رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 236633

قدرت خصوصی می‌تواند گره‌های اقتصاد را باز کند

همصدایی رییس‌جمهور و کارآفرین خصوصی

ساعت ۲۴- حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران روز ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ به استان البرز در همسایگی پایتخت رفت و با شهروندان این استان دیدار کرد. اخبار نقل شده از دیدارهای رییس دولت یازدهم از استان البرز نشان می‌دهد وی در «پالایشگاه غلات زر» از زیر مجموعه‌های گروه زر را نیز افتتاح کرده است.

روحاني
dir="RTL" style="text-align:justify">در این خبر درج شده در سایت رییس‌جمهور به نقل از وی آمده است: «با بهره‌برداری از این پالایشگاه که اقدامی اقتصادی و تولیدی است ۶۵۰۰ شغل پایدار ایجاد کرده است که برای دولت بسیار حایز اهمیت است» بررسی کوتاه از رسانه‌های با اهمیت کشور در حوزه‌ رسانه‌های مکتوب نشان می‌دهد این خبر فوق‌العاده با اهمیت در شرایطی که ایجاد شغل پایدار از دغدغه‌ها و نگرانی‌های ملی است بازتاب چندان مناسبی ندارد.

اتفاق بزرگ در حوزه سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل پایدار صنعتی از سوی «بخش خصوصی ایران» که مرتضی سلطانی مالک و مدیرعامل گروه صنعتی زر آن را انجام داده است را می‌توان نماد قدرت خصوصی دانست به شرطی که شرایط برای تکرار آن فراهم شود.

مرتضی سلطانی که به تازگی تندیس امین‌الضرب را نیز از معاون اول رییس‌جمهور دریافت کرده نمونه‌ای از مدیران خصوصی است که از راه‌های گوناگون توانسته سرمایه‌گذاری صنعتی را رونق داده و شغل ایجاد کند. در صورتی که متوسط خانواده در ایران ۴ نفر باشد وی در حال حاضر ۲۶ هزار ایرانی را در شرایط مناسب درآمدی و شغلی قرار داده است.

وی در گفت‌وگو با ساعت ۲۴ می‌گوید: قدرت بخش خصوصی در ایران ناشناخته مانده است و سلطه طولانی‌مدت و بزرگ نهاد دولت بر این بخش سایه انداخته است. سلطانی که در حال حاضر مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز هست و به تازگی در یک همایش مربوط به برند ایرانی از طرف وزیر تقدیر شد به ساعت ۲۴ توضیح می‌دهد: سرمایه‌گذاری خصوصی در ایران نسبت به سرمایه‌گذاری دولتی مزیت‌های گوناگون دارد که مهم‌ترین آن بزرگ نشدن نهاد دولت است. توجه کنید اگر دولت می‌خواست چنین واحدی ایجاد کند و ۶۵۰۰ شغل پایدار برای جامعه به ارمغان بیاورد چه میزان بروکراسی و مدیران جدید چسبیده به دولت باید حضور پیدا می‌کردند.

یک کارشناس اقتصادی درباره این اتفاق می‌گوید: ایجاد ۶۵۰۰ شغل پایدار در یک استان توسط بخش خصوصی یک رخداد نادر است و تولیدات آن که جایگزین قند می‌شود نیز واجد اهمیت فوق‌العاده‌ای است. این اتفاق اگر توسط یک نهاد دولتی رخ می‌داد از ده‌ها روز قبل مانور داده می‌شد و رسانه‌های گوناگون نسبت به آن واکنش نشان می‌دادند.

این کارشناس یادآور می‌شود که قدرت خصوصی در ایران متاسفانه فاقد قدرت در رسانه‌های ملی است و رسانه‌ها به بخش خصوصی به عنوان قلک و بانک نگاه می‌کنند که باید برای انتشار هر خبر چیزی بدهد.

رییس‌جمهور حسن روحانی در مراسم افتتاح پالایشگاه غلات زر گفت: اگر به بخش خصوصی میدان داده شود شاهد یک حرکت خوب در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواهیم بود.

مرتضی سلطانی بنیانگذار این پالایشگاه معتقد است دولت یازدهم می‌تواند با هماهنگی در درون دولت و دستگاه‌های پرشمارش راه را برای بخش خصوصی هموارتر کند. در حال حاضر این عزم در کلیت دولت وجود دارد اما باید این عزم نهادینه شده و بخش دولتی در بخش‌های میانی و کارشناسی این عزم را قبول کنند. مهم این است که ذهنیت خصوصی در جامعه پدیدار شود و دولت و شهروندان بدانند که سرمایه‌گذاران می‌توانند گره‌های اشتغال را باز کنند. همصدایی رییس‌جمهور ایران و یک کارآفرین خصوصی درباره موضوع اشتغال می‌تواند در صورت تداوم بسیاری از معضلات را برطرف کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها