رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 242700

درخواست وزیر ارشاد از حوزه علمیه

ساعت 24- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از عزیزان حوزه علمیه تقاضا می کنم برای پاسخ به انبوهی از سووالات نسل جوان در زمینه فرهنگ و هنر و چالش های موجود در جامعه به کمک ما بیایند.

سیدرضا صالحی‌امیری
سیدرضا صالحی امیری عصر سه شنبه در آیین رونمایی از کتاب نفیس «مجموعه مقالات نخستین همایش ملی فقه و هنر» افزود: پرسش نسل جوان این است که مرز شریعت و فقاهت در حوزه هنر کجاست؟

وی اظهار کرد: اسلام عزیز، مکتب اهل بیت(ع) و فقه برای همه مسایل جامعه پاسخ مناسب با زمان و مکان دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اکنون با انبوهی از سوالات نسل جدید پرسشگر مواجهیم زیرا در دهه چهارم انقلاب اسلامی در زمینه های فرهنگی تغییراتی ایجاد شده است.


وی با بیان اینکه جامعه در حال تغییر و تحولات سنگینی است اظهار داشت: مجموعه تغییر و تحولات چهار دهه ایران درس های بسیاری به ما می دهد که من آنها را گردآوری و تدوین کرده ام و در یک فرصت مقتضی چاپ خواهم کرد.


مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دهه اول انقلاب اسلامی دوران حیات امام راحل ، صدارت رهبر معظم انقلاب و دفاع مقدس است و به لحاظ مطالعات تطبیقی دوره الگو نامیده می شود.


صالحی امیری گفت: در دهه دوم انقلاب با بحثی به نام توسعه مواجه می شویم و با ورود تکنولوژی، فضای فرهنگی و اجتماعی دچار تغییراتی می شود و چالش هایی همچون شکاف اقتصادی و غیره ... به وجود می آید.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در دهه سوم انقلاب با ورود اینترنت و ماهواره در جامعه اتفاق جدیدی شکل می گیرد ، روابط و تعامل افراد و مناسبات اجتماعی تغییر می کند ، به جای فقر اطلاعات غرق شدگی اطلاعاتی ایجاد می شود.


صالحی امیری ادامه داد: در دهه سوم انقلاب با این تغییرات عنصر زمان و مکان حذف و عناصر جدیدی وارد عرصه اجتماعی می شود به همین جهت شاهد تغییرالگوی مصرف فرهنگی در این مقطع می شویم و یک نوع مناقشه راجع به سنت و مدرنیته به وجود می آید که همچنان این مناقشه باقی است . مهمترین تاثیر این دو نگرش بر حوزه فرهنگ و هنر روی داده است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد دهه چهارم انقلاب نیز گفت: در این دوران وارد فضای جدید می شویم ، تغییرات فرهنگی و کانون های مرجع برای نسل جدید بوجود می آید ، نسلی که انبوهی از پرسش ها را در سر دارد.


صالحی امیری گفت: اگر امروز بحث موسیقی در جامعه مطرح است ، موضوع ارشاد و جامعه هنری نیست ؛ مساله ای است که جامعه فقهی مرزها را باید تعریف کند ، هنری که باید در چارچوب شرع و قانون باشد.


وی تصریح کرد: اکنون بخش زیادی از مناقشات فرهنگی محصول عدم پاسخگویی به انبوه سووالات به صورت شفاف است. ما باید از نظام سلیقگی خارج و وارد فضای شفاف و روشن شویم.


وی با اشاره به رونمایی از کتاب ارزشمند ' همایش ملی فقه و هنر ' گفت: مدرسه هنر اسلامی در قم این کار را آغاز کرد که حرکتی بسیار مبارک و قطعا مورد حمایت ما است ، چراکه ما بیش از هر دستگاه و نهادی نیازمند پاسخ شفاف حوزه به انبوه سووالات نسل جوان در فضای فرهنگی هستیم و اعلام نیاز می کنیم که حوزه به کمک ما بیاید.


وی تصریح کرد: ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از هر نهاد دیگری نیازمند حضور فعال حوزه در عرصه فرهنگ و هنر هستیم.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها