رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 233889

دستور العمل ایمنی تعویض روغنی

تعویض روغن خودرو یکی از اقداماتی است که به منظور کارایی بهتر خودرو بایستی انجام شود وچنانچه این کار به موقع انجام نشود نه تنها عملکرد خودرو بهینه نخواهد بود بلکه باعث وارد آمدن فشار زیاد به موتور خودرو گردیده و موجب استهلاک سریع آن می شود.

مقدمه

تعویض روغن خودرو یکی از اقداماتی است که به منظور کارایی بهتر خودرو بایستی انجام شود وچنانچه این کار به موقع انجام نشود نه تنها عملکرد خودرو بهینه نخواهد بود بلکه باعث وارد آمدن فشار زیاد به موتور خودرو گردیده و موجب استهلاک سریع آن می شود.

افرادی که در شغل پنچرگیری و تعویض روغن اتومبیل مشغول به کار هستند به علت کار با مواد روغنی داغ، در معرض خطراتی مانند آتش سوزی، تماس پوست با مواد روغنی، استنشاق بخارات هیدروکربنها، آسیب به چشم و ... هستند. لذا آشنایی با خطرات موجود و روش های کنترل آن ضروری است

خطرات شیمیایی

تماس روغن خودرو با پوست بدن محتمل ترین خطر شیمیایی مربوط به تعویض روغن می باشد.

پاشش روغن به چشم دیگر خطر شیمیایی است که حین تخلیه روغن ممکن است رخ دهد. در این صورت در ناحیه چشم احساس درد و قرمزی شدیدی به وجود خواهد آمد.

معمولا انتشار بخارات بنزین در فضای سالن اجتناب ناپذیر است که استنشاق آن می تواند برای سلامتی افراد زیان آور باشد .

خطرات فیزیکی

راه افتادن ناگهانی خودرو

سوختگی فردی که اقدام به تعویض روغن خودرو میکند .

-احتمال لیز خوردن در صورت پاشش روغن در سطح کارگاه

احتمال آتش سوزی در صورت قرار گرفتن روغن در کنار شعله موجب تولید گازهای آلاینده می شود

خطرات ارگونومیکی

بسیاری از آسیب های ارگونومیکی افرادی که به کار تعویض روغنی مشغو لند، درد، گرفتگی وخستگی در شانه و دست ها و درد ناحیه گردن در نتیجه کشیدگی دست و کار بالای سطح شانه وانحراف گردن به سمت عقب می باشد.

روش های مناسب جهت ارتقاء ارگونومی در تعویض روغنی

از آنجایی که بیشتر عوارض ارگونومیک تعویض روغنی ناشی از کار در شرایط نامساعد داخل چاله تعویض روغنی می باشد، لذا بهترین توصیه برای آن ها حذف روش کار سنتی و تعویض روغن با استفاده از پمپ های مکنده از بالای موتور می باشد.

- در تعویض روغنی به صورت سنتی استفاده از نرمش ها و ورزش های گردن، کتف ها، دست وبازو می تواند در پیشگیری از عوارض احتمالی بسیار مفید باشد.

- برای کاهش عوارض ارگونومیک ناشی از حمل اشیاء سنگین در حین عملیات جابجایی می توان از وسایل مکانیکی Keg Truck, Pallet Truck استفاده نمود.

خطرات بیولوژ یکی

تعویض روغنی از مشاغلی است که با مواد روغنی سروکار دارد و در مجموع موادی که موجب رشد میکروب ها شود در آن کاربرد ندارد، لذا خطرات بیولوژیک ناشی از فرایند کار در آن ناچیز است.

اما مانند هر محیط کار دیگری به علت کار در محیط با سطح بهداشت پائین و احتمال بریدن دست ها و سایر اعضا بدن، خطر آلوده شدن زخم ها با خاک وجود دارد که خود ریسک بروز بیماری کزاز را در پی دارد.

سایرخطرات

- خطرات روغن های موتور

بخش اصلی این روغن ها را هیدروکربن های معدنی و یا سنتیتک تشیکل می دهد برای برخی از انواع روغن های به کار رفته برای روغن کاری امکان بازیافت وجود ندارد.

ترکیبات اروماتیکی یکی از مهمترین عوامل آلودگی های پایدار خاک است که خاصیت و توان خاک را بشدت تحت تأثیر قرار داده ومی توانند سفره های آب را به شدت آلوده کنند.

برخلاف اکثریت فرآورده های نفتی که تنها یک بار قابل استفاده بوده و از بین می روند، چنانچه روغن مصرف شده به طور صحیح بازیابی شود، قابل استفاده مجدد است. تعویض روغن در محل

کنترل خطرات بهداشتی محیط کار

روش های کنترل خطرات شیمیایی

- در هنگام تخلیه روغن از دستکش ایمنی استفاده کنید. در صورتی که روغن بر روی پوست شماریخت، آن را با آب و صابون شسته و در صورت نیاز با مشورت پزشک از داروهای مناسب استفاده نمایید.

- در هنگام تخلیه روغن حتماً عینک ایمنی به چشم داشته باشید. در صورت پاشش روغن به چشم، به مدت 15 دقیقه، چشم را با آب فراوان شستشو دهید. در صورت نیاز به متخصص مراجعه کنید.

- در صورتی که به هر دلیلی روغن وارد مجاری تنفسی شد، به مقدار فراوان آب نوشیده و دهان و بینی را شستشو دهید. در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

-در صورت بلع اتفاقی، فرد را وادار به استفراغ نکنید، دهان را با آب شستشو داده و مقدار زیادی آب بنوشید و به پزشک مراجعه نمایید.

-کارگاه یا واحدهایی که با گازهای شیمیایی سر و کار دارند باید مجهز به وسایل تهویه هوا باشند.

روش های کنترل خطرات فیزیکی

- قبل از اقدام به تعویض خودرو، موتور آن را خاموش کرده، چر خها را قفل و ترمز دستی را بکشید.

- محل کارگاه را همیشه پاکیزه از روغن نگاه دارید.تعویض روغن در محل

-روغن موتور را دور از محل حرارت و شعله نگه دارید و در صورت آتش گرفتن از کپسول CO2 ،کف و یا کیسه های خاک و ماسه برای خاموش کردن آتش استفاده نمایید.

- روغن های کارکرده را به مراکز بازیافت تحویل دهید.

- جهت انبارش روغن، بهتر است در محل انبارش، تهویه مناسب و دور از منابع حرارتی، نور مستقیم خورشید نصب شود.

- ظروف نگهداری روغن بایستی بدون خوردگی باشد.

- حداکثر دمای نگهداری روغن 60 درجه سانتی گراد می باشد.

- از وارد شدن روغن به آب های سطحی و جریان فاضلاب باید جلوگیری شود، به همین منظور در صورت نشتی باید از مواد پاک‏کننده و پمپ های مکنده برای جمع آوری روغن ریخته شده استفاده گردد.

تعویض روغن در محل

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها