رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 233961

رهبران پوپولیست اروپا در آلمان چه می‌گویند

ترس پاپ از احتمال ظهور فاشیسم هیتلری

ساعت ۲۴- سخنان ناامیدکننده دونالد ترامپ درروزی که به طور رسمی رییس‌جمهور امریکا شد به ویژه اصرار او بر رشد و تقویت اندیشه و عمل برپایه ناسیونالیسم اقتصادی حالا حواس ذی‌نفوذان جهان را به زاد ورشد پوپولیسم متکی بر ناسیونالیسم در اروپا جمع کرده است. آیا از دل مناسبات جدید که تجارت را محدود و احتمال برافراشتن پرچم جنگ اقتصادی را افزایش می‌دهد روزهای تاسف‌بار و ترسناکی‌زاده خواهد شد و هیتلریسم برپا می‌شود؟

پاپ
dir="RTL" style="text-align:justify">نگرانی و داوری پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در این باره نمی‌تواند بدون دلیل باشد. رهبر کاتولیک‌های جهان گسترش حرکت‌های پوپولیستی در اروپا را شبیه زمان به قدرت رسیدن هیتلر توصیف کرده است. پاپ فرانسیس گفته در سال ۱۹۳۳ نیز پس از شکست اقتصادی آلمان، مردم هیتلر را انتخاب کردند. پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در گفت‌وگو با روزنامه اسپانیایی «ال پاییس» با اشاره به‌شدت گرفتن حرکت‌های پوپولیستی و راست‌گرایانه به طور هم‌زمان در کشورهای مختلف اروپایی هشدار داده که شرایط کنونی شبیه دوران به قدرت رسیدن هیتلر در آلمان شده است. او گفته در بحران اقتصادی پس از دهه ۲۰ میلادی در اروپا، هیتلر با شعارهای پوپولیستی توانست در سال ۱۹۳۳ در آلمان قدرت را در دست بگیرد.

پاپ ادامه داده: «هیتلر قدرت را خودش به دست نگرفت بلکه مردم او را انتخاب کردند و او مردمش را به نابودی کشاند. در زمان بحران، قدرت تشخیص از دست می‌رود.» به گفته رهبر کاتولیک‌های جهان، در زمان وقوع بحران مردم به دنبال یک ناجی هستند که هویت‌شان را به آنها بازگرداند. او با اشاره به شعارهای پوپولیستی در موقعیت‌های بحرانی برخی از این شعارها را برشمرد: «ما با ساختن دیوار و سیم خاردار از شما در برابر سایر ملت‌ها محافظت می‌کنیم؛ ملت‌هایی که می‌توانند هویت ما را از بین ببرند.»

پاپ این سخنان را بد و خطرناک دانسته است. پاپ فرانسیس سال ۱۹۳۳ در آلمان را یک نمونه در این مورد دانسته و گفته آلمان در آن زمان در بحران بود و مردم آلمان به دنبال هویت خود می‌گشتند: «در آن زمان یک رهبر کاریزماتیک ظهور کرد و قول داد که هویت مردم را به آنها بازگرداند اما او یک هویت جعلی به آنها داد و همه ما می‌دانیم که پس از آن چه اتفاق‌هایی افتاد.»

پاپ در سخنان خود از دونالد ترامپ نام نبرده اما سخنان ترامپ به خصوص در نطق تحلیفش تماما استوار بر هویت امریکایی و بازگرداندن عظمت امریکا بود. یک روز پیش از انتشار این مصاحبه نیز احزاب راست‌گرای اروپا برای نخستین بار در کوبلنز آلمان یک گردهمایی برگزار کردند. فراوکه پتری، رهبر «آلترناتیو برای آلمان»، مارین لوپن، رهبر «جبهه ملی» فرانسه، ماتئو سالوینی، از رهبران حزب «لیگای شمال» ایتالیا، خیرت ویلدرز، رهبر «حزب آزادی» هلند و هارالد ویلیمسکی، از رهبران «حزب آزادی» اتریش در این گردهمایی شرکت داشتند.

کنگره احزاب راست اروپا در پشت درهای بسته

کنگره احزاب راست و پوپولیست اروپا به دعوت فراکسیون موسوم به «ای‌ان‌اف» پارلمان اروپا در شهر کوبلنس آلمان برپا شد. نشست این کنگره در پشت درهای بسته ادامه دارد و بسیاری از رسانه‌ها اجازه ورود به آن را نیافته‌اند. به گزارش شبکه اول تلویزیون آلمان، در کنگره احزاب راست و پوپولیست اروپا، که برای به دعوت فراکسیون نوپای پارلمان اروپا در شهر کوبلنس آلمان برپا شده، بسیاری از سیاستمداران راستگرای مشهور اروپا حضور دارند.

به گزارش ساعت ۲۴، ماری لوپن رییس جبهه ملی فرانسه، گرت ویلدرز رهبر بیگانه‌ستیز حزب آزادی هلند، ماتئو سالوینی از جبهه شمال ایتالیا و فرایکه پتری سخنگوی حزب آلترناتیو برای آلمان از شناخته شده‌ترین آنها هستند. هنگام گشایش کنگره، صدها مخالف در خیابان‌های اطراف محل آن دست به تظاهرات اعتراضی زدند. هزار پلیس ماموریت حفظ امنیت کنگره را به عهده گرفته‌اند. راستگرایان اروپا در دومین روز آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در امریکا با هدف ارزیابی این مساله و همچنین اثرگذاری بر انتخابات امسال فرانسه، هلند، آلمان و احتمالا ایتالیا، در آلمان گردآمده‌اند. بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، احتمال دارد حزب اسلام ستیز ویلدرز در هلند به عنوان صاحب قوی‌ترین فراکسیون مجلس مامور تشکیل دولت شود، مارین لوپن در فرانسه به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری برسد و حزب آلترناتیو برای آلمان نیز، پاییز امسال به مجلس فدرال آلمان راه یابد.

نزدیکی راستگرایان آلمان و فرانسه

حزب آلترناتیو که در سال ۲۰۱۴ تشکیل شده، در حال حاضر در ۹ ایالت آلمان و سنای برلین ده‌ها نماینده دارد. این حزب اسلام ستیز تاکنون تماس‌های خود را با جبهه ملی فرانسه پنهان می‌کرد، اما اکنون برای نخستین‌بار رهبر اصلی آن به صورت آشکار در کنار ماری لوپن می‌نشیند.

«یورگ مویتن» عضو هیات رییسه حزب آلترناتیو به شبکه اول تلویزیون آلمان گفت: «ما خواستار یک سیاست اقتصادی آزاد هستیم، اما جبهه ملی فرانسه از اقتصاد ملی دفاع می‌کند. ما یک حزب میهن پرست هستیم، در حالی که جبهه ملی ناسیونالیست است. در عین حال ما مایلیم با هر حزبی که تندرو نباشد گفت‌وگو کنیم و جبهه ملی فرانسه تندرو نیست.» کنگره کوبلنس از سوی رسانه‌های آلمانی به عنوان نخستین نشانه همکاری جدی راستگرایان اروپا ارزیابی شده است. در سال ۲۰۱۵ فراکسیون‌ای ان اف (اروپا برای ناسیونالیسم و آزادی) در پارلمان اروپا تشکیل شد. نمایندگان جهه ملی فرانسه، جبهه شمال ایتالیا، حزب مردم اتریش؛ حزب آزادی هلند و احزاب ناسیونالیستی چندین کشور دیگر اروپا به این فراکسیون پیوستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها