رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 243300

عذرخواهی و ادامه حمایت وزارت بهداشت از خانواده نوزادی که دچار سوختگی شد

ساعت24- مدیرکل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت می‌پذیرد که بیمارستان می‌توانست در حمایت‌های عاطفی و مالی به خانواده نوزادی که دچار سوختگی شده بود، رفتار بهتری داشته باشد، افزود: بی‌تردید با افرادی که در این حوزه کوتاهی کرده‌اند برخورد قاطع اداری خواهیم داشت؛ از خانواده نوزاد عذرخواهی و دلجویی شد. در ادامه سیر درمان نوزاد نیز حمایت‌های وزارت بهداشت از بیمار ادامه خواهد داشت.

نوزاد فریز شده
طی روزهای گذشته اخباری درباره سوختگی پای کودکی در جریان درمانش در مجتمع بیمارستانی امام خمینی منتشر شد که گمانه زنی‌هایی را برای وجود قصور پزشکی در جریان درمان این کودک به وجود آورد.

قاسمعلی خراسانی، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی در گفتگو با ایسنا و در تشریح جزئیات سوختگی پای این نوزاد گفت: در مراجعات مادر این نوزاد در هنگام بارداری به مجموعه بیمارستانی امام خمینی (ره)، مشخص می شود که دچار مسمومیت حاملگی شده است. با توجه به اینکه چنین مادری باید به شدت تحت نظر قرار گیرد، مانیتورینگ مادر انجام شد که در جریان آن متوجه افت ضربان قلب جنین شدیم، لذا برای جلوگیری از فوت جنین در شکم مادر، عمل سزارین برای او انجام شد.

وی افزود: پس از تولد نوزاد به دلیل وضعیت نامناسبی که در اکسیژن رسانی داشت، در اتاق عمل عملیات احیا برای وی صورت گرفت. پس از این اقدام با بهتر شدن حال بیمار، به بخش ان. آی. سی‌. یو منتقل و همزمان درمان دارویی نیز آغاز شد.

وی ادامه داد: روز دوم مجددا نوزاد در بخش ان. آی. سی‌. یو دچار مشکلات تنفسی می‌شود و به همین دلیل دوباره عملیات احیا برای او انجام می‌شود. درمان ادامه پیدا می‌کند و تیم پزشکی همزمان به دنبال علت‌یابی این رویداد بودند تا اینکه مجددا در روز چهارم و برای سومین بار نوزاد دچار ایست قلبی تنفسی شده و تیم فوق تخصصی نوزادان بیمارستان، نوزاد را که دچار قطع کامل تنفس و قلب شده بود را احیا می‌کنند و اقدامات درمانی فوق تخصصی برایش انجام می‌شود.

رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه به دنبال احیای قلبی در مرتبه آخر تغییر درمان دارویی موثر واقع می‌شود، افزود: این آخرین مرتبه‌ای بود که نوزاد احیای تنفسی قلبی می شود و به دنبال آن آرام آرام بهبود پیدا می کند. اما در جریان احیا سوم که چهار روز پس از بستری شدن نوزاد (6 بهمن ماه) انجام می‌شود، به دلیل اینکه عملیات احیا با فشار، تکان و ماساژ قلبی همراه است، احتمالا آنژیوکت (سوزن) سرم قندی که به بدن نوزاد متصل بوده، به دلیل اینکه رگ‌های نوزادان ظریف است از رگ خارج می شود و مقداری از سرم زیر پوست پای نوزاد می‌رود.

وی افزود: این اتفاق حدود ساعت 20:30 دقیقه رخ می دهد و چند ساعت بعد اولین علائم آن مشاهده می شود و ساعت 6 صبح همکاران بخش جراحی پلاستیک، نوزاد را ویزیت می کنند و اقدامات درمانی و دستورات دارویی آغاز می‌شود.

وی تاکید کرد: چنین اتفاقاتی به دلیل ظریف بودن رگ‌های نوزادانی که در ان. آی. سی‌.یو بستری هستند، شایع است؛ این درحالی است که در بیمارستان امام خمینی درصد خارج شدن آنژیوکت (سوزن) از رگ بسیار پایین است و کمتر اتفاق می‌افتد.

خراسانی با اشاره به مشاوره‌های متعدد درباره پای نوزاد گفت: از روز چهارم بستری شدن نوزاد که این زخم ایجاد شد، 15 مرتبه توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک و ارتوپدی اطفال، بیمار ویزیت شد؛ اما با رهایی نوزاد از مسائل تهدید کننده حیات، زخم پا خود را بیشتر نشان می دهد لذا در روزهای اخیر که خطر جانی این نوزاد رفع شده، پزشکان دیگر نگران حیات او نبودند و روی زخم پوستش تمرکز کرده بودند و نهایتا تصمیم گرفته شد از آنجایی که ممکن است انجام عملیات جراحی برای این نوزاد با توجه به شرایط جسمانی‌اش خطرناک باشد، زخم پوستش را فعلا تحت نظر بگیریم و بعد از گذشت مدت زمانی او را مورد عمل جراحی قرار دهیم؛ چرا که بر اساس نظر متخصصان بخش ارتوپدی و جراحی پلاستیک عمل جراحی زودهنگام مناسب نبود؛ قطعا با گذشت زمان زخم یا به طور کامل ترمیم می شود و یا حداقل کوچک‌تر خواهد شد و با عمل جراحی کوچک‌تری ترمیم می شود. لذا مقرر شد فرصت دهیم تا این اتفاق بیفتد. تجریه چنین مواردی در گذشته به ما نشان داده است ترمیم زخم در بچه ها و نوزادان اصولا خیلی خوب انجام می شود. درحقیقت پاسخ بدن به زخم مناسب است، لذا برای عمل جراحی عجله نمی کنیم و فرصت می‌دهیم که زخم یا یه طور کامل یا تا حداقل یک - چهارم بهبود پیدا کند.

وی افزود: در طول مدتی که از ایجاد زخم سپری شده، سیر آن نشان می دهد که جمع‌تر شده است؛ از طرف دیگر نگهداری بیمار در بیمارستانی که میکروب در آن وجود دارد، مناسب نیست. در حقیقت بیماری که تنها زخم دارد به دلیل وجود میکروب ها در بیمارستان توصیه نمی‌شود. با وجود این شرایط و نظر تیم پزشکی بیمار ترخیص شد تا ادامه روند درمان در خانه پیگیری شود.

خراسانی ادامه داد: با هماهنگی واحد مراقبت در منزل بیمارستان مقرر شد، پانسمان‌های روزانه در منزل بیمار انجام شود و هر چند روز یکبار نیز نوزاد به متخصص ارتوپدی اطفال برای ویزیت برده شود. حدود دو تا سه هفته صبر خواهیم کرد تا در نهایت با رویت وضعیت زخم نسبت به عمل جراحی تصمیم گیری کنیم.

وی تاکید کرد: به حمدالله حال بیمار درحال حاضر خوب است و از نظر شاخص‌های بخش نوزادان، در وضعیت مناسبی قرار دارد. تغذیه مناسبی دارد و در مدتی که در بیمارستان بوده رشد خوبی داشته و خطرات تهدید کننده حیات نیز مطلقا برای نوزاد وجود ندارد. درحال حاضر تنها درمان و نگهداری زخم است که تحت شرایطی که جنبه فوق تخصصی دارد، ان‌شاءالله انجام خواهد شد.

رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) درباره هزینه‌های درمان این نوزاد نیز گفت: هزینه درمان این بیمار 20 میلیون و 400 هزار تومان شده که کمتر از دو میلیون تومان هم هزینه دارویی داشته است که با توجه به قرار داشتن بیمار تحت پوشش بیمه‌ و طرح تحول سلامت هزینه درمان یک میلیون و 100 هزار تومان شده و هزینه دارویی نیز حدود 190 هزار تومان شده است. درحقیقت بیمار باید نهایتا در هنگام ترخیص یک میلیون و 290 هزار تومان پرداخت می کرد که با توجه به شرایط خانواده بیمار و در جهت مساعدت، تخفیفی داده شد که این رقم به 450 هزار تومان برای پرداخت هزینه درمان و 190 هزار تومان هزینه دارویی رسید، اما در جلسه ای که با مدیرکل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت و پدر بیمار داشتیم مقرر شد همه مبالغ اخذ شده عودت داده شود.

خاطیان برکنار یا توبیخ اداری خواهند شد

همچنین سیدمحمدحسین میر دهقان، مدیرکل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت نیز در گفتگو با ایسنا، درباره بروز قصور پزشکی در جریان سیر درمان این نوزاد گفت: وزارت بهداشت به مخض اطلاع از این خبر تیم تخصصی متشکل از پزشکان برجسته و کادر درمان درگیر در موضوع این بیمار را تشکیل داد و از تمام زوایا موضوع را بررسی کرد و کار کارشناسی فنی صورت گرفت. نهایتا نیز گزارش این کارگروه تخصصی توسط دانشگاه علوم پزشکی مربوطه به مراجع ذیصلاح ارسال خواهد شد و این مراجع پس از بررسی نهایی اظهارنظر نهایی را انجام خواهند داد.

وی افزود: اما درباره ادامه روند درمان نوزاد قطعا تیم پزشکی زیرنظر ریاست بیمارستان سیر درمان را تا بهبودی کامل دنبال خواهند کرد و در این مسیر ریاست بیمارستان به هر مشکلی رسیدگی خواهد کرد.

وی تاکید کرد: باید برنامه ریزی مناسبی در حمایت عاطفی و اجتماعی خانواده نوزاد می‌شد که به نظر می رسد صورت نگرفته و در این بیمارستان در این حوزه کم کاری هایی صورت گرفته که قطعا افراد خاطی شناسایی و حتما برکنار و یا توبیخ اداری خواهند شد.

میردهقان ضمن پذیرش مناسب عمل نکردن بیمارستان در حمایت‌های عاطفی و مالی از خانواده این نوزاد افزود: بی‌تردید با افرادی که در این حوزه کوتاهی کرده‌اند برخورد قاطع اداری خواهیم داشت؛ از خانواده نوزاد عذرخواهی و دلجویی شد و در ادامه سیر درمان نوزاد جبران خواهیم کرد و حمایت‌های وزارت بهداشت از بیمار ادامه خواهد داشت.

پدر این نوزاد پس از جلسه مشترک خود با مدیرکل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت و رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی در پاسخ به ایسنا درباره نتیجه جلسه ضمن ابراز رضایت از وعده‌های داده شده درخصوص پیگیری درمان فرزندش و عودت مبالغ اخذ شده از وی گفت: پس از این جلسه تا حدودی خیالم راحت شده و آرامش خاطر گرفته‌ام که پیگیر درمان پای فرزندم هستند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها