رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 243237

۵۰۰ دانشمند ایرانی پس از برجام به کشور بازگشتند

ساعت 24- دبیر ستاد ویژه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در دوره پسابرجام شاهد بازگشت ۵۰۰ دانشمند ایرانی فارغ التحصیل از کشورهای پیشرفته دنیا به کشور بوده ایم.

سعید سرکار بعدازظهر پنجشنبه در آئین افتتاح طرح توسعه واحد تولیدی پارسا پلمیر شریف در شهرک صنعتی کاسپین واقع در شهرستان آبیک، افزود: ۱۰۰ تن از این دانشمندان فارغ التحصیل ۲۰ دانشگاه برتر دنیا هستند.

وی،برنامه ریزی برای بازگشت فارغ التحصیلان ایرانی دانشگاه های خارجی به کشور را از برنامه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواند و گفت: تلاش داریم تا دانشمندان بازگشته به میهن اسلامی دوره های پسادکترای خود را در واحدهای صنعتی دانش بنیان بگذرانند تا ضمن تضمین اشتغال شان، برای کشور خود منشاء خلاقیت و نوآوری باشند.


دبیر ستاد ویژه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه، بازاریابی برای محصولات دانش بنیان تولید داخل در خارج از کشور را ضروری دانست و گفت: یک بازار ۸۰ میلیونی کشش مصرف همه محصولات دانش بنیان را ندارد و باید در این زمینه به فکر جذب بازارهای خارجی باشیم.


سرکار با بیان اینکه تجار و بازرگانان کشور باید به سمت فعالیت در حوزه محصولات با فناوری بالا پیش بروند، اظهار کرد: در این زمینه دچار ضعف اساسی هستیم و بیشتر تاجران ما در بخش سنتی فعالیت دارند و تاجر محصولات و کالاهایی چون پسته و زعفران و فرش می باشند.


دبیر ستاد ویژه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه از فعالیت ۱۶۰ شرکت دانش بنیان در زمینه نانوتکنولوژی در کشور خبر داد و گفت: این شرکت ها ۳۶۰ محصول تائید شده را به بازار ارائه می کنند.


وی اضافه کرد:محصولات این شرکت ها تاکنون به ۱۷ کشور از جمله استرالیا، روسیه، چین، مالزی، کره جنوبی و ترکیه صادر شده است.


سرکار در ادامه ارتباط میان صنعت و دانشگاه در کشور را دچار نقص و مشکل دانست و گفت: البته در کشورمان صنعت به معنای واقعی را در خیلی از حوزه ها شاهد نیستیم و جای آن کارخانه داریم.


وی با بیان اینکه صنعت موجودی پویا است که غذا و نیاز آنرا فناوری تامین می کند، اظهار کرد: اما کارخانه موجودی ایستا است و نیاز به فناوری چندانی ندارد.


این مسئول ادامه داد: با این وجود تحرک و گام های خوبی برای توسعه صنعت به معنای واقعی کلمه و گسترش شرکت های دانش بنیان در کشور صورت گرفته است که نوید آینده ای خوب را به ما می دهد.


وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه های کشور دانشجویان را دانا بار می آورند اما توانایی را به آنها آموزش نمی دهند، اظهار کرد: این خلاء با ورود دانشجویان برای گذراندن بخشی از دوره های علمی و پایان نامه های خود در محیط های صنعتی و تولیدی تا حدود زیادی مرتفع می شود.


وی در پایان با بیان اینکه ایران تاکنون به عنوان کشوری که اقتصادش به پرپایه محصولات خام و سنتی است مورد شناسایی قرار گرفته، اظهار کرد: امیدواریم با تداوم تحرک صورت گرفته برای تولید محصولات دانش بنیان در داخل، این ذهنیت از بین رفته و ایران به عنوان کشور دارای اقتصاد بر پایه محصولات دانش بنیان شناخته شود.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها