رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 243823

نمونه های آشکار از تحریف سخنان روحانی توسط رسانه‌های منتقد

ساعت24-برخی رسانه‌های منتقد دولت، در راستای اهداف سیاسی خود، با تقطیع سخنان رئیس‌جمهور در اهواز، به نقل از وی مدعی شدند که گرد و غبار و ریزگردهای موجود در خوزستان نتیجه عذاب الهی است.

+9*87896549+
به گزارش روزنامه «ایران»، این رسانه‌ها بدون اشاره به مقدمه و مؤخره گفته‌های رئیس‌جمهور، یا بدون توجه به پیوسته بودن سخنان او، با برجسته کردن چند جمله و نادیده گرفتن چند جمله دیگر، این طور به خوانندگان خود وانمود کردند که روحانی گرد و غبار خوزستان را ناشی از ترک معروف و ترویج منکر یا نتیجه ترک واجبات و انجام محرمات، آن هم از سوی مردم خوزستان دانسته است. حال آنکه حتی یک بار گوش دادن به سخنان رئیس‌جمهور نشان می‌دهد که او از اساس سخنان دیگری بر زبان آورد و محتوای سخنان وی به هیچ وجه همخوان با ادعای رسانه‌های منتقد نیست.

روحانی در «نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری خوزستان» طبیعت را سنتی الهی و حفظ محیط زیست را یک معروف دانست که تخطی از آن، پیامدهای ناگواری خواهد داشت؛ پیامدهایی که ما را وا می‌دارد بار دیگر به حقوق طبیعت احترام بگذاریم و آنها را ادا کنیم. روحانی در ادامه، ریزگردها و گردوغبار را نه پدیده‌ای یک روزه، بلکه نتیجه اقدامات ۳۰، ۴۰ ساله ایران و برخی کشورهای منطقه و ناشی از نادیده گرفتن حقوق طبیعت، همچون حقآبه‌های تالاب‌ها دانست.

آنچه از این سخنان برنمی‌آید، این تیتر «کیهان» است که «رئیس‌جمهور مسائل خوزستان را به عذاب الهی نسبت داد/ مشکلات مردم خوزستان عذاب الهی یا ناکارآمدی دولت‌؟!» «وطن امروز» نیز بدون توجه به متن کامل سخنان روحانی، آنچه خود می‌خواست را از این سخنان برداشت کرد: «اظهارات حسن روحانی در اهواز درباره نتیجه ترک «معروف» و ترویج «منکر»: این گرد و غبار عذاب‌الهی است.»

بر اساس فیلم منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، متن کامل سخنان روحانی از این قرار است، بخشی که از سوی رسانه‌های منتقد دولت آن را تقطیع و در نتیجه معنی آن را عوض کردند: «اگر با طبیعت بجنگیم، طبیعت با ما می‌جنگد. اگر حقش را ندهیم، از ما بازمی‌ستاند. تالاب را رها کنید، خشک شود، هورالعظیم خشک شود، دریاچه فلان خشک شود، به زور از شما می‌ستاند ... می‌آید آنچنان فشاری بر شما می‌آورد، می‌گوید فکر کردید من اینجا یک موجود بی‌دفاعی هستم که هر کاری بخواهی بکنی؟ ... ناچار می‌شویم حقش را به او بدهیم ... ما نباید با طبیعت بجنگیم. طبیعت یعنی قانون خدا و سنت الهی. ما باید در چارچوب سنن الهی حرکت کنیم. چه شد الان خشکسالی شد؟ اینکه در روایات ما آمده اگر معروف را زیر پا گذاشتی، اگر منکر ترویج شد عذاب الهی می‌آید، بعضی از عذاب‌ها همین‌هایی است که ما می‌بینیم.

ما فکر می‌کنیم که مقصود این است که ما دروغ گفتیم و بعد سیل آمد، نه! معروف و منکر فقط دروغ و نماز نیست، منکر دامنه‌اش بسیار وسیع است، هر کار زشت، ناپسند و نادرست منکر است و هر کار شایسته معروف. آباد کردن آباسرزمین، درختکاری و احیای سرزمین، نماز و روزه نیست، ولی جزو معروف است ... ما باید معروف‌ها را انجام دهیم. چه شد که گرد و غبار در ایران و منطقه شروع شد؟ یک‌روزه بود؟ ... این ماجرا سال‌ها طول کشیده، اشتباهات بشری و اقدامات ناحق، قدم به قدم ما را به اینجا رسانده. یک مقداری از آب دجله و فرات را ترکیه گرفته ... بخش هور عراق را صدام خشک کرد ... بعد جنگ شد و مشکلات پیش آمد، بعد خشکسالی شد. در طول این ۳۰، ۴۰ سال همه (این مسائل) دست به دست هم داده (تا) امروز به این نقطه رسیدیم».

از این سخنان به‌خوبی می‌توان دریافت که به عقیده روحانی، وقوع ریزگردها، نتیجه نادیده گرفتن معروف‌هایی چون آباد کردن آباسرزمین، درختکاری و احیای سرزمین و انجام منکرهایی چون زیرپا گذاشتن حقوق طبیعت، همچون حقآبه‌های تالاب‌هاست؛ آن هم نه از سوی مردم خوزستان، که نتیجه عملکرد دولت‌ها است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها