رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 234187

نشست خبری بررسی آخرین وضعیت حادثه ریزش پلاسکو

نمونه برداری DNA از پانزده خانواده آتش‌نشان/ارسال هرگونه پیامک از زیر آوار کذب محض است/ سرقتی در پلاسکو نداشتیم/ اجساد دارای تروما و فساد نعشی پیشرفته بودند/آوارهای پلاسکو مجددا بررسی میشوند

ساعت 24- نشست خبری بررسی آخرین وضعیت حادثه ریزش پلاسکو با حضور معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، رئیس پزشکی قانونی استان تهران، سخنگوی سازمان آتش نشانی و سخنگوی حادثه پلاسکو، سرپرست دادسرای امور جنایی، شهردار منطقه 12 و رئیس پلیس آگاهی شهر تهران برگزار شد.

پلاسکو
هم اکنون نشست خبری بررسی آخرین وضعیت حادثه ریزش پلاسکو در محل ستاد مدیریت بحران با حضور علیرضا جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، مسعود قادی پاشا رئیس پزشکی قانونی استان تهران، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و سخنگوی حادثه پلاسکو، محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی، عابد ملکی شهردار منطقه 12، عباسعلی محمدیان رئیس پلیس آگاهی شهر تهران در محلی جنب ساختمان پلاسکو در حال برگزاری است.

نمونه برداری DNA از پانزده خانواده آتش‌نشان

محمد قادی پاشا، مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در توضیح اقدامات انجام شده در خصوص حادثه پلاسکو گفت: از روز پنج شنبه به دنبال هماهنگی با معاونت دادستانی، تیم تشخیص هویت و تعیین علت فوت در مرکز کهریزک مستقر شد، تا کنون شش پیکر در اختیار اداره کل پزشکی قانونی استان تهران قرار گرفت که معاینه تخصصی، ظاهری و اخذ نمونه ها برای بررسی دقیق و تعیین علت فوت انجام شد.

وی افزود: همزمان گار تشخیص و احراز هویت صورت می گیرد و سعی کردیم از کلیه پیکر ها نمونه DNA اخذ شود. تاکنون نمونه 15 خانواده آتش نشانان اخذ شد و یک مورد از بیمارستان شهید مطهری ارسال شد که از این مورد نمونه برداری انجام ندادیم.

وی ادامه داد: از 4 خانواده متوفیان نیز نمونه DNA اخذ شده که این افراد غیر آتش نشان هستند، تا کنون شش پیکر در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته و قرار است یک پیکر دیگر نیز ارسال شود.

محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی در ادامه این نشست خبری توضیح داد: حسب تکلیف قانونی در محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو بودیم، ارائه مشاوره قضایی به اهالی و کسبه هدف ما بوده است. اولویت ما خارج کردن احتمالی زندگان و سپس جان باختگان و اجساد مطهر آن‌ها و بعد اموال مردم است.

اجساد دارای تروما و فساد نعشی پیشرفته بودند

معاون دادستان تهران افزود: شخصا در پاساژ کویتی ها حاضر و از نزدیک روند را مشاهده کردم، در همان لحظه اجساد به پزشکی قانونی منتقل شدند و سپس اجساد را معاینه کردیم. اجساد دارای تروما و فساد نعشی پیشرفته بودند، بعد از بررسی ها این شایعه در مورد زنده بودن آن‌ها تکذیب شد و همچنین در ادامه روند عملیات خدمات قضایی در مورد مالکین و متصرفین داشتیم.

سرقتی در پلاسکو نداشتیم

در ادامه این نشست سردار عباسعلی محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران گفت: متاسفانه به محض اینکه حادثه آتش سوزی و ریزش پلاسکو رخ می‌دهد جمعیت در محل متراکم می‌شوند که برای کمک رسانی مشکلاتی را ایجاد می‌کنند، به واسطه گسترده بودن آتش و شاخص بودن ساختمان در تهران حضور گسترده مردم را در اطراف پلاسکو داشتیم که عکس‌های خبری این موضوع را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در حالی که این حضور جمعیت باعث ترافیک شدید می شود، بلافاصله بعد از آتش سوزی عوامل انتظامی و راهور در محل حاضر شدند به طوری که 3 سرکلانتردر محل حاضر بودند و تلاش کردیم در جهت ایجاد محدودیت برای ورود افراد و خودروها به خاطر جلوگیری از تردد اقدام کند تا خودروهای امداد رسان راحت تردد کنند و برای این کار استفاده از همه امکانات و رده‌ها در دستور کار بوده است.

محمدیان افزود: تامین امنیت شهروندان حاضر در محل و احتمال حضور مجرمین در بین مردم باعث حضور جدی پلیس شد تا مانع از اقدام به سرقت و یا سایر حرکات شوند به همین جهت پلیس با گستردگی فراوانی حضور پیدا کرد تا هم ورود جمعیت و هم بقیه موارد را کنترل کند، حفظ و نگهداری اموال در دستور کار بوده و هست.

وی تصریح کرد: محلی را برای گاو صندوق‌های تغییر شکل یافته پیش بینی کردیم که گاو صندوق‌ها تعیین تکلیف نمی‌شود بلکه آنها به آگاهی منتقل می‌کنیم. تعدادی از گاو صندوق‌ها دچار پارگی شده، آن دسته از اسناد و مدارک که امکان جمع آوری و لیست برداری داشتند انجام و مورد کنترل قرار می‌گیرد. تعیین هویت اجساد بر اساس مدارکی که همراه آنهاست یا از طریق آثار انگشت‌ آنها در حال انجام است.

تعدادی از افراد بدون اجازه و هماهنگی وارد ساختمان شده اند

در ادامه جلال ملکی، سخنگوی ستاد بحران پلاسکو در خصوص اقدامات انجام شده بیان کرد: بلافاصله 4 دستگاه نردبان نسبت به آب رسانی اقدام کردند و همزمان نیروها نسبت به تخلیه ساختمان اقدام کردند.

وی افزود: در ساعات میانی روز هزاران نفر در ساختمان پلاسکو تردد می‌کنند اما برآورد می‌شود در ساعت 8 صبح حدود 300 الی 400 نفر در ساختمان حضور داشته‌اند. پس از ورود آتش نشانان نسبت به تخلیه فروشگاه‌ها و کارگاه‌ها اقدام شد.

ملکی گفت: بسیاری از اوقات هموطنان در این زمینه همکاری لازم را ندارند و فکر می‌کنند حادثه پیشروی بیشتری ندارد در این حادثه نیز افرادی بودند که با وجود اینکه می‌دانستند حادثه است اما وقتی آنها را بیرون می‌کردیم دوباره بر می‌گشتند. هیچ قانونی به ما نمی‌گوید که آتش نشانان باید جان خود را فدای دیگران کنند اتفاقا در دروس آتش نشانی تدریس می شود که آتش نشان اول باید جان خود را حفظ کند.

وی تصریح کرد: آنها می توانستند طبقات بیرون بیایند و خارج شوند اما در حین برگشت متوجه می شوند تعدادی از افراد بدون اجازه و هماهنگی وارد ساختمان شده اند و به دنبال بیرون بردن چک و مدارک خود بوده اند و برای بیرون رفتن مقاومت می کردند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: درصد بسیار زیادی از هموطنان از سوی آتش نشانان بیرون شدند. دقایقی بعد انفجار شدید تری در محل حادثه رخ داد و سپس ساختمان فرو ریخت و همکاران من در زیر آوار قرار گرفتند.

در ادامه این نشست خبری ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی توضیح داد: بعد از ریزش ساختمان به عینه مشاهده کردیم اسکلت‌ها بهم تنیده شده بود اما با این وجود چند دستگاه جرثقیل سنگین کار را برای یافتن مفقودین شروع کردیم. در حین آواربرداری ستون‌هایی با وزن بیش از 50 تن داشتیم که تلاش ما در ابتدای کار فقط به تخلیه ستون‌ها از محل آوار صورت گرفت.

ملکی گفت: پس از آمارگیری از افراد حاضر و غایب قبل و بعد از عملیات اطفا حریق و زمان ریزش مطمئن شدیم مجموع شهدا و مفقودین حداکثر 25 نفر است. به تدبیر ریاست ستاد بحران کار ما آواربرداری از سطح آوارها بود و همزمان با آن تونل‌هایی هم برای یافتن مفقودین و ورود به طبقات زیرین از جبهه‌های مختلف حفر شد.

وی افزود: بامداد امروز با پیکر 4 نفر که آتش نشانان نبودند روبرو شدیم. وضعیت آوار و تنیدگی آن خیلی بحرانی بود، به خاطر آسیب‌های شدید فوت مفقودین تایید شده است. تا این لحظه مجموعا پیکر 7 نفر کشف شده است اما تلاش برای پیدا کردن سایرین ادامه دارد.

آواربرداری جبهه‌های شرقی و جنوبی ساختمان پلاسکو تمام شده است

سخنگوی سازمانی آتش نشانی بیان کرد: آواربرداری جبهه‌های شرقی و جنوبی ساختمان پلاسکو تقریبا تمام شده است اما هم اکنون تمرکزمان در بخش غربی است و آواربردای در آن بخش با بلدوزر و بیل‌های مکانیکی در حال انجام است.

امکان دارد آسیب های زیادی به بدن ها به خاطر حرارت زیاد بخورد

ملکی در پاسخ به سوال خبرنگاران توضیح داد: آتش نشانان در حین آواربرداری در طبقه منهای یک با 4 بدن مواجه شدیم، اما فقط توانستیم پیکر 3 نفر را از زیر آوار بیرون بکشیم و آوار به گونه‌ای که خارج کردن پیکر چهارم منجر به متلاشی شدن بدن می‌شود لذا صلاح نبود که پیکر وی هم اکنون خارج شود زیرا آن مکان ناایمن بود.

وی تصریح کرد: قرار شده آواربرداری از بالا انجام شود و هنگامی که آوار سبک شد خارج کردن پیکر چهارم انجام شود به همین دلیل فعلا بدن همانجا مانده است. اینکه گفته می‌شود عده‌ای از مفقودین در هنگام زنده بودن پیامک و تصاویر از خود ارسال کرده‌اند مورد تایید نیست.

ملکی بیان کرد: به دلیل فشار و آتش سوزی امکان دارد آسیب های زیادی به بدن ها به خاطر حرارت زیاد بخورد اما اینکه پیکر آنها ذوب شود یا خیر بحثی تخصصی محسوب می‌شود.

آوارهای پلاسکو مجددا بررسی می‌شوند

شهرام گیل آبادی، مدیر کل روابط عمومی وامور بین الملل شهرداری تهران در ادامه نشست خبری توضیح داد: وقتی مدیریت بحران جلسه ای با حضور وزیر کشور، فرماندهان محترم سپاه، نیروی انتظامی، استاندار تهران و ... تشکیل می‌دهند و این بزرگواران به تصمیمی می‌رسند که مدیریت بحران یک سخنگو داشته باشد، ما به عنوان کارگزاران ارتباطی مجموعه شهرداری تهران وظیفه داریم این موضوع را عملیاتی کنیم.

وی افزود: بر اساس دستور شهردار تهران از بحران عبور کردیم و از 12 شب گذشته وارد مرحله عملیاتی شدیم.

قاضی محمد شهریاری در ادامه جلسه بررسی وضعیت حادثه پلاسکو تصریح کرد: آوارهای پلاسکو به مکان محصور منتقل می‌شود تا دوباره آنها بررسی شوند. برای پیدا کردن پیکر مفقودین از سگهای زنده یاب استفاده می‌شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که فعلا اولویت کمک به حادثه دیدگان باشد بعد از این موضوع قطعا به علت رسیدگی می‌شود.

اظهارات قالیباف در خصوص مخالفت با حفر کانال کذب است

قادی پاشا رئیس پزشکی قانونی استان تهران تصریح کرد: جسد می‌تواند ذغالی شود اما باید پیکر در معرض درجه حرارت زیاد باشد.

در ادامه ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی درباره نحوه آواربرداری گفت: این فیلمی که در فضای مجازی پخش شده مبنی بر اینکه قالیباف درباره حفر تونل اجازه نداده باشد مربوط به این موضوع نبوده است.

وی در ادامه بیان کرد: البسه نیروهای آتش نشانی متحول شده در حالی که قبلا تجهیزات خودروها معتبر نبود اما الان بسیار خوب شده است، هم اکنون آتش نشانی تهران از نظر تجهیزات و تخصص جزو برندهای منطقه است به طوری که بارها از کشورهای اطراف آمده و در دانشگاه آتش نشانی دوره می‌بینند.

جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در خصوص اختیارات شهرداری بیان کرد: از لحاظ قانونی شهرداری تهران اختیاری برای پلمپ محلی را ندارد، همه کار کردیم اما نتوانستیم علاالدین را پلمپ کنیم. پلمپ مراکزی که مسائل ایمنی در آن رعایت نمی‌شود از اختیار شهرداری خارج است.

وی افزود: فیلمی که قالیباف در حال صحبت با آتش نشانهاست توسط 4 کانال تلگرانی حرف صریح شهرداری تهران را نقض کردند چرا که وی در این فیلم می‌گوید حفر را انجام دهید اما 5 نفری در این منطقه نمانید چون احتمال ریزش دیوار زیاد است که به همین دلیل جلوی نیروی‌های آتش نشانی را گرفتند.

آتش نشان ها از بهترین البسه استفاده می‌کنند

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در ادامه گفت: البسه نیروهای آتش نشانی متحول شده در حالی که قبلا تجهیزات خودروها معتبر نبود اما الان بسیار خوب شده است، هم اکنون آتش نشانی تهران از نظر تجهیزات و تخصص جزو برندهای منطقه است به طوری که بارها از کشورهای اطراف آمده و در دانشگاه آتش نشانی دوره می‌بینند.

سخنگوی ستاد بحران پلاسکو افزود: لب اس‌هایی که آتش نشانی هم اکنون در اختیار دارد قیمت بسیار بالایی دارد و چند کاره است ضمن اینکه جزو چند نوع بهترین در دنیا است همچنین در مورد البسه هرچیزی خواستیم شهردار تهران رد نکرد.

وی گفت: همه دودها حین آتش سوزی خطرناک نیستند. وضعیت آتش مدفون شده به صورتی است که تا هوا به آن می‌رسد بلافاصله گر و آتش می‌گیرد، بخش اعظم دوده‌های موجود در پلاسکو بخار آب است که این خیلی خطرناک نیست. قالیباف دستور موکد داده است که خانواده تحت حمایت روانی باشند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی در پاسخ به این سوال که چرا 4 ساعت برای خاموش کردن آتش در محل بودند درحالیکه که می‌توانستید 2 ساعت در محل باشید گفت:‌ این حرف برای زمانی است که تجهیزات وجود ندارد نه زمانی که البسه و تجهیزات ما استاندارد است، نیروهای ما تا یکی دو ساعت بعد از اطفا آتش بیرون ساختمان بودند در حالی که زمانی زیادی منتظر خروج افراد حاضر غیر آتش نشان حاضر در ساختمان بودیم که ریزش ساختمان رخ داد.

وی ادامه داد: روح همه آتش نشانان شاد باشد اما انصافاً هیچ قانونی نمی‌تواند به ما بگوید چرا از ساختمان دور نشدید چون قانون نجات و حفظ جان آتش نشان در ابتدا است و این افراد از خودگذشتگی کردند و اگر این کار را نمی‌کردند دنبال 200 نفر باید می‌گشتیم.

پلاسکو مجهز به سیستم گرمایشی یکپارچه نبود

علیرضا جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز تصریح کرد: اتاق بحران به این دلیل در نزدیک ریزش ساختمان پلاسکو تشکیل شده که بر روند امداد رسانی و مسائل حاشیه‌ای آن و بحرانی‌های آن از نزدیک مدیریت داشته باشیم.

وی افزود: از نظر فنی ریزش این ساختمان می‌توان گفت شبیه حادثه 11 سپتامبر بوده که این سخن هم گفته شده البته این تعبیر به معنای گسترده آن درست نیست. نوع ریزش بهترین نوع ممکن بود چرا که آسیبی به شهروندان و ساختمان‌های مجاور پلاسکو وارد نشد.

معاون فنی و مهندسی شهرداری گفت: پلاسکو مجهز به سیستم گرمایشی یکپارچه نبوده و از سیستم‌های متفاوتی از آن استفاده می‌شد اما احتمال می‌دهیم انفجارات صورت گرفته قبل از ریزش ساختمان مربوط به کپسول گاز و کولر بوده که در نهایت موجب گسیختگی ستون‌ها و بعد ریزش ساختمان شده است.

گیل آبادی نیز تصریح کرد: بر اساس تصمیم ستاد بحران چون اقدامات فعلی حادثه پلاسکو وارد فضای عملیاتی شده است تعداد خبرنگاران را کم کرده و اجازه حضور آنها را نمی‌دهیم.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها