رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 242161

۴۲۸ هزار میلیارد تومان پول بانک‌ها دراختیار وام‌گیرندگان است

۸۵ درصد وام‌های دریافتی در غیر از توسعه خرج شد

ساعت ۲۴- بانک مرکزی ایران مطابق سنت و عادت خود و ذائقه‌ای که برای خوانندگان اطلاعات خود ساخته است، جدولی پر از اعداد و ارقام درباره تسهیلات پرداختی به تفکیک بخش‌های گوناگون اقتصادی و محل خرج وام‌های دریافت شده از سوی وام‌گیرندگان را بدون هیچگونه توضیحی ارایه کرده است.

بانك مركزي
dir="RTL" style="text-align:justify">مطابق با عادت در این آمار عددی درباره کل تسهیلات پرداخت شده ارایه شده که معادل ۴۲۸ هزار میلیارد تومان در ۱۰ ماه منتهی به پایان دی ماه ۱۳۹۵شده است. در این ارقام معلوم نیست که از این رقم اعتبارات و وام‌های داده شده چقدر آن به وام‌های جدید و چقدر آن استمهال بدهی‌های قبلی است. اگر حرف وزیر اقتصاد را که گفته است حدود ۶۰ درصد وام‌های بانک‌ها به استمهال وام‌های قبلی اختصاص داشته است را بپذیرم، وام جدید کمتر از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

یک محاسبه ساده نشان می‌دهد اگر قیمت هر دلار امریکا در ۱۰ ماه منتهی به پایان دی ماه حدود ۳۶۰۰ تومان فرض شود بانک‌های کشور در این مدت نزدیک به ۱۲۰ میلیارد دلار تسهیلات پرداخت کرده‌اند. مطابق با آماری که بانک مرکزی می‌دهد حدود ۶۴ درصد از کل تسهیلات گرفته شده از سوی وام گیرندگان به «تامین سرمایه در گردش» اختصاص یافته است که می‌تواند بخشی از آن برای پرداخت بدهی‌های قبلی باشد یا به پرداخت مزد و حقوق اختصاص یابد.

به گزارش ساعت ۲۴، این آمار نشان می‌دهد از ۴۲۸ هزار میلیارد تومان وام پرداخت شده رقمی حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان (معادل ۱۰ درصد) فقط به «خرید کالای شخصی»، ۱۷ هزار میلیارد تومان (معادل ۴ درصد) به خرید مسکن و حدود ۳۰ هزار میلیارد توان (۷ درصد) به «سایر» اختصاص داده شده است.

با توجه به اینکه از ۴۲۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی فقط ۱۰ درصد آن به «ایجاد» واحدهای جدید و ۴.۱ درصد آن به فعالیت‌های توسعه‌ای اختصاص یافته است می‌توان گفت که ۸۵ درصد رقم پرداخت شده از چرخه توسعه خارج شده‌اند.

از کل مبلغ ۴۲۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطایی رقمی معادل ۱۲۴ هزار میلیارد تومان به صنعت و معدن، ۳۹ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن و ساختمان، ۳۶ هزار میلیارد تومان به کشاورزی، ۵۹ هزار میلیارد تومان به بازرگانی، ۱۷۰ هزار میلیارد تومان به خدمات اختصاص یافته است.

یک محاسبه ساده نشان می‌دهد سهم بخش خدمات از کل تسهیلات پرداخت شده در ۱۰ ماه منتهی به پایان دی‌ماه ۱۳۹۵ حدود ۴۰ درصد بوده است. سهم صنعت و بخش کشاورزی به عنوان دو بخش تولیدی روی هم ۳۳ درصد گزارش شده است. سهم بازرگانی و خدمات روی هم از مجموع تسهیلات پرداختی عددی معادل ۲۳۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۳ درصد کل اعتبارات و وام‌ها به حساب می‌آید.

بخش خدمات و بازرگانی روی هم عددی معادل ۱۳۴ هزار میلیارد تومان از ۲۳۰ هزار میلیارد تومان اخذ شده را به تامین سرمایه در گردش اختصاص داده‌اند. بخش خدمات و بازرگانی در ۱۰ ماه اول امسال ۳۶ درصد بیشتر از مجموع کشاورزی و صنعت وام گرفته‌اند. میانگین وام پرداختی به صنعت و معدت حدود ۴۷۴ میلیون تومان گزار ش شده است که به ۲۶۱ هزار متقاضی پرداخت شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها