رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 233735

کاهش 194 میلیون تن آلاینده ها با اجرای طرح نوسازی ناوگان باری

ساعت24-وزیر راه و شهرسازی گفت: با اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا حدود 194 میلیون تن آلاینده کمتر تولید می شود.

+*86++95
عباس آخوند وزیر راه و شهرسازی در مراسم تحویل خودروهای جدید برای نوسازی ناوگان باری گفت: نوسازی ناوگان جاده ای یکی از مسائل مهم بوده که سال ها مطرح می شده اما سرمایه گذاری قابل توجهی در این بخش صورت نگرفته است.

وی افزود: به جهت افزایش بهره وری و جلوگیری از اسراف منابع ملی طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا با همکاری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اجرایی می شود.

وزیر راه با اشاره به وجود کامیون های فرسوده در کشور اظهار داشت: قبل از طرح پیمایش 127هزار کامیون فرسوده که به ازای هر صد کیلومتر 60 لیتر گازوئیل مصرف می کردند وجود داشت اما پس از اجرای این طرح در حال حاضر 52هزار کامیون فرسوده تردد می کند.

وی تصریح کرد: طرح پیمایش موجب شد تا بیش از 70 هزار کامیون فرسوده از ناوگان باری خارج شود و قریب به روزانه 7 میلیون لیتر مصرف گازوئیل کاهش یافته است.

آخوندی ضمن بیان اینکه هر لیتر گازوئیل به ارزش یک دلار است افزود: با اجرای طرح پیمایش 7 میلیون دلار صرفه جویی اقتصادی صورت گرفته و امروز در گام دوم نوسازی طرح جایگزینی 65 هزار کامیون جدید اجرایی می شود.

وی بیان کرد: طی برآوردهای اولیه با اجرای طرح نوسازی ناوگان باری سالیانه بیش از یک میلیارد لیتر در مصرف گازوئیل صرفه جویی خواهد شد و این به معنی آن است که بهره وری یک میلیارد دلاری در این بخش صورت خواهد پذیرفت.

آخوندی با اشاره به هدر رفت انرژی در کشور عنوان کرد: به دلیل دسترسی آسان به منابع انرژی ارزان مصرف سوخت در کشور بهینه نیست و این اقدام در صرفه جویی انرژی موثر خواهد بود.

آخوندی تاکید کرد: بر اساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید از میزان صرفه جویی انرژی در حمل و نقل باری باید درصدی به صرفه جوکننده بازگردد و مقرر شده ظرف ده سال ده میلیارد دلار صرفه جویی می شود که از این میزان 2.7 میلیارد دلار به صرفه جو کننده (رانندگان کامیون ها) باز خواهد گشت.

آخوندی تصریح کرد: این طرح موجب کاهش آلاینده ها خواهد شد و طی برآوردها حدود 194 میلیون تن آلاینده کمتر تولید می شود.

وزیر راه با اشاره به جزئیات طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا بیان کرد: یک درصد از سود تسهیلات ارائه شده توسط سازمان راهداری تقبل می شود و توافق برای ورود 65 هزار کامیون به ناوگان باری صورت گرفته که امروز قرارداد 5 هزار کامیون منعقد می شود.

آخوندی در پایان تاکید کرد: این کامیون ها ایمنی بالاتری دارند و با اجرای این طرح ایمنی و بهره وری افزایش می یابد.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها