رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 234178

درخواست رسمی چین از دونالد ترامپ برای فاصله گرفتن از تایوان

ساعت24-سخنگوی وزارت خارجه چین گفت آمریکا باید موضع قبلی خود در قبال سیاست چین واحد را حفظ کند.

به گزارش رویترز، روز دوشنبه چین اعلام کرد دولت جدید آمریکا باید اهمیت سیاست "چین واحد" را به درستی درک کند و همچنین بداند که مسئله تایوان برای پکن حساسیت بسیاری دارد.

دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – که روز جمعه سوگند یاد کرد، در ماه دسامبر گفته بود لزومی ندارد واشنگتن مواضع دیرینه خود را در قبال اینکه تایوان نیز بخشی از چین واحد است، حفظ کند.

پیشتر ترامپ بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات در اقدامی بی‌سابقه، با "تسای اینگ-ون" رئیس جمهور تایوان مکالمه تلفنی برقرار کرد.

بر اساس اصل چین واحد، تایوان بخش جدایی‌ناپذیر چین است. چین، تایوان را به عنوان یک استان متمرد می‌داند که در صورت لزوم می‌تواند برای حفظ کنترل بر آن، از نیروی نظامی استفاده کند.

با این‌حال، دولت دموکرات تایوان به حکومت تحت نظر چین علاقه‌ای ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در جلسه‌ای در پکن گفت: "ما از دولت جدید (آمریکا) درخواست می‌کنیم حساسیت بالای مسئله تایوان را درک کند و به موضع خود در قبال چین واحد پایبند بماند."

وی این سیاست را "پایه سیاسی" روابط آینده میان چین و آمریکا خواند.

وی گفت دولت‌های آمریکا ملزم به پایبندی به تعهداتی هستند که از جانب هر دو حزب بزرگ این کشور (دموکرات و جمهوری‌خواه) در قبال چین داده شده است و باید روابط غیردیپلماتیک با تایوان را به درستی اجرا کنند.

وی موضع چین در قبال مناقشه دریای جنوبی چین را بار دیگر تکرار کرد و افزود آمریکا نباید در مسائل مربوط به قلمروی حاکمیت پکن دخالت کند.

"رکس تیلرسون" – گزینه ترامپ برای تصدی وزارت خارجه آمریکا – پیشتر در جلسه بررسی صلاحیت خود در مجلس سنا تاکید کرد که چین نباید به جزایر این منطقه مورد مناقشه دسترسی داشته باشد. این اظهارات وی موجب شد رسانه‌های چین اعلام کنند آمریکا برای قطع دسترسی پکن به این جزایر، راهی به جز "اعلام جنگ" ندارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها