رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 233604

آمارهای رسمی تکان‌دهنده از برخی رخدادهای عجیب ارایه شده

رانت‌های افسانه‌ای و رشد آسیب‌های اجتماعی

ساعت ۲۴- آسیب‌های اجتماعی در ایران بر پایه آمار ارایه شده از سوی مقام‌های مسوول رشدی فزاینده و همه سویه را تجربه می‌کند. آسیب‌های اجتماعی می‌تواند از کسب و کار نامتوازن، شکاف درآمدی میان افراد جامعه، ناامیدی از پیدا کردن شغل مناسب، ناسازگاری رفتارهای سنتی با پیامدهای مدرن جهانی و... باشد. ایران به دلایل گوناگون در معرض آسیب‌های اجتماعی تهدیدآمیز قرار گرفته است.

دختران فراري
dir="RTL" style="text-align:justify">بهمن طاهرخانی عضو مجلس قانونگذاری ایران به نمایندگی از رای‌دهندگان تاکستان قزوین به خبرگزاری مجلس یادآوری می‌کند که «کودک‌فروشی» رواج پیدا کرده و می‌رود که به تجارت تبدیل شود. او گفته است: «برخی افراد، کودک‌فروشی را نوعی تجارت برای خود لحاظ کرده‌اند و باید با به‌روز کردن و اعمال قانون،‌حاشیه امنیت کودک‌فروشان از آنها سلب شود.»

شهیندخت مولاوردی نیز در کنگره ملی مدیریت امور جوانان معاون رییس جمهور در امور زنان اعلام کرد: بر اساس آمار سال ۹۴، نزدیک به ۱۰ میلیون و ۵۷۴ هزار دختر در ایران داریم که ۲۷.۱ درصد جمعیت زنان کشور را تشکیل می‌دهند. عدالت جنسیتی در کشور تحقق نیافته و مشکلات عدیده‌ای پیش‌روی زنان جوان است. مهم‌ترین مشکلات کشور از نظر دختران جوان بیکاری، تورم، فقر و... است. دختران جوان دسترسی کمتری به فرصت‌های شغلی مناسب دارند و در صورت دسترسی به این فرصت‌ها، کمتر امکان پیشرفت در شغل خود را پیدا می‌کنند و کمتر در پست‌های مدیریتی قرار می‌گیرند. در واقع با سقف و حصار شیشه‌ای مواجه هستند. بنابراین با عدم انعطاف‌ پذیری نهادی مواجه هستیم و حوزه‌های مختلف مانند مدرسه، دانشگاه و ازدواج انعطاف لازم را در این زمینه ندارند.این سال‌ها نرخ بیکاری جوانان در کشور افزایش یافت و از ۱۴.۸ درصد در سال ۷۵ به ۲۱.۹ درصد در سال ۹۳ رسید. در سال ۹۰ نیز استان‌های کرمانشاه، خوزستان و لرستان بیشترین نرخ بیکاری زنان و دختران جوان را در کشور داشته‌اند.

در سال ۹۴ نرخ بیکاری دختران جوان دارای بالاترین رقم طی ۲۰ سال اخیر بوده است و این موضوع در میان دختران دانش‌آموخته مشهودتر است. از جمله تبعات این وضعیت به تجمیع مطالبات زنان به حوزه فرهنگی و سیاسی و احتمال گرایشات منحرفانه اخلاقی جهت استقلال مادی می‌توان اشاره کرد.حدود ۹ درصد از معتادان کشور را زنان و دختران تشکیل می‌دهند. شاهد افزایش سن ازدواج و افزایش آمار طلاق هستیم؛ به‌گونه‌ای که از سرشماری سال ۶۵ تا ۹۰ کاهش ۱۰.۵ درصدی نسبت زنان دارای همسر است.

بخش قابل‌توجهی از مهاجران به نقاط حاشیه‌نشین شهرها را زنان تشکیل می‌دهند؛ چرا که یکی از اشکال مهم مهاجرت، مهاجرت خانوادگی است. زنان و دختران پس از مهاجرت به کلان‌شهرها یکی از مهم‌ترین گروه‌های عمده حاشیه‌نشینی را تشکیل می‌دهند.

به گزارش ساعت ۲۴، رشد ناکافی اقتصاد ایران در ۳ دهه پس از جنگ رانت‌های هزاران میلیارد تومانی ناشی از اقتصاد متمرکز دولتی که برخی افراد را در کوتاه‌ترین مدت به ثروت افسانه‌ای می‌رساند پیامدهایی همچون رخدادهای یادشده از زبان نماینده تاکستان در مجلس و معاون رییس‌جمهور شده است. ارزهای گرانبهایی که به ثمن بخش در بازار فروخته شد و آگاهان آن را به دست آوردند نتایجش آشکار می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها