رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 242114

بدشانسی ایران از داشتن همسایه‌های نامطمئن

اردوغان همسایه آزاردهنده ایران شده است

ساعت ۲۴- صدها خانواده ایرانی در سال‌های اخیر با آوردن انواع لباس زنانه ارزان از ترکیه و فروش آن میان دوستان و خویشان و همکاران راهی تازه برای کسب درآمد پیدا کرده‌اند. تولیدکنندگان ترکیه اکنون با فروش لباس‌هایی که تاریخ مد آنها گذشته است بازار خوبی در ایران دارند.

اردوغان
dir="RTL" style="text-align:justify">علاوه بر آن مارک‌های معتبر لباس ترکیه در ایران به سادگی فعالیت می‌کنند و به همراه فروشندگان مبل و تخت و کفش و کیف سود خوبی از بازار ایران به دست می‌آورند.

با این همه، احتمالا بازار کشورهای عربی به لحاظ اندازه امروز و چشم‌انداز فردا برای رهبران ترکیه چشم‌نوازتر شده است که اردوغان را به سوی اردوگاه اعراب و حتی اسراییل رهنمون می‌شود. سخنان تند رجب طیب اردوغان و وزیر خارجه این کشور در دیدار با رهبران عربستان و بحرین و در کنفرانس امنیتی مونیخ نشان می‌دهد اردوغان بار دیگر از ایران دور می‌شود.

رجب طیب اردوغان یک سیاستمدار عجیب شده است که هر روز بر ابعاد شگفتی‌آفرین او در پهنه سیاست منطقه‌ای افزوده می‌شود. او در ۲ سال اخیر چند بار با پوتین درگیر شد و سرانجام از او عذرخواهی کرد. اردوغان زمانی به اروپا امید بسته بود اما سیاست‌های داخلی او موجب شد اروپایی‌ها او را نپذیرند و به ویژه آلمان به عنوان غول اروپایی خواستار تضعیف نقش ترکیه در مسایل منطقه‌ای و جهانی شده است. در حالی که اردوغان به سمت دشمنان ایران گرایش نشان می‌دهد و حرف‌های عجیب می‌زند که در چند ماه گذشته با ایران دست‌کم در ظاهر مناسبات دوستانه داشته است.

اردوغان با یورش به سنت‌های برجای مانده از رژیم لاییک این کشور که سنگ بنای آن از دوره آتاتورک برپا شده است و کاهش قدرت پارلمان و افزایش اختیارات رییس‌جمهور دنبال مسایل استراتژیک‌تری است.

یک مقام ایرانی در پاسخ به سخنان تند اردوغان و اعضای کابینه‌اش درباره ایران تاکید کرده است، ترکیه دنبال امپراطوری عثمانی است و آرزوهای بلندی دارد. این حرف فقط از زبان مقام‌های ایرانی بیان نمی‌شود بلکه رییس‌جمهور مصر نیز در صفحه رسمی خود در فیس‌بوک اشاره کرده است که ترکیه از طریق اعزام نیروی نظامی به عراق و سوریه می‌خواهد امپراطوری عثمانی را دوباره زنده نگه دارد. این آرزوی بزرگ اردوغان البته از سوی مقام‌های اروپایی نیز محل تردید واقع شده است.

به گزارش ساعت ۲۴، اردوغان هر اراده‌ای که کند و هر آرزویی داشته باشد به دلیل اینکه همسایه دیوار به دیوار ایران است بر معادلات سیاست خارجی ایران اثر می‌گذارد و می‌توان شرایط دشوار ایران را مبهم‌تر کند. بدشانسی ایران در داشتن یک همسایه عجیب مثل ترکیه، یک همسایه مرموز مثل روسیه، همسایه‌های بی‌ثبات مثل عراق و افغانستان و کشورهایی در حاشیه خلیج فارس در دنیا شاید کمتر نظیر داشته باشد.

بازتاب اثرات تصمیم‌های تهدیدآمیز و زیکزاگی اردوغان بر ایران در میان مدت می‌تواند آثار منفی بر جای بگذارد. کاهش درآمد ترکیه از سنعت توریسم ایرانی آیا قابل جبران با درآمدهای دیگر احتمالی کشورهای عرب هست؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها