رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 234156

پازل‌ اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراها/تدوین منشور انتخاباتی در جریان اصلاحات

ساعت24-اصلاح طلب‌ها ماه‌ها است که در تکاپوی انتخابات شوراهای پنجم‌اند. تکلیفشان برای انتخابات ریاست جمهوری مشخص است و غیر از حسن روحانی گزینه دیگری ندارند. اما شوراهای شهر و روستا فرصت مناسبی برای عرض اندامی دیگر برای آن ها است.

+989-+-*/*-98
آخرین روز سال که از راه برسد، موعد ثبت نام برای انتخابات شوراهای شهر و روستا است. انتخاباتی اغلب سیاسی برای نهادی اجتماعی. از همان سال 76 که شوراهای شهر و روستا توانستند بالاخره بعد از تصویب متمم قانون اساسی، به منصه ظهور برسند تا همین امروز که چهارمین دوره اش هم رو به پایان است، در کنار تمام وظایف تخصصی ای که برای اعضای آن در نظر گرفته شده، اما شوراها همواره مکانی بوده‌اند برای وزن کشی جناح‌های سیاسی روبروی یکدیگر. حالا تنها چند ماه دیگر به زمان ثبت نام و برگزاری پنجمین انتخابات دوره شورای اسلامی شهر تهران باقی مانده و براساس زمانبندی اعلام شده، متقاضیان و کاندیدا می‌توانند از 30 اسفندماه تا 6 فروردین سال 96، با حضور در مبادی ذی‌ربط نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند. انتخاباتی که حالا می تواند بیشتر از هر زمان دیگری موعدی مناسب برای اردوگاه اصلاح طلبان باشد. موعدی دیگر برای تکمیل زنجیره‌های انتخاباتی شان بعد از انتخابات‌ ریاست جمهوری یازدهم و مجلس شورای اسلامی دهم.

اصلاح طلبان مشغول کارند

اصلاح طلب ها ماه‌ها است که در تکاپوی انتخابات شوراهای پنجم‌اند. تکلیفشان برای انتخابات ریاست جمهوری مشخص است و غیر از حسن روحانی گزینه دیگری ندارند. اما شوراهای شهر و روستا فرصت مناسبی برای عرض اندامی دیگر برای آن ها است. به همین خاطر هم هست که از زمانی که شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان ماموریتش را پس از دیدار با رئیس دولت اصلاحات برای دو انتخابات سال آینده تمدید کرد، جلسات پی در پی اعضای این شورا برای تصمیم گیری نهایی درباره چگونگی ارائه لیست های انتخاباتی از سوی اصلاح طلبان ادامه دارد.

چند وقت پیش بود که علاوه بر جلسات شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم ضمن بررسی و آسیب شناسی شورای شهر چهارم، فعالیت انتخاباتی برای شورای شهر آتی را کلید زد و سه تن از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران چون احمد حکیمی پور، محمد سالاری و محسن سرخو به ارائه گزارش خود از فراکسیون اصلاح‌طلبان در شورای شهر فعلی و وضعیت این شورا پرداختند و قرار شد در جلسات آتی این شورا همین دستور کار یعنی بررسی و آسیب شناسی شورای اسلامی شهر چهارم دنبال شده و پس از آن با ارزیابی فعالیت اصلاح‌طلبان حاضر در شورای شهر فعلی در مورد سیاست‌های اصلاح طلبان برای انتخابات شورای شهر پنجم تصمیم‌گیری شود.

از چالش ها تا موانع

اما اردوگاه «چپ ها» به خوبی با چالش های درون گروهی بعد از این انتخابات آشنا هستند. اصلاح طلبان در حالی در انتخابات چهارمین دوره شوراهای شهر و روستا بر 13 کرسی شورای تهران تکیه زدند که در بزنگاه انتخاب شهردار تهران این دوره با چالش میثاق شکنی الهه راستگو روبرو شدند؛ در جریان انتخاب شهردار تهران در آغاز فعالیت دوره چهارم شورای شهر تهران در ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ که محسن هاشمی رفسنجانی و محمدباقر قالیباف کاندیدا بودند، تک‌رأی الهه راستگو باعث شد تا تعادل آرای شورای شهر به نفع قالیباف عوض شود. این در حالی بود که راستگو در جریان انتخابات شورای شهر در لیست اصلاح‌طلبان قرار داشت و محسن هاشمی رفسنجانی، گزینه اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران بود و راستگو نیز پیش از انتخاب شهردار در مصاحبه‌ای برنامه محسن هاشمی را برنامه ای قابل قبول دانسته بود. او اما بعد از جریان انتخاب شهردار اعلام کرد که به قالیباف رأی داده‌است و وام‌دار هیچ حزب و گروهی نیست و وام‌دار مردم است.

او در همان موقع این ادعا را که سوگند خورده بود به محسن هاشمی رأی دهد را به شدت تکذیب کردو گفت خود را اصلاح‌طلب می‌داند، منتهی بر پایه یک سری اصول اصلاح‌طلبی، به معنای اصلاح امور جامعه و حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب. این اقدام او آنقدر بر اصلاح طلبان تاثیر گذاشت که آن ها برای انتخابات مجلس دهم یکدیگر را از پروژه الهه راستگو سازی برحذر می کردند.

حالا اصلاح گرا در بزنگاهی دیگرند؛ آن ها در تلاش‌اند تا موفقیت شان در انتخابات دهمین مجلس شورای اسلامی را تکرار کنند تا شاید با در دست داشتن قاطبه ای اصلاح طلبانه در شورای شهر و روستاها و به ویژه شورای شهر تهران بتوانند این بار گزینه مورد نظرشان را بر صندلی بهشت بنشانند و برای هماهنگی بیشترشان با دو قوه مهم کشور بار دیگر میدانی برای محک زدن موضع اجتماعی‌شان در میان مردم و قدرت گرفتن بیشتر این جناح در رده های بالای مدیریتی فراهم کنند.

اما یکی موانعی که اصلاح طلبان در سال های گذشته برای انتخابات شوراهای شهر و روستا با آن دست به گریبان بوده اند، رد صلاحیت ها است. این موضوع چند وقت پیش هم مورد توجه محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور قرار گرفت: «انتخابات شوراهای اسلامی منحصر به یک عده خاص نیست و باید این حق حضور برای آحاد مردم جهت مشارکت در انتخابات ایجاد شود.»

محمود میرلوحی، معاون وزیر کشور در دوران اصلاحات و عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان هم پیش از این در گفت و گو با خبرآنلاین بر به کارگیری چهره های ردصلاحیت شده مجلس در لیست های انتخاباتی سال آینده تاکید کرد و در مورد نگرانی ها درباره سیاسی بسته شدن لیست ها با صرف نظر از تخصص گرایی گفت: «قرار نیست که اگر از افراد سیاسی رد صلاحیت شده حمایت شود مساله تخصص گرایی مورد توجه قرار نگیرد. مسائل و مدیریت شهری، ترافیک، محیط زیست، معماری و زیبا سازی و غیره حتما باید مورد توجه قرار بگیرد. مطمئنا افرادی که در لیست اصلاح طلبان قرار می گیرند علاوه بر سبقه سیاسی شان باید در این مسائل شهری متخصص باشند تا بتوانند این منابع عظیم مالی در حوزه شهری را مدیریت کنند. تمام 21 نفری که وارد شورا می شوند باید ترکیبی جامع و فراگیر باشند تا بتوانند مطالبات و نیازهای مردم را در شهر بزرگی مانند تهران یا کلان شهرهای دیگر و شهرهای کوچک پاسخگو باشند.» هرچند او در این گفت وگو اظهارنظر درباره چگونگی قرار گرفتن چهره ها در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان و گزینه مورد نظر برای شهرداری تهران را زودهنگام دانست.

گرچه به نظر می رسد با مشخص شدن هیات های نظارت بر شهر و روستا در سراسر کشور در چند روز گذشته و قرار گرفتن نمایندگان اصلاح طلب در این هیات ها، امیدواری اصلاح طلبان برای دور شدن از سایه رد صلاحیت ها این بار بیشتر شده است.

تکلیف لیست‌ها مشخص نیست، تا بعد از دهه فجر صبر کنید

احمد حکیمی پور، عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران هم با بیان اینکه شورای عالی سیاست گذاری در حال بررسی روی ضوابط، ساختار و تجدید سازمان بریا انتخابات شوراهای سال آینده است، به خبرآنلاین می گوید: «طبیعتا اصلاح طلبان همواره سعی داشته اند که در همه انتخابات ها پرشور حاضر شوند و تصمیمشان در انتخابات سال آینده هم بر همین منوال است. شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در سطح استان های بزرگ و مراکز استان به صورت جدی تری وارد خواهند شد، اما درباره جهت گیری شورای عالی برای بستن لیست های انتخاباتی باید تا بعد از دهه فجر صبر کنید.»

او ادامه می دهد:«ما در پی این هستیم که انسجام و هماهنگی درون جبهه ای بین اصلاح طلبان را بیشتر کنیم اما هنوز روی مصداق ها و تعیین اشخاص هیچ بحثی نشده است و تمام گمانه زنی ها و نام هایی که برده می شود، کارهای رسانه ای است و چگونگی قرار گرفتن افراد در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان در حال حاضر نهایی نیست.»

این عضو اصلاح طلب شورای شهر با بیان اینکه ما با توجه به تجربه ای که از تعامل با نیروهای اعتدالی در انتخابات مجلس شورای اسلامی داشتیم سعی داریم تا همان اتحاد و هماهنگی را با گروه های اعتدالی حفظ کنیم، ادامه می دهد: «اما چون انتخابات شورای شهر و روستا بیشتر اجتماعی است، فکر نمی کنم مانند انتخابات مجلس دهم همه حوزه های انتخابیه وارد موضوع لیست های واحد انتخاباتی با اعتدالیون بشوند چون در این انتخابات مردم به افراد شناخته شده رای خواهند داد.»

حکیمی پور با بیان اینکه مبحث تخصص گرایی مورد توجه اصلاح طلبان برای بستن لیست های انتخاباتی است، می گوید: «البته تخصص داشتن افراد منافاتی با گرایشات سیاسی کاندیداها ندارد و در بین اصلاح طلبان افراد متخصص زیادی در حوزه شهری داریم که حتما آن ها را در لیست های انتخاباتی قرار خواهیم داد.»

سازو کارهای رسیدن به اجماع، در دستور کار

حسین کمالی، وزیر کار در دولت سازندگی و عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان هم با بیان اینکه شورای عالی در حال مشخص کردن کاندیداها برای بستن لیست های انتخاباتی است، به خبرآنلاین می گوید: «شاخصه ها و منشور انتخاباتی برای چگونگی ورود افراد به انتخابات در شورای عالی سیاست گذاری در حال انجام است و بعد از اینکه منشور انتخاباتی به تصویب برسد کاندیداهای اصلی را مشخص خواهیم کرد.»

حسن رسولی، عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان هم با بیان اینکه شورای عالی هنوز وارد مصادیق کاندیداهای انتخابات شورای شهر و روستاها نشده است، می گوید: «سازماندهی لیست های انتخاباتی، سازو کارهای رسیدن به اجماع، برنامه های انتخاباتی و نهایی کردن شاخص ها برای انتخابات شوراها تقریبا انجام شده است اما هنوز به صورت مصداقی نمی توانیم از چهره شاخصی که برای گنجاندن در لیست اصلاح طلبان حضور داشته باشد صحبت کنیم.»

او ادامه می دهد: «قاعده گذاری و تعیین راهبردها برای انتخابات شوراها در شورای عالی سیاست گذاری انجام گرفته است اما تطبیق این شاخص ها با افراد صورت نگرفته است و حدود 40 روز دیگر وارد مصداق های شخصی خواهیم شد.»

استاندار خراسان در دولت اصلاحات با بیان اینکه اصلاح طلبان مشکلی برای تعامل با اعتدالیون برای انتخابات سال آینده شوراها نخواهند داشت، ادامه می دهد: «اما باید ببینیم در جلسات مشترکی که با اعتدالی ها صورت می گیرد چه سازو کاری صورت خواهد گرفت. البته کارگروه مستقلی برای این تعامل در نظر گرفته شده است اما گزارش خاصی در این زمینه هنوز ارائه نشده است.»

رسولی با بیان اینکه فقدان آیت الله هاشمی بر چهره سیاسی کشور تاثیری اساسی دارد، ادامه می دهد: «درگذشت آیت الله هاشمی بر رای مردم به اصلاح طلبان در انتخابات شوراهای شهر و روستا تاثیر مثبتی خواهد داشت.»

خبرانلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها