رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 243318

تخت روانچی: برجام به برنامه هسته‌ای ایران رسمیت بخشید

ساعت24- معاون وزیر امور خارجه کشومان گفت: به رسمیت شناخته شدن برنامه هسته‌ای ایران یکی از مهمترین دستاوردهای برجام بوده است.

مجید+تخت+روانچی.jpg
مجید تخت‌روانچی در گفت‌وگو با شبکه پرس‌تی‌وی، گفت: برخورد با برنامه هسته‌ای ایران تا قبل از دستیابی به برجام بسیار بد و از دید ما غیرقانونی بود و مبنای چنین برخوردی این بود که برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

تخت‌روانچی ادامه داد: برجام نه تنها این موضوع باطل را کنار زد بلکه به برنامه هسته‌ای ایران رسمیت بخشید.

وی با بیان این‌که در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل صحبت از همکاری‌های بین‌‎المللی برای پیش بردن برنامه هسته‌ای ایران است، خاطرنشان کرد: ما همکاری‌های بسیار خوبی در زمینه انرژی هسته‌ای با کشورهای مختلف از جمله کشورهای غربی داریم.

این مقام ایرانی تصریح کرد: در دوران تحریم، کشورهای غربی بیش‌ترین مانع را در صنعت هسته‌ای برای ایران ایجاد می‌کردند ولی در حال حاضر همان کشورها در حال همکاری با ایران هستند.

برجام؛ دریچه بازگشت به بازارهای بین‌المللی

تخت‌روانچی هم‌چنین ورود ایران به بازارهای بین‌المللی را در زمینه هسته‌ای در نتیجه برجام دانست و افزود تعداد کشورهایی که آب سنگین تولید می‌کنند زیاد نیستند ولی ایران «هم (آب سنگین) تولید و هم صادر می‌کند و این یک دستاورد بزرگ در زمینه فنی است.»

معاون وزیر خارجه ایران به رفع «تحریم‌های ظالمانه‌ای» که علیه بخش اقتصادی کشور وضع شده بود، اشاره کرد و گفت با رفع این تحریم‌ها دریچه‌های فرصت برای بازگشت ایران به همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی باز شده است.

وی افزود: در زمینه نفت، تولید ایران تقریباً به میزان قبل از تحریم‌ها رسیده و صادرات نفت ایران حدود ۲/۵ میلیون بشکه در روز است و از لحاظ مالی به درآمد نفتی دسترسی داریم.

مشکل بانکی چند وجهی است

تخت‌روانچی با «چند وجهی» خواندن مشکلات بانکی تأکید کرد: ما در حال حاضر (در زمینه بانکی) همکاری‌های بین‌المللی داریم و این‌گونه نیست که همانند دوران تحریم بخواهیم فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی خود را از طریق کانال‌های غیر بانکی انجام دهیم.

وی ادامه داد: ما با بانک‌های کوچک و متوسط در سراسر جهان ارتباط بانکی داریم و تعاملات بانکی از طریق این کانال‌ها انجام می‌شود. سیستم اطلاع‌رسانی بین بانکی (سوئیفت) در حال حاضر برقراراست و بانک مرکزی ایران هم اینک در بسیاری از کشورها فعال شده است.

معاون ظریف اظهار کرد: مشکلی که هم‌چنان وجود دارد و باید رفع شود مشکل بانک‌های بزرگ است. به دلیل وجود تحریم‌ها برخی از بانک‌ها از سوی نظام قضایی امریکا تنبیه شدند و جریمه‌های کلانی علیه آنها اعمال شد و این بانک‌ها به دلیل ترس ناشی از مواجه شدن مجدد با این مشکلات، محافظه‌کارانه اقدام می‌کنند.

معاون وزیر خارجه ایران در امور اروپا و آمریکا تصریح کرد: صحبت‌هایی (در این زمینه) شروع شده و با آنها در تماس هستیم و این مسئله به مرور زمان حل خواهد شد.

ساز و کار داخلی برجام در قبال نقض این توافق

تخت‌روانچی با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در خصوص توافق ایران و کشورهای گروه ۱+۵ گفت: اگر آمریکا بخواهد برجام را کنار بگذارد، داخل برجام سازوکاری در نظر گرفته شده است که می‌توان از این طریق اقدام کرد.

وی ادامه داد: در برجام یک سازوکار حل اختلاف وجود دارد بدین صورت که اگر بین ایران و یکی از دیگر طرف‌های این قرارداد اختلاف پیش بیاید ابتدا طرفین باید گفت‌وگو کنند و سپس در کمیسیون مشترک که تمامی اعضای ۱+۵ و ایران حضور دارند این مشکل به بحث گذاشته شود و اگر نتیجه‌ای حاصل نشد گفت‌وگوها در سطح وزیران ادامه می‌یابد.

معاون وزیر خارجه ایران افزود: برای حل اختلاف‌ها در برجام روش‌هایی پیش‌بینی شده است و هر یک از طرفین که شکایتی داشته باشد فرایند مربوطه پیگیری می‌شود. اگر ما از کسی شکایت داشته باشیم لزوماً این شکایت به شورای امنیت نمی‌رود ولی اگر دیگر اعضای ۱+۵ از ایران شکایت داشته باشد ممکن است این شکایت به شورای امنیت کشیده شود.

تخت‌روانچی اعلام کرد: اگر یکی از کشورهای ۱+۵ برجام را به طور «فاحش» نقض کند، ایران بر اساس برجام این حق را دارد که یا به صورت جزئی یا به صورت کلی تعهدات خود را انجام ندهد.

وی گفت: اگر طرف مقابل از ایران شکایت داشته باشد، این شکایت در شورای امنیت پیگیری می‌شود و احتمال بازگشت تحریم‌ها وجود دارد.

واکنش اروپا در برابر بدعهدی آمریکا

این مقام وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اروپایی علاقمند هستند که برجام به طور کامل اجرا شود و در طول مذاکرات نیز علاقمندی خود را نشان دادند. بعد از اجرای برجام هم آنها در گفتار و در عمل این علاقمندی را نشان دادند.

وی با اشاره به سفرهای متعدد مقام‌های دولتی و مدیران بخش‌های خصوصی اروپا به ایران افزود: از بعد اقتصادی دو طرف احساس می‌کنند برجام فرصت مناسبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی است.

تخت‌روانچی با بیان اینکه اروپایی‌ها «از نظر سیاسی» نیز علاقمندی خود را در سطوح مختلف به برجام نشان داده‌اند، تصریح کرد: مقام‌های اروپایی در کشورهای مختلف در سالگرد برجام اعلام کردند برجام یک دستاورد بزرگ بین‌المللی است که نباید اجازه داده شود یک کشور خودسرانه و یک‌جانبه آن را لغو کند.

توانایی‌های بالای ایران در عرصه هسته‌ای

تخت‌روانچی گفت: ایران در زمینه هسته‌ای بسیار تواناست. از نظر ما یکی از دلایلی که آمریکایی‌ها مذاکرات هسته‌ای را شروع کردند، این بود که احساس کردند ایران از نظر فن‌آوری هسته‌ای در یک مرحله بسیار پیشرفته است و بهتر است به جای تقابل، با ایران تعامل کنند و بنابراین مذاکرات هسته‌ای شروع شد.

وی با اشاره به پیچیده بودن صنعت هسته‌ای اعلام کرد: ما روز به روز از نظر هسته‌ای پیشرفته‌تر می‌شویم و آمریکایی‌ها نسبت به توانایی‌های ما آگاه هستند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها