رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 242957

حمله سینما به تورم تک رقمی

ساعت 24-تورم تک رقمی، نکته ای است که بارها و بارها مدیران دولتی درباره آن سخن گفته اند، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال،‌صنوف مختلف یکی از دغدغه هایشان این است که چگونه ضمن احترام به این تورم تک رقمی قیمت کالا یا خدمات خود را تا آنجا که امکانش هست افزایش دهند.

1
فرقی نمی کند کرایه تاکسی و هزینه پیک موتوری باشد یا یک شوینده ، لبنیات یا حتی کالای فرهنگی، سال که نو شود قیمت ها هم باید نو شوند، از همین حالا زمزمه های گران شدن بلیت سینماها بلند شده است و این بار برای آن که حرف تورم تک رقمی دولت روی زمین نماند، اهالی تصمیم گیر برای سینما از فرشته نجات «شناور» استفاده کرده اند، این صفت شناور که این روزها خیلی از کالاها و خدمات دست یاری به سوی آن دراز می کنند واقعا پدیده جالبی است یعنی همزمان طوری افزایش قیمت ایجاد می شود که خدای نکرده تورم اعلام شده از سوی دولت هم خدشه دار نشود.

قیمت های شناور و هفتگی

بر اساس آخرین تصمیم ها و آن طورکه همایون اسعدیان در جایگاه رئیس شورای صنفی نمایش اعلام کرده قیمت بلیت پایه سینماها نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده است اما در آئین نامه جدید نمایش که بزودی مصوب می‌شود قرار است بلیت سینماهای ممتاز با نظر پخش کننده و سینمادار از 10 تا 20 هزار تومان متغییر باشد. این تصمیم باعث می‌شود تا پخش کننده و سینمادار درباره فیلم اکران شده دقت لازم را انجام دهند تا براساس شرایط جغرافیایی منطقه و نیازسنجی مخاطب، پیرامون قیمت بلیت به توافق برسند . قیمت بلیت بعد از هماهنگی لازم میان پخش کننده و سینمادار تعیین و به شورای صنفی نمایش اعلام می‌شود. قیمت بلیت به صورت هفتگی تغییر می‌کند و سانسی نخواهد بود.

تا اینجای کار و از صحبت های اسعدیان نتیجه می گیریم که پردیس های بزرگ مانند آزادی، کورش، ملت، زندگی و ... که تقریبا 80 درصد فروش کل یک فیلم را به خود اختصاص می دهند بلیت های خود را دو برابر خواهند کرد.

وقتی فیلم سازی به صرفه نیست

اما اهالی سینما درباره گران شدن بلیت چه نظری دارند، امیر پروین حسینی تهیه کننده سینما که همین چندی پیش فیلم «زاپاس» او در سینماها اکران شده بود از طرفداران طرح جدید بلیت شناور در سینما است، او به جام جم آنلاین گفت: واقعیت این است الان فیلم ساختن به صرفه نیست، حدود 10 درصد فیلم هایی که در طول سال به نمایش در می آیند دخل و خرج شان درست از آب در می آید و بقیه متضرر می شوند، خود من الان 7 ماه است که پول فیلم زاپاس رو نتوانستم از برخی سینمادارها بگیرم، پولی که آنها نقد از مردم دریافت کرده اند.

تهیه کننده فیلم «من سالوادور نیستم»، ادامه داد: ما یک مشکلی داریم به اسم سینمای دولتی که پول می دهد برایش فیلم بسازند، این سینما تعادل را به هم ریخته است، دستمزدها را کاذب بالا برده و اکران هم برایش اصلا مهم نیست، در این شرایط ببینیم کشورهای دیگر چه می کنند.

حسینی تاکید کرد: همه جای دنیا بلیت شناور است، سینمای وی آی پی دارند، سالن های کوچکتر، پذیرایی و یا مثلا حضور یکی دو تا از عوامل فیلم که قیمت بلیت را افزایش می دهد، گاهی فیلمی که تازه به نمایش در می آید قیمت بالاتری در مقابل فیلمی دارد که یک ماه از اکرانش می گذرد. این اشکالی ندارد به شرطی که قیمت پایین هم باشد بالا هم باشد و یک تعادل شکل بگیرد.

او در پایان یک شرط هم دارد و این که این طرح خوب اجرا شود، چراکه معمولا خیلی از طرح ها در سینمای ما ابتدا روی کاغذ خوب است اما در نهایت موقع اجرا می بینیم چه مشکلات و رانت هایی از درونش متولد می شود.

روشن شدن چراغ سینماهای کوچک

نفر بعدی که سراغش میرویم مهرداد فرید، دبیر شورای عالی تهیه کنندگان سینماست؛ او در گفت و گو با جام جم آنلاین نقطه مثبت این طرح را حمایت و رونق گرفتن سینماهای کوچک و تک سالنه دانست و گفت: به باور من این طرح شناور که قطعا با افزایش قیمت بلیت های پردیس های سینمایی رو به رو خواهد شد به نفع سینماهای تک‌سالن و احیای آنهاست. کم نبودند سینماهایی که فقط برای صندلی های خالی فیلم به نمایش در می آوردند طبیعی هم بود مردم ترجیح می دادند با همین قیمت یک پردیس مدرن با امکانات بهتر بروند، اما حالا با شناور شدن قیمت می توان امیدوار بود که چراغ سینماهای تک سالنه دوباره روشن شود.

اما با همه اینها به تهیه کننده من سالوادور نیستم، باید حواس مان باشد که در هنگام اجرا شاهد خراب شدن این طرح نباشیم، اکران ها و سینماها و طبیعتا قیمت ها رانتی نشود و مشکلات بیش از پیش به وجود نیاید و البته حواس مان به جیب مردم باشد و این که آنها عطای همین حمایت نصفه و نیمه از سینما را هم به لقایش ببخشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها