رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 242123

مسابقه تسلیحاتی درجهان شدت گرفته است،خاورمیانه در صدر

ساعت۲۴- براساس تازه ترین گزارش منابع بین المللی مسابقه تسلیحاتی در جهان پس از یک اوج شدید در زمان جنگ سرد در پنج سال اخیر باردیگر به دلیل افزایش تقاضا در خاورمیانه و آسیا رو به شدت و گسترش است.

مسابقه تسلیحاتی در جهان و خاورمیانه در صدر
به گزارش ساعت۲۴ بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ واردات سلاح در آسیا و اقیانوسیه ۴۳ درصد سهم واردات جهان را داشته که ۷.۷ درصد نسبت به سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ رشد داشته است. براساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین الملل استکهلم که خبرگزاری فرانسه آن را بازتاب داده است تجارت سلاح به صورت عمده در سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به بالاترین حد نسبت به سال های قبل رسیده است. براساس این گزارش سهم کشورهای پادشاهی حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه از ۱۷ درصد به ۲۹ درصد در این مدت افزایش یافته است. این گزارش تاکید می کند که در دوره پنج ساله مورد اشاره اغلب کشورهای خاورمیانه برای خرید سلاح به آمریکا و اروپا روی آورده اند. این رشد با وجود کاهش قیمت نفت ادامه داشته و تقاضا به دلیل تنش و درگیری های منطقه ای روبه رشد بوده است.

در این گزارش عربستان سعودی مقام نخست واردات سلاح در جهان را داشته با رشد ۲۱۲ درصدی داشته پس از هند و آمریکا به عنوان بزرگترین صادرکننده با ۳۳ درصد سهم از صادرات جهان که سه درصد رشد داشته است. مقام دوم را در این فهرست روسیه دارد با ۲۳ درصد که یک درصد کاهش داشته است. پس از روسیه چین با ۶.۲ در صد که رشد ۲.۴ درصدی داشته و فرانسه با سهم ۶ درصد که کاهش ۰.۹ درصدی را تجربه کرده است. آلمان هم در مقام بعدی در میان صادر کنندگان سلاح در جهان سهم ۵.۶ درصدی داشته که نسبت به پنج سال قبل ۳.۸ درصد کاهش صادرات داشته است.

در این گزارش تاکید شده که پنج کشور یاد شده به عنوان بزرگترین صادر کنندگان سلاح درجهان سهم ۷۵ درصدی دارند و آمریکا و فرانسه بیشترین صادرات را به منطقه خاورمیانه داشته اند در حالی که روسیه و چین بخش عمده صادرات سلاح را به کشورهای آسیایی داشته اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها