رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 234616

هجوم به برادر برای اندازه‌گیری صبر رییس‌جمهور ادامه دارد

پیمانه بردباری روحانی پُرتر از انتظار اصولگرایان

ساعت ۲۴- وسوسه رسیدن به قدرت بزرگ مستقر در نهاد دولت در هر سرزمینی به ویژه ایران، افراد و گروه‌ها را به سوی مبارزه می‌کشاند تا به این نقطه اوج برسند. حسن روحانی و اعضای کابینه‌اش نیز برای حفظ همین قدرت تا ۴ سال بعد می‌خواهند دولت را از دست ندهند.

روحاني
dir="RTL" style="text-align:justify">رقابت سیاسی در ایران بر سر کسب مقام ریاست جمهوری هر روز شدیدتر می‌شود و منتقدان تندرفتار دولت مستقر از هر ابزاری برای تضعیف رای روحانی استفاده می‌کنند. دور تازه یورش به شخصیت حسن روحانی و به چالش کشیدن آن که با هدف قرار دادن برادر و دستیار ارشد او آغاز و تند و تندتر می‌شود سنجش پیمانه بردباری روحانی نیز هست.

روحانی تا همین جای کار بردباری، صبر و مدارای مصلحتی یا واقعی بالایی را که شاید خارج از انتظار اصولگرایان تندخو است به نمایش گذاشته است. تحلیلگران سیاسی در ایران معتقدند همین بردباری خارج از انتظار روحانی شاید یکی از دلایل تندتر شدن انتقادها شده و منتقدان را به هسته مرکزی دولت یعنی، رییس‌جمهور هدایت کرده است. این گروه معتقدند از دلایل تندتر و بلندتر شدن موج حملات به حسن روحانی یکی هم این است که اصولگرایان به این درک رسیده‌اند که او حتما برنده انتخابات می‌شود و می‌خواهند در مدت باقی‌مانده تا زمان انتخابات رای او را تا حد ممکن کاهش دهند.

حسن روحانی شاید با مرگ آیت‌الله فقید هاشمی رفسنجانی یک نیروی بزرگ پشتیبان را از دست داده باشد،‌ اما نشان داده است که سیاستمدار ضعیفی نیست و بازی قدرت را خوب می‌شناسد. جداشده‌های مهمی از پیکره اصولگرایان مثل اکبر ناطق نوری،‌علی لاریجانی و احتمالا بخشی از جامعه روحانیت مبارز تا اینجای کار بدون هیاهو و جنجال پشت روحانی ایستاده‌اند. این جداشده‌های مهم از اصولگرایان تندخو با هدف دادوستد احتمالی آتی تا روزهای انتخابات پشت سر روحانی می‌ایستند و سبد رای اصولگرایان را چند پاره می‌کنند تا سهمی از آن به روحانی برسد.

علاوه بر این و به رغم اینکه روحانی هرگز ریشه در جریان سیاسی اصلاح‌طلبی نداشته است اما اکنون می‌بیند که این جریان ریشه‌دار در افکار عمومی ایرانیان نیز به هر دلیل در کنار او ایستاده‌اند. جداشده‌های معتدل اصولگرایان و اصلاح‌طلبان متقاعد شده به بازی در همین چارچوب‌های فعلی یک هدف مشترک دارند و آن ایجاد راه‌بندان برای ورود تندخوها به نهاد ریاست جمهوری است.

شاید تمایل مجموعه‌ای از نهادهای قدرت نیز با توجه به مسایل جهانی و منطقه‌ای به این نتیجه رسیده باشند که رییس‌جمهوری در قامت و اندیشه روحانی هنوز ضرورت زمان است. واقعیت هم این است که منابع ارزی و ریالی ایران آنقدر نیست که بتوان با یک رییس‌جمهور ناکاربلد و تندخو جامعه را تا ۴ سال به خوبی اداره کرد. همه عوامل یادشده موجب شده است بردباری و مدارای حسن روحانی در مواجهه با تندروهای اصولگرا افزایش یابد و آنها را عصبانی کند. روحانی نشان داده می‌تواند بر خشم خود استیلا پیدا کند تا روزی که لازم بود با حرکتی تازه غافلگیری را به اردوی رقیب تحمیل کند.

به گزارش ساعت ۲۴، اگر اتفاق غیرقابل پیش‌بینی رخ ندهد و فضا همین باشد که هست،‌ به نظر می‌رسد خشم اصولگرایان آنها را به نتیجه نمی‌رساند، همان‌طور که در یک سال پیش در همین روزها همین فضا وجود داشت و اصلاح‌طلبان توانستند پیروزی نسبی قابل اعتنایی به دست آورند. اندازه‌گیری پیمانه و مدارای روحانی و سنجش توانایی‌های او در تاب‌آوری هدفی است که این روزها از سوی مخالفان وی آزمایش می‌شود.

یورش به برادر وی و انتشار اخبار غیردقیق از اینکه روحانی اجازه نمی‌دهد به فساد برادرش رسیدگی شود تا اینجای کار فایده‌ای نداشته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها