رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 235182

نتیجه نشست آستانه، «پیروزی دیپلماتیک» برای ایران است/ قوانینی برای نظارت بر حفظ آتش بس وضع خواهد شد

ساعت24-مشاور وزیر امورخارجه کشورمان گفت: نشست آستانه، پیروزی دیپلماتیک و نشان‌دهنده نقش تعیین‌کننده ایران در منطقه است.

-*/89+159+
حسین شیخ‌الاسلام مشاور وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به نتایج نشست مذاکرات صلح سوریه در آستانه قزاقستان اظهار داشت: نتیجه نشست آستانه پیروزی دیپلماتیک برای ایران است. این پیروزی باتوجه به موفقیت‌های میدانی به دست آمده است.

وی افزود: علی‌رغم تلاش های معارضین نیروهای طرفدار استکبار و رژیم‌های پادشاهی منطقه که قصد حذف نقش دیپلماتیک ایران را داشتند، این پیروزی نشان داد که ایران نقش تعیین کننده‌ای در منطقه دارد.

شیخ الاسلام در ادامه تاکید کرد: بر اساس نتایج نشست آستانه علاوه بر سه کشور ایران، روسیه ترکیه، گروه‌های معارض نیز باید در مقابل داعش، جبهه‌النصره، فتح‌الشام یا همان گروه‌هایی که بر اساس قطعنامه های شورای امنیت تروریست شناخته شدند، مبارزه کنند و در واقع در تغییری 180 درجه‌ای، کنار حکومت سوریه ، برای آزادی این کشور وارد جنگ شوند.

مشاور وزیر امورخارجه در خصوص تضمین لازم برای تداوم آتش بس اظهار داشت: قرار است برای نظارت بر آتش‌بس سازوکاری بین ایران، روسیه و ترکیه پیش‌بینی شود. هرچند آغازکنندگان درگیری‌ها در سوریه، ساکت نخواهند نشست و عناصر جدی به خصوص میان گروه‌های میانه‌رو وجود دارند که می‌توانند آتش بس را نقض کنند.

وی با اشاره به اینکه حضورنیافتن جدی آمریکا، غرب و رژیم های سلطنتی منطقه مثل عربستان، یکی از عوامل موثر در موفقیت مذاکرات صلح بوده است اظهار داشت: گروه های مسلح و ترکیه در جریان مذاکرات به اتفاق به این نتیجه دست یافتند که بحران سوریه، تنها راه حل سیاسی دارد نه نظامی.

شیخ‌الاسلام با تاکید بر اینکه رکن اساسی برای هرنوع اقدامی در حل بحران سوریه آتش‌بس می باشد تصریح کرد: این جلسه آتش‌بس را تاکید و تثبیت کرده و به همین دلیل اولین بند طرح ایران برای سوریه آتش‌بس بود.

وی با اشاره به اینکه این مذاکرات فرصت طلایی برای ترکیه است تا اشتباهات گذشته‌اش را جبران کند اظهار داشت: دولت ترکیه در 6 سال گذشته با سیاست‌های غلط خود در سوریه، گلستانی را به ویرانه تبدیل کرد که نتیجه‌اش تنها بحران و نا امنی برای کشور ترکیه بود.

مشاور وزیر امورخارجه تصریح کرد: در این بیانیه با اشاره به اینکه در مناطق تحت محاصره و آسیب‌دیده، کمک های انسان‌دوستانه باید بدون هیچ مانعی انجام شود به انجام گفت‌وگوهای سوری، سوری تاکید شده است و این گفت‌وگوها به هرنتیجه‌ای برسد باید با تایید ملت سوریه همراه باشد باشد.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها