رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 234093

افزایش انتقال ایدز از مادر به فرزند

ساعت 24- کمتر از شش دهه از مشاهده نخستین مورد ابتلا به HIV می‌گذرد، در این شش دهه هر چه شناخت بشر از این پدیده بیشتر شد هم‌زمان بر تعداد مبتلایان به آن نیز افزوده شد و تا حدی پیش رفت که سازمان ملل متحد در سال 2006 تعهد بیشتر کشورهای جهان برای تقویت پاسخ در برابر ایدز را خواستار شد.

ایدز
از نخستین مورد ابتلا به ایدز تاکنون افراد زیادی جان خود را از دست داده‌اند اما به جرأت می‌توان گفت بیشتر این افراد بیش از این‌که قربانیHIV شوند ابتدا قربانی ناآگاهی خود و دوم فشار افکار نادرست عموم مردم و طرد از جامعه شده‌اند.

در این میان ایران یکی از کشورهای در حال توسعه است که اگرچه در سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی برای کنترل HIV انجام داده است اما هم‌چنان تابوهایی هست که از گسترش آگاهی بیشتر در مورد این موضوع جلوگیری کند و هنوز هم افکار به گونه‌ای است که ممکن است به طرد کامل یک فرد مبتلا به HIV از جامعه منجر شود.

شاهد بر این گفتار نوع برخورد با مبتلایان در بیمارستان‌ها، مطب‌ها، کارگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و البته مهم‌تر از همه در ذهن ماست، شاید ما افراد محتاطی نباشیم اما اگر با یک فرد مبتلا به HIV مواجه شویم به محتاط‌ترین فرد روی زمین تبدیل می‌شویم و این از فکر نادرست ما ناشی می‌شود.

HIV پایان راه نیست اما برخورد نادرست ما در جامعه با یک فرد مبتلا، قطعاً می‌تواند وی را به سادگی هر چه تمام‌تر به پایان راه برساند.

متأسفانه جامعه ما سرنوشتی به مراتب دردناک‌تر از خود HIV برای مبتلایان رقم زده است، یکی از دردمندترین این افراد زنی بود که می‌گفت چند سال پیش همسرش فوت کرد و ابتلا به HIV علت مرگ وی تشخیص داده شد، او از بیماری خود آگاهی نداشت اما با مرگش مشخص شد که من هم به این بیماری مبتلا هستم.

قسمت غم‌انگیزتر داستان زندگی‌ش فرزند خردسال اوست که با ایدز متولد شده است، اما غم‌انگیزتر از همه محرومیت آنان از حقوقی است که هر فردی باید از آن برخوردار باشد به طوری که گفت: فرزندش به‌علت یک بیماری دیگر نیاز فوری به بستری در یکی از بیمارستان‌های کرج داشت اما به‌مدت سه ماه هیچ بیمارستانی حاضر به پذیرش فرزندم نبود تا این‌که در نهایت در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد.

در این میان رئیس هیئت مدیره انجمن اهسا در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که متأسفانه بسیاری از بیماران مبتلا به HIV مدت زیادی را برای استفاده از خدمات بیمارستانی مانند جراحی و ... در انتظار می‌مانند و موفق به استفاده از آن نمی‌شوند، معتقد است: خیرین می‌توانند در بیمارستان‌های استان زیرساخت‌های یک بخش مخصوص به بیماران مبتلا به HIV را تهیه کنند تا این افراد نیز بتوانند از خدمات پزشکی استفاده کنند، چون پزشکان داوطلب زیادی برای کمک به این بیماران در استان حضور دارند.

«زهرا آقایی» گفت: انجمن اهسا مجوز خود را در دی‌ماه 1392 از فرمانداری کرج اخذ کرد و از همان زمان فعالیت خود را در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی زنان و کودکان مبتلا به HIV و یا متأثر از HIV آغاز کرد.

آقایی به حمایت‌هایی که انجمن اهسا از افراد تحت پوشش به عمل می‌آورد اشاره کرد و گفت: علاوه‌بر مبالغی که به‌صورت ماهیانه به افراد تحت پوشش داده می‌شود توانمندسازی زنان متأثر و بهبود شرایط زندگی برای کودکان نیز در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: انجمن اهسا با برگزاری جلسات هفتگی سعی دارد امید به زندگی و اعتماد به نفس مبتلایان را افزایش دهد تا این افراد به مرحله‌ای برسند که بتوانند به جامعه بازگردند و در جامعه مشغول به کار شوند.

رئیس هیئت مدیره انجمن اهسا ادامه داد: علاوه‌بر این انجمن سعی دارد شرایط تحصیل در مدارس و یا حضور کودک در مهدکودک‌ها را فراهم کند.

آقایی به آموزش‌های مهارتی به جامعه هدف اشاره و اعلام کرد: این آموزش‌ها در زمینه‌هایی چون فرشبافی، خیاطی، صنایع‌دستی و ... به مهارت‌آموزان ارائه می‌شود و بر اساس همین آموزش‌ها 50 درصد مددجویان اهسا مشغول به کار شده‌اند.

وی از حضور 38 مددجو در انجمن اهسا خبر داد و گفت: این مددجویان یا در حال زندگی با ویروس HIV هستند و یا به نوعی از این بیماری متأثر شده‌اند.

این فعال اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پیشگیری و جایگاه آن در انجمن اهسا اشاره کرد و گفت: در این راستا کارگاه‌های زیادی در مراکز اقتصادی، ادارات، کارخانه‌ها، مدارس، زندان‌ها و ... برگزار کرده‌ایم، چون اعتقاد داریم که آگاهی مهم‌ترین و کم‌هزینه‌ترین واکسن برای پیشگیری است.

آقایی افزود: با توجه به این‌که دولت همه هزینه‌ تأمین داروهای مبتلایان به HIV را تأمین می‌کند، بنابراین پیشگیری از این بیماری باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های اجتماعی نیز خواهد شد.

وی به تأثیر این جلسات آموزشی در جامعه اشاره و اعلام کرد: خوشبختانه تأثیر این آموزش‌ها به حدی است که پس از برگزاری هر کارگاه آموزشی تعداد زیادی برای دریافت مشاوره با انجمن اهسا تماس می‌گیرند.

رئیس هیئت مدیره انجمن اهسا با بیان این‌که علاوه‌بر این اقدامات آزمایش‌های تشخیص ایدز نیز در این مرکز انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این آزمایش‌ها محرمانه است و در هیج جایی ثبت نمی‌شود و نتیجه آن فقط به خود شخص اعلام می‌شود.

آقایی اضافه کرد: نتیجه این آزمایش‌ها تا حد زیادی قابل اعتماد است و البته قبل از انجام آزمایش مشاوره‌هایی داده می‌شود تا در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش فرد مبتلا دچار آسیب‌های روحی و اجتماعی نشود و این مشاوره‎‌ها پس از آزمایش نیز ادامه می‌یابد.

این فعال اجتماعی بر اهمیت آزمایش تشخیص ایدز تأکید کرد و گفت: HIV یک دوره تشخیص طلایی دارد که اگر در آن بازه زمانی تشخیص داده شود می‌توان آن را از میان برد تا فرد به این بیماری مبتلا نشود، این زمان تا 72 ساعت پس از ورود ویروس به بدن ادامه دارد.

وی در ادامه توضیح داد: در واقع آن چیزی که باعث مرگ مبتلایان به HIV می‌شود بی‌اطلاعی است وگرنه با انجام آزمایشی ساده و اطلاع از ابتلا به این بیماری می‌توان با مصرف داروهای خاص به زندگی ادامه داد بنابراین کسی نباید از این موضوع هراسی داشته باشد.

آقایی در خصوص نحوه رفتار با مبتلایان به ایدز خاطرنشان کرد: این افراد به شدت شکننده هستند و اندکی رفتار نامناسب باعث پایین آمدن طول عمر و امید به زندگی آن‌ها می‌شود بنابراین نحوه برخورد با یک بیمار مبتلا به HIV اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی افزود: متأسفانه اکثر مردم سعی می‌کنند با یک بیمار مبتلا به HIV مراوده نکنند و یا در محل کار ممکن است رفتار خوبی با این افراد صورت نگیرد در حالی که مراودات معمول روزمره هیچ نقشی در انتقال این بیماری ندارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن اهسا با ابراز تأسف از آگاهی پایین جامعه در خصوص HIV گفت: خیلی راحت می‌توان این برخوردها را اصلاح کرد نباید هیچ ترسی از ویروس ایدز وجود داشته باشد.

آقایی به شایع‌ترین راه‌های انتقال HIV اشاره کرد و گفت: اعتیاد و استفاده از سرنگ مشترک نخستین راه و تماس جنسی دومین عامل انتقال ویروس HIV است که البته طی سال‌های اخیر متأسفانه انتقال از راه تماس جنسی نیز رو به افزایش گذاشته است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر انتقال ویروس از طریق فرآورده‌های خونی به صفر رسیده است.

وی با ابراز نگرانی از افزایش انتقال HIV از مادر به فرزند در سال‌های اخیر اعلام کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر انتقال HIV از این راه افزایش یافته است که البته قابل پیشگیری است.

آقایی به افزایش تعداد زنان دارای رفتار پرخطر در جامعه اشاره کرد و گفت: زنان کارتن خواب از جمله این افراد هستند و همین موضوع عاملی برای افزایش انتقال ویروسHIV از مادر به فرزند شده است.

این فعال اجتماعی به راه‌های پیشگیری از انتقال این ویروس از مادر به فرزند اشاره و خاطرنشان کرد: اگر در طول دوره بارداری داروهای تجویز شده مصرف، زایمان به‌صورت سزارین انجام شود، پس از تولد نوزاد با شیر مادر تغذیه نشود و تحت نظر پزشک قرار گیرد احتمال انتقال ویروس به نوزاد تا 99 درصد کاهش می‌یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به هزینه‌های تأمین دارو برای فردی که در حال زندگی با ویروس HIV است اشاره کرد و گفت: هر فرد مبتلا در ماه بین 800 هزار تا یک میلیون تومان هزینه دارویی دارد که خوشبختانه همه هزینه آن توسط دولت پرداخت می‎‌شود.

آقایی در ادامه با بیان این‌که دید بد مردم نسبت به بیماران مبتلا به HIV باید از بین برود، خاطرنشان کرد: انجمن اهسا و دیگر سازمان‌های اجتماعی فعال در حوزه HIV علاوه بر این‌که باید ترس مردم نسبت به HIV را کاهش دهند در عین حال باید مردم را نسبت به رفتارهای پرخطر آگاه کنند، چون بی‌اطلاعی از رفتارهای پرخطر صد در صد ایجاد خطر می‌کند.

وی به افزایش فعالیت آموزش پرورش در حوزه اطلاع‌رسانی در خصوص این بیماری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه از سال گذشته آموزش پرورش با تدوین پروتکل آموزشی با همکاری کمیته ملی پیشگیری از HIV گام مهمی در این خصوص برداشته است هر چند ممکن است در برخی از مدارس با این موضوع برخورد سلیقه‌ای شود.

آقایی یادآور شد: ویروس HIV به هیچ وجه کشنده نیست اما شرط آن آگاهی و پیگیری روند درمانی است و با درمان می‌توان هم‌چون دیگر افراد جامعه زندگی کرد از همین‌رو سازمان‌های مردم نهاد باید افراد مبتلا به HIV را آگاه کنند و به توانمندی روحی برسانند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت فعالیت اوقاف در حوزه سلامت و به خصوص بیماران مبتلا به HIV تأکید کرد و گفت: متاسفانه در برخی بیمارستان‌ها ممکن است روند پذیرش بیماران مبتلا به HIV با مشکلاتی مواجه شود و تا مدت‌ها در انتظار پذیرش قرار گیرند از همین‌رو لازم است در تعدادی از بیمارستان‌های استان یک بخش عفونی مخصوص بیماران مبتلا به این ویروس ساخته شود تا این افراد بتوانند از خدماتی مثل دندانپزشکی، جراحی و ... استفاده کنند.

آقایی یادآور شد: پزشکان داوطلب زیادی برای انجام این خدمات در استان حضور دارند اما زیرساخت‌های لازم برای آن وجود ندارد از همین‌رو اگر خیری بتواند این امکانات را فراهم کند کمک بزرگی به بیماران مبتلا به HIV کرده است.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها