رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 243323

وزیر دفاع روسیه از تقویت نیروهای جنگ اطلاعاتی این کشور خبر داد

بر اساس اعلام وزیر دفاع روسیه، این کشور به میزان زیادی قابلیت خود را در حوزه جنگ اطلاعاتی تقویت کرده و برنامه‌های گسترده‌ای را در این حوزه به اجرا در آورده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در یک ارزیابی درباره قوای نظامی این کشور گفت: نیروهای عملیات اطلاعاتی ما در طول زمان شکل گرفته و سازمان پیدا کرده‌اند و اکنون این نیروهای خیلی قوی‌تر و موثرتر از واحد ضد پروپاگاندا (در دوران شوروی سابق) عمل می‌کنند.

او به ارائه توضیحات بیشتر درباره این بخش که از آن به عنوان یکی از محرمانه‌ترین قابلیت‌های ارتش روسیه یاد می‌شود، نپرداخت.

شویگو گفت: پروپاگاندا باید هوشمندانه، بدیع و موثر باشد.

ژنرال ولادیمیر شامانوف، رئیس کمیته امور دفاعی مجلس سفلی پارلمان روسیه نیز درباره این اظهارنظرهای شویگو در ارتباط با قابلیت‌های جنگ اطلاعاتی روسیه به رسانه‌ها گفت: سربازان ما در محافظت از منافع دفاعی ملی ما و در جنگ اطلاعاتی درگیر هستند.

ژنرال لئونید ایواشوف، رئیس سابق واحد همکاری های بین الملل در وزارت دفاع روسیه نیز اظهار داشت: روسیه به نیروهای جنگ اطلاعاتی خود برای مقابله با پروپاگاندای غربی متکی است.

ایواشوف خاطر نشان کرد: ما باید غرب را مجبور به گرفتن موضع دفاعی با انجام عملیات‌هایی برای افشای دروغ‌هایش کنیم.

در ماه‌های اخیر برخی از کشورهای غربی از جمله آمریکا، روسیه را به حملات سایبری و انتشار اخبار ساختگی متهم کرده بودند و کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را از اهداف عملیات پروپاگاندا و سایبری روسیه خوانده‌اند.

کیئر گایلز، کارشناس مسائل نظامی روسیه در مرکز تحقیقاتی چتم‌هاوس در لندن معتقد است که تلاش‌های روسیه در عرصه پروپاگاندا بسیار گسترده تر از فعالیت‌های سایبری است که کشورهای غربی به مسکو نسبت می دهند.

گایلز اخیرا طی گزارشی به سازمان ناتو نوشت: هدف، کنترل اطلاعات است، در هر شکلی که باشد.

این کارشناس می گوید برخلاف دوران شوروی، در حال حاضر هدف دستگاه پروپاگاندای روسیه ترویج یک ایدئولوژی خاص در جهان نیست بلکه مسکو در پی تضعیف مفهوم "حقیقت بی‌طرف" است- امری که خبررسانی را غیرممکن می کند.

گایلز گفت که روسیه از طرق مختلف نیروهای ناتو را محک می زند، از جمله با هدف قرار دادن نظامیان ناتو در رسانه‌های اجتماعی.

در ماه‌های اخیر گزارش هایی درباره حملات سایبری روسیه به نظامیان ناتو در کشورهای حوزه دریای بالتیک، لهستان و اوکراین منتشر شده است.

روسیه اتهام غرب مبنی بر انتشار اخبار ساختگی را بی‌اساس می داند. روسیه متقابلا ناتو را به اتخاذ سیاست‌های خصمانه متهم می کند.

سازمان های اطلاعاتی آمریکا در ماه ژانویه رسما اعلام کردند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، برای کمک به پیروزی دونالد ترامپ، دستور یک عملیات چند جانبه علیه کارزار انتخاباتی ایالات متحده را صادر کرده بود.

بنا بر آن گزارش، عملیات روسیه دارای جوانب مخفی - از جمله عملیات سایبری - بوده و در عین حال شامل تلاش‌های رسانه‌های دولتی روسیه و نیز کاربران رسانه‌های اجتماعی که پول دریافت می کردند بوده است.

دولت روسیه قویا دست داشتن در هک کمیته مرکزی حزب دموکرات و انتشار هزاران ایمیل دستیاران هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، را اتهامی بی اساس می خواند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها