منطقه قرار دارد و عقب‌ماندگی ویژه‌ای دیده نشده است اما در چنین شرایطی مدیریت بحران وبکارگیری امکانات از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. بطور قطع نیروی انسانی ماهر مهمترین اولویت برای مقابله با چنین بحرانی است.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها