رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 243129

"قلب" مردان بیشتر میگیرد!

ساعت24-یک فوق تخصص جراحی قلب و عروق با اشاره به مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، گفت: حدود دو سوم این مرگ‌ها در مردان است.

26
دکتر معصوم‌علی معصومی با اشاره به افزایش روزافزون مبتلایان بیماری‌های قلبی و عروقی، گفت: روز به روز شاهد افزایش آمار این بیماری‌ها هستیم و در حال حاضر بیماری های قلبی و عروقی، درصد بالایی از آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده‌ است.

معصومی با اشاره به کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، تصریح کرد: به طور معمول بیماری‌های قلبی و عروقی در سنین ۷۰ یا ۸۰ سال بروز پیدا می‌کند و کاهش سن ابتلا به این بیماری ها نشان دهنده این است که عوامل پیشگیری به خوبی رعایت نشده است. امروزه شاهد کاهش سن ابتلا به این بیماری‌ها به مرز ۵۰ سال هستیم و این امر زنگ خطر جدی برای سلامت کشور محسوب می‌شود. سن ابتلا به این بیماری‌ها حتی در موارد بسیاری به ۳۵ تا ۴۰ سال و در موارد معدودی تا سن ۲۰ تا ۲۵ سال پایین آمده است.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق، نوع تغذیه، کم تحرکی، سیگار و مواد مخدر، چاقی و فشار خون را از جمله عوامل زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی خواند و افزود: متاسفانه رژیم غذایی بیشتر افراد پرنمک و پرچرب بوده و از طرفی کم تحرکی در جامعه و زندگی روزمره افزایش یافته است.

وی افزود: از طرف دیگر مصرف سیگار و قلیان در حال افزایش است و آمار ابتلا به بیماری‌هایی از جمله دیابت و فشار خون که زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند نیز سیر صعودی دارند.

وی با تاکید بر لزوم پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، اظهار کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته تنها با مدیریت مطلوب تغذیه و تحرک می‌توان تا ۸۰ درصد احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش داد.

معصومی با بیان اینکه حدود دو سوم قربانیان بیماری‌های قلبی و عروقی را مردان تشکیل می‌دهند، گفت: در زنان به لحاظ فعالیت هورمونی به خصوص در سنین پیش از یائسگی به طور معمول میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمتر است، اما بعد از یائسگی میزان بروز این بیماری‌ها در زنان با مردان برابر می‌شود.

وی به طرح جهانی سازمان بهداشت جهانی در راستای کاهش ۲۵ درصدی بیماری‌های قلبی و عروقی تا سال ۲۰۲۵ اشاره کرد وا فزود: عمده تمرکز اصلی سازمان بهداشت جهانی در این زمینه بر سه موضوع کنترل فشار خون، افزایش تحرک و کنترل مصرف سیگار و مواد مخدر است.

وی افزود: در همین راستا ضرورت دارد مسئولین مربوطه کشورمان نیز در زمینه فرهنگ‌سازی و اصلاح شیوه زندگی و تغدیه در راستای کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی که در حال حاضر به یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر در کشور تبدیل شده، اقدام کنند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها