رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 243067

حاکمیت اجازه ورود کاندیدای نظامی را نمیدهد

ساعت24- شاید این دوره‌انتخابات را بتوانیم از گنگ‌ترین دوره‌ها(از لحاظ فعالیت‌های انتخاباتی) در طول این چند سال بعد از انقلاب بدانیم.

عبدالله+ناصری+3.jpg
div class="ndb_body">واهمه جریان محافظه‌کار از معرفی کاندیدا به دلیل ترس از تخریب به وسیله جریان رقیب و مشخص بودن تکلیف اصلاح‌طلبان برای حمایت از روحانی، عامل اصلی این رویداد است. اما بعد از اعلام کاندیداتوری حمید بقایی برای انتخابات ریاست جمهوری، جریان‌هایی که تلاش داشتند تا گزینه‌های خود را پنهان نگهدارند، از هول حلیم به دیگ افتاده و بیشتر استراتژی انتخاباتی خود را نمایان ساختند. البته هرچند این نیز می‌تواند بخشی از ترفند و حربه سیاسی آن‌ها باشد، اما نباید فراموش کرد که جریان نواصولگرا به دلیل فقدان قوه عاقله واحد، چندان به استراتژی وابسته نیست و اقدامات انفرادی و لحظه‌ای بیش از راهبرد در برنامه آن‌ها به چشم می‌آید. برای اطلاع‌از وضعیت جریان‌های سیاسی و نیز رویکرد اصلاحات در این بازه زمانی نزدیک به انتخابات، به سراغ عبدا... ناصری،عضو بنیاد باران و از فعالان اصلاح‌طلب رفتیم. وی نیز معتقد است که این تشتت آرا، ممکن است ترفندی برای غافلگیری جناح رقیب باشد. در ادامه، گفت‌وگوی «قانون» با این شخصیت سیاسی-رسانه‌ای را ‌می‌خوانیم.

آخرین فعالیت های انتخاباتی و برنامه های اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را چگونه ارزیابی می کنید؟‌

با شکل گیری ستاد آقای روحانی به ریاست شریعتمداری اقدامات در قالب برنامه مشخصی در حال پیگیری است و هماهنگی های لازم نیز میان این ستاد و شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان به وجود آمده است که این موضوع در پیش‌برد برنامه‌های ما نقش اساسی دارد. در حال حاضر به دلیل اینکه نامزد اصلاح طلبان مشخص است، دغدغه‌ای از این بابت وجود ندارد و فقط برنامه و سیاست‌ها برای افزایش سبد رای و فعالیت‌های تبلیغاتی است که ستادها مشغول برنامه‌ریزی در آن خصوص هستند. اما در مورد انتخابات شوراها با توجه به گستردگی ثبت نام و نبود فیلتری مانند شورای نگهبان باید تمهیدات و راهکارهای لازم اندیشیده شود، البته شاخص‌های خوبی تعیین شده تا افراد بتوانند با توجه به محدودیت های موجود، لیست‌های مناسبی را ارائه دهند تا در شهرهای بزرگ که مدیریت شهری، اهمیت ویژه ای پیدا کرده حضور موثر داشته باشند.

موضوع کاندیداهای در سایه، کنار آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری به کجا رسید؟

تصمیم‌گیری در مورد حضور گزینه آلترناتیو در کنار روحانی در انتخابات به شخص رییس‌جمهور وستاد ایشان موکول شده است، اما بنده مخالف این تاکتیک و ورود فردی در کنار آقای روحانی به انتخابات هستم، زیرا تکرار این تاکتیک که در سال 92نیز اجرا شده، یک حالت فانتزی و شوخی به خود خواهد گرفت.به نظر من روحانی و ستاد تبلیغاتی‌اش باید با قدرت و برنامه ریزی وارد رقابت انتخاباتی شوند.

تحلیل شما از حضور افرادی همچون حمیدبقایی در انتخابات چیست؟

مطرح شدن نام فردی مانند بقایی بیشتر به یک شوخی شبیه است، اما حضور افرادی همچون قالیباف، حاج بابایی، رستم قاسمی، میرسلیم و سایر افراد که به صورت جدی تری مطرح هستند، انتخابات پیش‌رو را می تواند شبیه به رقابت سال 80 کند. اما در دوره اول رییس دولت اصلاحات، به دلیل دست آوردهای بیشتری که نسبت به دولت روحانی داشت شرایط به طور کلی متفاوت بود. نوع کارکردی که بعضی از اعضای کابینه و استاندارهای بر جامانده از دولت قبل از خود به جای گذاشتند، زمینه تهاجم و نقد به دولت را زیاد کرده و کاندیداهای جریان اصولگرایی با ماموریت شکستن آرای ر وحانی به میدان می‌آیند و نمی توانند موجب عدم موفقیت روحانی در انتخابات شوند. اما نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد و تفاوت انتخابات این دوره با سال 80 این است که در رقابت سال 80 ،نیاز به هزینه تبلیغاتی و فکری زیادی برای رییس جمهور وقت نبود، اما برای آقای روحانی باید کارهای تبلیغاتی و ستادی به صورت جد ی صورت گیرد.

با توجه به شکافی که میان اصولگرایان در این روزها دیده می شود، آیا می‌توان انتظار داشت این جناح به گزینه واحد یا حرکت در مسیری یکنواخت برسد؟

باید در نظر گرفت این موضوع می تواند یک تاکتیک و دام تبلیغاتی برای اصلاح طلبان و هواداران دولت باشد که فرض خود را بر روی تشتت میان این گروه مانند دوره های قبل بگذارند و از همین طریق موجب غافل‌گیری اصلاح طلبان شوند. البته نباید فراموش کرد احمدی نژاد شکاف های عمیقی میان جریان اصولگرایی انداخته است. پیش بینی کلی من این است که اگر اراده فوق العاده خارج از سیستم تشکیلاتی متعارف نباشد اصولگرایان به یک نامزد نمی‌رسند.

انتخابات اردیبهشت با حضور نامزدهای احتمالی در جریان اصولگرایی تا چه میزان می تواند به دور دوم بکشد؟

در حالت عادی امکان بروز چنین اتفاقی صفر است، مگر اینکه کل جریان اصولگرا به توافقی در مورد یک نامزد برسند که اصولگرایان نزدیک به روحانی را به سمت خود جذب کنند و این موضوع غیرممکن است.

معرفی اعضای کابینه و تیم کاندیدا، در جریان انتخابات تا چه میزان می‌تواند روی سبد رای، اثر مثبت بگذارد؟

در کشورهای توسعه نیافته این موضوع زیاد اهمیتی ندارد. ما در یک جامعه سنتی زندگی می کنیم و این جامعه، بخش اعظم سبد رای هر نامزد است. باید توجه و تمرکز را در نطق‌های تلویزیونی، رادیویی و همچنین مناظرات قرار داد و از سویی نیز کارکرد رییس‌جمهور در دوره مسئولیتش می تواند برای مردم ذهنیت ایجاد کند و روی رای آن ها تاثیر گذار باشد. اینکه معاون اول یا وزیر فلان وزارت‌خانه چه کسی است، چندان اهمیتی برای مردم عادی ندارد و تنها می تواند روی نخبگانی که قدرت تجزیه و تحلیل دارند اثرگذار باشد.

حضور دوباره افرادی همچون محسن رضایی که مدتی با لباس نظامی در میان عموم حاضر می شد را در جریان انتخابات چگونه ارزیابی‌می‌کنید؟‌

راس حاکمیت وهسته مرکزی آن با توجه به شرایط منطقه‌ای و بین المللی ما ،موافقتی با رییس جمهوری یک فرد با هویت نظامی ندارد. حضور احتمالی آقای رضایی و قالیباف مانند دوره های گذشته،به‌جز یک جنجال سیاسی تبلیغاتی و صرف هزینه های هنگفت نیست و مقامات عالی کشور نیز اجازه این اتفاق را نخواهند داد.

قانون

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها