رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 234134

مرحله جدید تلاش ایران، روسیه و ترکیه برای پایان جنگ سوریه

ساعت24-شبکه بلومبرگ گزارش داد: تلاش مشترک ایران، روسیه و ترکیه برای پایان دادن جنگ سوریه با آغاز مذاکرات صلح در قزاقستان وارد مرحله‌ای جدید می‌شود، مذاکراتی که در آن آمریکا به حاشیه رانده شده است.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، مقامات سوری و نمایندگان از گروه‌های مخالف صلح به میزبانی سه قدرت ایران، روسیه و ترکیه در آستانه پایتخت قزاقستان با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند، اتفاقی که برای اولین بار است به صورت مستقیم میان دو طرف روی می‌دهد.

آمریکا اکنون در حاشیه جنگ سوریه قرار دارد و مذاکرات آستانه را نظاره‌گر خواهد بود. روسیه در اثنای کاهش روابطش با آمریکا و شکست دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا برای برقراری صلح در سوریه، ابتکار عمل دیپلماتیک را پس از کمک به بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای بیرون راندن نیروهای شورشی و داعش از حلب به دست گرفت. بازپس‌گیری حلب که بزرگترین شهر سوریه محسوب می‌شود، نقطه عطفی در جنگ داخلی تقریبا شش ساله سوریه بود که در آن بیش از 300 هزار تن جان خود را از دست داده اند.

مذاکرات آستانه بخشی از یک تلاش مشترک توسط ایران، روسیه و ترکیه است که ماه گذشته از سوی مسکو اعلام شد. این در حالی است که ایران و روسیه از اسد حمایت می کنند، اما ترکیه به عنوان یکی از حامیان کلیدی گروه های مخالف خواهان کنار رفتن اسد است و کمک کرده تا توافق آتش بس میان دمشق و هفت گروه مخالف که حدود 62 هزار نیرو دارند امضا شود. این توافق بدون داعش و گروه‌های وابسته به القاعده در سوریه شکل گرفت؛ چراکه شورای امنیت سازمان ملل نام آن‌ها را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

آندری کورتونوف مدیرکل اندیشکده شورای روابط بین‌الملل روسیه گفت: مرکز ثقل مناقشات سوریه از قدرت‌های بزرگ به بازیگران منطقه‌ای شامل ایران و ترکیه و حامیان گروه‌های شورشی از جمله عربستان و قطر منتقل شده است؛ اکنون همه چیز به این بستگی دارد که آیا می‌توان فرصتی برای گرد هم‌آوردن تمام این بازیگران بوجود آورد یا نه، جایی که در آن روسیه نیز نقشی کلیدی خواهد داشت.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود آورده است: با توجه به نقش مذاکرات آستانه، آنتونیو گوترس دبیرکل سازمان ملل از استفان دمیتورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه که قرار است مذاکرات صلح ژنو را ماه آینده از سر بگیرد، در آستانه حضور پیدا کند. گوترس مذاکرات آستانه را گامی مثبت در جهت حل بحران سوریه می‌داند.

مشارکت گروه‌های مخالف سوری مسلح در این مذاکرات برخلاف رایزنی های پیشین به رهبری سازمان ملل انجام می‌گیرد.

هر چند گروه احرارالشام که یک گروه پر نفوذ به شمار می آید در این مذاکرات شرکت نمی‌کند.

حسین جابری انصاری معاون وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه پس از یک نشست مقدماتی با روسیه و ترکیه گفت که تهران نسبت به نتیجه این رایزنی ها خوشبین است، اگرچه مشکلات همچنان وجود دارد.

نماینده ویژه روسیه در سوریه نیز با بیان این‌که «همه نسبت به لزوم یک راه حل صلح آمیز آگاهند»، گفت: انتظار می‌رود این مذاکرات چند روز به طول بینجامد و سرانجام بیانیه‌ای منتشر شود که هم دولت سوریه و هم مخالفان آن را امضا کنند تا راه برای گفت‌وگوهای سیاسی هموار شود.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها