رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 242917

دعوای پایان‌ناپذیر بانک مرکزی با صنعتگران بر سر پول مردم ادامه دارد

انتقادهای شدید بانک مرکزی از تولیدکنندگان صنعتی

ساعت ۲۴- دولت یازدهم با دلایل گوناگون ترجیح داد بازار ارز را گونه‌ای سامان دهد که نوسان آن اندک باشد و البته تا پاییز ۱۳۹۵ در این کار توفیق به دست آورد. این سیاست ارزی دولت و بانک مرکزی موجب شده است که سرمایه‌گذاری برای سود بیشتر نسبت به سایر فعالیت‌ها در این بازار کاهش یابد. به عبارت دیگر بازار ارز دیگر محلی برای سرمایه‌گذاری به حساب نمی‌آید.

بانك مركزي و صنعت
dir="RTL" style="text-align:justify">شرایط نامناسب بازار سرمایه نیز در ۲ سال اخیر راه را برای ورود سرمایه‌های تازه بسته یا بسیار تنگ کرده است. بانک مرکزی چراغ فعالیت بانک‌ها در بورس را کم‌سو کرد و اکنون این بازار نیز فاقد جذابیت است. بازار مسکن نیز به خواب ۵ ساله‌اش تداوم داده و یخ قطور این بازار آب نمی‌شود. تولید صنعتی در ایران نیز به دلیل واردات ارزان کالاها و خدمات از یک طرف و کاهش قدرت خرید شهروندان از طرف دیگر جذابیت کافی برای جلب سرمایه‌های تازه ندارد. تنها محلی که برای سرمایه‌گذاری جذاب باقی مانده بانک‌ها هستند که با وجود فشار بانک مرکزی هرگز نرخ سود سپرده‌گذاری را حتی به نصف نرخ تورم اعلام شده دولت نرساندند.

پس‌اندازکنندگان با سرمایه‌های کوچک و متوسط و بزرگ سپرده‌گذاری در بانک‌ها را سودآور می‌دانند و به همین دلیل است که رشد سپرده‌گذاری عددهای جالبی را نشان می‌دهد. اما بانک‌های ایرانی از یک طرف زیر فشار دولت و بانک مرکزی‌اند که باید منابع خود را آن‌طور که آنها می‌خواهند به مصارف خاص برسانند و از سوی دیگر زیر فشار تولیدکنندگان، بازرگانان و معدنکاران قرار دارند که چرا کم وام می‌دهید و چرا ارزان‌تر وام نمی دهید.

به گزارش ساعت ۲۴، در حالی که روزی نیست مدیران یک صنعت یا یک صنف علیه بانک‌ها حرف نزنند و بانک مرکزی را آماج حملات قرار ندهد، حوصله مدیران بانک مرکزی تمام شده و در پاسخی مشروح به یک نامه ارسال شده به بانک مرکزی جواب داده‌اند. در پاسخ بانک مرکزی برای شاید هزارمین بار به پرداخت ۱۶ هزار میلیارد تومان به حدود ۱۰ هزار واحد صنفی اشاره شده است و همچنین از رشد تسهیلات ۱۰ ماهه امسال که ۴۳ درصد رشد نسبت به ۱۰ ماهه پارسال دارد تاکید شده است.

بانک مرکزی اما در پاسخ خود انتقاد گزنده‌ای به صنعتگران کرده و به آنها توصیه می‌کند که هزینه‌های خود را کنترل کنند و یادشان باشد که پول تنها حل‌کننده مشکلات آنها نیست و تصریح کرده است که کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند تا قدرت رقابتی آنها افزایش یابد و بتوانند کالاهای خود را بفروشند و نیازشان به منابع بانک‌ها کاهش یابد.

بانک مرکزی در حالی به تولیدکنندگان صنعتی توصیه می‌کند که رقابتی‌تر عمل کنند و هزینه تولید را کاهش دهند که بانک‌های ایرانی از رفتار بانک مرکزی که هزینه تامین منابع مالی آنها را افزایش داده است گلایه دارند و می‌گویند دخالت‌های بانک مرکزی کارآمدی آنها را کاهش داده است.

اگر بانک مرکزی معتقد است که باید پول مردم را به بنگاه‌های کارآمد و بهره‌ور داد چرا ۱۶ هزار میلیارد تومان از پس‌انداز مردم را به بنگاه‌هایی داده است که توانایی اداره بنگاه خود را به هر دلیل از دست داده بودند.

بانک مرکزی در حالی از تولیدکنندگان گلایه می‌کند که می‌خواهند به بانک‌ها تکلیف تازه دهند که مدیران این نهاد حاضر به ایستادگی در برابر تکلیف‌های دولتی نیستند. مجادله بر سر پول شهروندان میان بانک‌ها و بانک مرکزی و تولیدکنندگان و وزارتخانه‌های تولیدی ادامه دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها