رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 239917

یک یادداشت درج شده در المانیتور اساس شایعه شد

سفیر روسیه در تهران دخالت این کشور در انتخابات ایران را رد کرد

ساعت ۲۴- رادیو فارسی زبان بی‌بی‌سی دیروز یک جمله از سخنان سفیر روسیه در تهران را مبنای یک گزارش کرده و شایعه ساخته شده در محافل ناپیدا مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات آتی را دستمایه تحلیل کرده است.

سفير روسيه
dir="RTL" style="text-align:justify">آن طور که سفیر روسیه در تهران به خبرگزاری ایلنا توضیح داده است شایعه‌هایی مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری در بهار ۱۳۹۶ ساخته شده که به طور کلی بی‌اساس است.

برخی تحلیلگران معتقدند که اصلاح‌طلبان ایرانی یا دست‌کم بدنه اجتماعی سرسخت‌تر این جریان سیاسی در روز تشییع جنازه آیت‌الله فقید هاشمی رفسنجانی با دادن شعار مرگ بر روسیه در نزدیکی سفارت این کشور مخالفت خود را با سیاست‌های این کشور نشان دادند.

اگرچه شعاردهندگان شمار اندکی بودند اما این شعارها بازتاب داشت. از طرف دیگر نگاه خاص سیاستمداران انگلیسی به ایران گویا در شرایط حاضر در میان کارشناسان خبری نیز وجود دارد. گزارش این سایت را تنها برای آگاهی نقل می‌کنیم.

سفیر روسیه در تهران بدون اشاره به جزئیات گزارش‌ها درباره دخالت این کشور در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ ایران را تکذیب کرد و گفت که هر کس در ایران رئیس‌جمهور شود، روابط خوبی با روسیه خواهد داشت.

لوان جاگاریان در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا که روز یکشنبه ۲۴ بهمن، منتشر شده، مدعی شد که «چند هفته پیش یکی از خبرگزاری‌ها... روسیه را متهم به دخالت در امور داخلی ایران به نفع یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ کرده است»

او اضافه کرد: «آنها می‌خواستند همانند آمریکایی‌ها که می‌گویند روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ دخالت کرده است، بگویند که روس‌ها در انتخابات آینده ایران هم دخالت می‌کنند. لذا به عنوان سفیر فدراسیون روسیه در ایران این موضوع را کاملاً رد می‌کنم.»

آقای جاگاریان یادآوری کرد که در سال ۹۲ نیز گفته است روسیه «ترجیحی» درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران ندارد.

او تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی روسیه جایگاه خاصی دارد و هر شخصی که رئیس جمهوری ایران شود، با روسیه روابط خوبی خواهد داشت.

گرچه سفیر روسیه در این گفت‌وگو به جزئیات بیشتری درباره گزارش منتشر شده درباره دخالت روسیه در انتخابات ایران اشاره نکرده، اما این اظهارات ممکن با یادداشت یک تحلیلگر روس مرتبط باشد که نزدیک به دو ماه پیش در برخی رسانه‌ها منعکس شده بود.

در آذرماه امسال یادداشتی در وب‌سایت المانیتور به قلم «جولیا اسوشنیوکوف» تحلیلگر روس، در رسانه‌های ایران بازتاب یافته بود.

این نویسنده در یادداشت خود اعلام کرده بود که به قدرت رسیدن شخصیتی از اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ مانند عزت‌الله ضرغامی، محمدباقر قالیباف، غلامعلی حدادعادل، محمدرضا باهنر، احمد توکلی، کامران باقری لنکرانی، پرویز فتاح و سعید جلیلی ممکن است به نفع روسیه تمام شود.

در ماه‌های اخیر برخی مقام‌های آمریکایی اتهاماتی‌ در مورد دخالت روسیه در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا مطرح کرده‌اند.

به گزارش ساعت ۲۴، بر اساس گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در اوایل ماه ژانویه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، شخصاً دستور اجرای حملات سایبری و تحریف گزارش‌های رسانه‌ای با هدف تخریب فعالیت انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی، را صادر کرده است.

چنین گزارش‌هایی موجب شد کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا، تحقیقاتی را در مورد احتمال مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در دستور کار قرار دهد که بر اساس اعلام این کمیته از جمله به بررسی ارتباط احتمالی میان روسیه و افراد دخیل در کارزارهای انتخاباتی خواهد پرداخت.

در این زمینه جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا نیز در آخرین سخنرانی رسمی خود پیش از ترک کاخ سفید، با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری در چند کشور اروپایی در ماه‌های آینده هشدار داده بود که «باید انتظار داشت که روسیه تلاش‌های بیشتری به منظور مداخله در روند دمکراتیک انتخابات صورت دهد.»

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز ۲۸ دی‌ماه ضمن انتقاد شدیداللحن از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در زمینه گزارش ارتباط دونالد ترامپ با روسیه اعلام کرد که هر گونه ادعا در مورد حمله و دخالت سایبری مسکو در انتخابات کشورهای اروپایی «خیال‌پروری» است.

کمی پیش از آن در ۲۲ دی ماه، دونالد ترامپ هم در یک نشست خبری «احتمال دست‌داشتن روسیه در حملات سایبری» در جریان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را پذیرفت، اما از رسانه‌هایی که به «گزارش‌های نادرست» در این مورد دامن زده‌اند، انتقاد کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها