رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 241766

اجرای آموزش "سایبرنتیک پزشکی " در 4 دانشگاه از سال آینده

ساعت 24-عضوهیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به راه‌اندازی رشته سایبرنتیک پزشکی از بهمن ماه سال 96 اظهار کرد: تفاهم نامه‌ای در خصوص آموزش این رشته بین دانشگاه‌های "صنعتی شریف"، "امیرکبیر"، "علوم پزشکی تهران" و "علوم بهزیستی و توانبخشی" امضا شده است.

2
دکتر سید حبیب‌الله کواری عضو تیم تدوین کننده رشته "سایبرنتیک پزشکی" و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ایران با اشاره به راه اندازی رشته "سایبرنتیک پزشکی" در کشور اظهارکرد: با تاسیس این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کشور، جمهوری اسلامی ایران چهارمین کشور دارنده این رشته در جهان پس از آمریکا، انگلیس و فنلاند خواهد بود.

کواری ادامه داد: فارغ التحصیلان و متخصصان این رشته می‌توانند نسبت به طراحی و ساخت نرم افزارها و تجهیزات پیشرفته و مدرن پزشکی (های تک) همچون آندوسکوپی، «اف ام آر ای» - «ام آر ای» - MRI -، اتوآنالیزورها، لیزرها، روبات های جراح و تجهیزات کمک توانبخشی هوشمند برای مددجویان اقدام کنند.

به گفته وی، اگر این رشته و کاربرد آن برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور به خوبی تبیین شود، می‌تواند هم ردیف رشته نانوتکنولوژی، منجر به تولید محصولات و تجهیزات فوق پیشرفته و بسیار ارزشمند جهت فعالیت های پزشکی و توانبخشی شود.

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه نخستین دوره تحصیلی این رشته در ایران با انجام مقدمات مربوط به انتخاب دانشجو، می تواند از بهمن ماه سال 96 آغاز شود، گفت: دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تحت پوشش وزارت بهداشت برای برگزاری اولین دوره تحصیلی رشته سایبرنتیک پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد، از میان داوطلبان دارای مدرک کارشناسی رشته های فنی و مهندسی و همچنین فارغ التحصیلان کارشناسی رشته‌های علوم پزشکی و توانبخشی که داوطلب ادامه تحصیل در این رشته باشند، اقدام به انتخاب دانشجو خواهند کرد.

این متخصص مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی که دارای PostDoc رشته سایبرنتیک پزشکی از کشور فنلاند است، افزود: این رشته به دلیل هزینه بر بودن در بسیاری از کشورها راه اندازی نشده است در حالیکه این رشته در درازمدت می تواند موجب کاهش هزینه‌ها شود و به طور مثال بسیاری از هزینه‌هایی که بابت خرید و نگهداری دستگاه‌ها وجود دارد با راه اندازی این رشته‌ها کاهش می‌یابد.

کواری گفت: در حال حاضر باید برای خرید دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی و سایر موارد هزینه هایی پرداخت شود ولی بعد از راه اندازی این رشته و آموزش افرادی در این حوزه می توان با تولید دستگاه هایی نظیر سونوگرافی و ابزارهای هوشمند در درازمدت این هزینه ها را جبران کرد.

عضو تیم تدوین کننده رشته "سایبرنتیک پزشکی" با اشاره به «نو بودن» این رشته در کشور اظهار کرد: اساتید این رشته در حال حاضر ترکیبی از اساتید رشته های فنی و مهندسی امیر کبیر و دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه ها علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی هستند و تفاهم نامه ای نیز بین این دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و دانشگاههای علوم پزشکی تهران و علوم بهزیستی و توانبخشی امضاء شده تا در راه‌اندازی و تدریس این رشته مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: در آینده نیز اساتیدی که در کشور فنلاند مدرس این رشته هستند از طریق وب و تله کنفرانس با ما در ارتباط خواهند بود و به صورت ویدیویی مباحثی را در این رشته آموزش می‌دهند.

دکتر کواری با اشاره به اینکه برخی از تجهیزات مورد نیاز این رشته در نمایشگاه ایران پلاست خریداری شده و آزمایشگاه 6 کاناله روباتیک و آزمایشگاه های مدارالکترونیک نیز تهیه شده است گفت: علاوه بر این‌ها از آزمایشگاه‌هایی که دانشگاه صنعتی شریف در فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی دارد نیز استفاده می‌شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی تهران و علوم بهزیستی و توانبخشی اعلام آمادگی کردند و دانشگاه تربیت مدرس نیز اظهار تمایل کرده که در این رشته جذب دانشجو داشته باشند و وزارت بهداشت نیز هیاتی را برای بررسی تجهیزات این دانشگاه ها فرستاده است.

عضو تیم تدوین کننده رشته "سایبرنتیک پزشکی" در پایان اظهار کرد: این رشته در حال حاضر می تواند 4 دانشجو بپذیرد که دو نفر از رشته فنی مهندسی و دو نفر نیز از رشته پزشکی خواهندبود.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها