رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 242520

بزرگ‌ترین بنای تاریخی طابران توس در انتظار بودجه/هارونیه ربطی به هارون‌الرشید ندارد

ساعت 24-بنای مشهور به «هارونیه» بزرگ‌ترین بنای تاریخی طابران توس است که هم‌اکنون با رایزنی‌های صورت‌گرفته در انتظار تحقق بودجه عمرانی برای مرمت است.

5
احسان زهره‌وندی مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی توس، گفت:بنای ”هارونیه" متعلق به اوایل قرن 8 قمری مصادف با قرن 14 میلادی است و هیچ ارتباطی با هارون‌الرشید و بقعه و زندان او ندارد.

زهره‌وندی افزود:نام ”هارونیه" هم‌زمان با ساخت بنای کنونی آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی بر این بنا نهاده شده و تاکنون بارها مرمت و بازسازی شده است.

وی ضمن اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای سامان‌دهی مشکلات موجود در هارونیه، افزود:رایزنی‌های بسیاری به‌منظور تحقق بودجه عملیاتی و عمرانی برای مرمت اضطراری و سامان‌دهی این بنا صورت گرفته که امیدواریم به‌زودی اعتبار لازم در اختیار پایگاه میراث‌فرهنگی توس قرار گیرد.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی توس تصریح کرد: برای شناخت آثار شاخص شهر طابران توس، کاوش‌های بسیاری انجام شده که از آن جمله می‌توان به کشف بقایای بنای آجری با ستون‌های مدور موسوم به مسجد و مدرسه مربوط به دوران سلجوقی در محوطه‌ای در مرکز شهر طابران و جنوب بنای هارونیه اشاره کرد.

وی گفت:طرح اجرایی باغ‌موزه کتیبه‌ها در بنای هارونیه و همچنین عملیات اجرایی رفع رطوبت و استحکام‌بخشیِ بنا در دستور کار اجرایی این پایگاه است و اجرای آن در انتظار تخصیص اعتبار لازم از طرف سازمان برنامه‌وبودجه است.

میزان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها