رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 243858

پس‌لرزه‌های یک نقل قول از رهبری در صحن مجلس/دلخوری لاریجانی از یک تذکر و حواشی برداشت از صندوق توسعه

ساعت24-اصلاحیه کمیسیون تلفیق از تبصره چهارم موضوعی بودکه با نقل قول علی لاریجانی از رهبری همراه شد، نقل قولی که موجب ایجاد حاشیه‌هایی برای مجلس شد.

اصلاحیه کمیسیون تلفیق از تبصره چهارم موضوعی بودکه با نقل قول علی لاریجانی از رهبری همراه شد، نقل قولی که موجب ایجاد حاشیه‌هایی برای مجلس شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس زمانی که بررسی های مجلس به این تبصره‌هایی در مورد اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به صدا و سیما،‌ دانشگاه پیام نور و ...رسید، در برابر درخواست نمایندگانی که خواهان مخالفت با این تبصره بودند،‌گفت: این موارد را اجمالا با رهبری صحبت شده است، من روز اول این ها را ایراد گرفتم و گفتم که مخالف صندوق است،‌مخصوصا آبیاری تحت فشار و آبرسانی روستاها، که ایشان خیلی عنایت دارند. اجمالا ایشان اجازه دادند که در مجلس ما ورود کنیم، لذا اشکال قانون اساسی ندارد ما این سمتش را رفتیم صحبت کردیم، اما اگر میخواهید مخالفت کنید و پیشنهاد دارید، بگویید.

این گفته لاریجانی در ابتدای امر با تذکر محبی نیا مواجه شد تا او با تأکید بر توضیحات لاریجانی در مقام مخالف صحبت کند. او گفت: رهبری اذن ورود کارشناسی به موضوع را داده اند، با جلساتی که با ایشان داشتیم، مباحث مربوط به پارلمان را ایشان بسیار مایل هستند که در غالب مباحث کارشناسی به اجماع برسیم.

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: یکی از ایرادهای اساسی که بر مصوبات مجلس در حوزه بودجه وارد است این است که همیشه سقف را افزایش میدهیم. من یادم هست سال 75 کل سقف بودجه 52 هزار میلیارد تومان بود،‌دقت کنید که این رقم الان به هزار و 84 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: الان هم آوردیم که 25 هزار میلیارد هم در تلفیق به آن اضافه کردیم. بخش اعظم این اضافه برداشت به صندوق توسعه ملی باز می گردد. برادران و خواهران، توجه داشته باشید که ما زمانی آمدیم برای آنکه بودجه کل کشور از تکانه های مربوط به نفت حفظ کنید،‌آمدیم حساب ذخیره ارزی را ایجاد کردیم و 2 سال نگذشته آمدیم برداشته های موسع بر اساس نیاز ملی را آنقدر افزایش دادیم که حساب ذخیره ملی وجه خود را از دست داد. بعد هم آمدند گفتند اگر مسئله صندوق توسعه ملی بیاید با قوانین محکم برای تقویت بخش خصوصی و برای آنکه دست دولت را از این جا کوتاه کنیم،‌یک فرایند مثبت را برای رسیدن به توسعه طی کنیم. اما الان طراز صندوق ملی ما منفی است.

بحث برداشت از صندوق توسعه ملی و نقل قول لاریجانی نکته ای بود که در ادامه جلسه علنی هم در میان تذکرات و اخطارهای نمایندگان جای گرفت.

محمود صادقی نماینده مردم تهران، چهره دیگری بود که تذکری، به رئیس مجلس گفت: ما ابتدا که به مجلس آمدیم ،‌بعضی ازنمایندگان قدیمی عبارتی می‌گفتند که خیلی معنایش را نمی فهمیدیم اما الان می فهمیم. میگفتند که ما ابتدا که نماینده شدیم فکر کردیم فاعل بالاختیار هستیم،‌اما الان فهیمدم که مفعول بالاضطرار هستیم.

لاریجانی که از گفته صادقی ناراحت شده بود،‌گفت: کدام نماینده این حرف را زده است؟

صادقی با طفره رفتن از بیان نام،‌ادامه داد: بعضی از نماینده های قدیمی گفته اند.

‌لاریجانی با تحکم بیشتری گفت: بگویید که بشناسیم. اینگونه شأن مجلس را ضایع میکنید. چرا این حرف را میزنید؟

صادقی در توجیه گفته اش تأکید کرد: من پیشنهاد رفع ابهام دادم اما توجه نکردید.

رئیس مجلس هم در پاسخ به حرف های صادقی توضیح داد: بله شما گفتید ابهام دارد اما من تشخیص دادم که ابهام ندارد، تشخیص به عهده رئیس است.

نماینده مردم تهران که تذکرش مربوط به نقل قول لاریجانی از رهبری در مورد برداشت از صندوق توسعه ملی بود، تصریح کرد: در خصوص استفاده از منابع صندوق توسعه ملی هم نمایندگان زیادی اعتراض کردند اما شما میگویید اذن رهبری است،‌ ما معتقد و مطیع ولایت هستیم اما شما به طور شخصی مسائل را رفع و رجوع میکنید در حالی که باید به طور شفاف مشخص شود که در جه مواردی حضرت آقا اذن میدهند،‌آیا به طور مثال برداشت 100 میلیون دلار از توسعه ملی برای صدا و سیما که باید یک ذخیره ای برای نسل آینده باشد،‌چه توجیهی دارد که سرمایه ارزی نسل آینده را به صدا و سیما بدهیم.

زمانی که صحبت های صادقی تمام شد، رئیس مجلس پاسخ داد: حال ببینید آقای صادقی شما میگویید شخصی، باید ببنید که راهی جز این هم برایتان مقدور است. من به عنوان رئیس مجلس و آقایان دولت در لایحه مواردی آورده بود که از صندوق استفاده شود،‌من همان جا حاشیه اش نوشته بودم که این ها خلاف قانون برنامه است و نمی توانیم،‌بعد آقایان گفتند که ممکن است آقا اجازه دهد. من از ایشان سئوال کردم. آیا راه دیگری غیر از این وجود دارد؟ مثل بقیه موارد سئوال کردم که آیا ما در این موارد وارد شویم، که بعد از مدتی دفترشان گفتند در این سطوح میتوانید وارد شوید. بنابراین اذن دادند، اگر شما رای ندهید، بله ما کاری نمیتوانیم بکنیم اما اگر رای دادید، دیگر مانعی نداریم.نکته ای هم که شما گفتید که ابهام داشتید من نگاه کردم دیدم ابهام ندارد مگر پیشنهاد حذف میدادید. خواهشم این است که لفظ را اصلاح کنید و خودتان به دست خودتان مجلس را تضعیف نکنید.

بعد از صحبت های صادقی، زنجیره اخطارها و تذکرها ادامه داشت و ولی داداشی نماینده مردم آستارا به عنوان حلقه دیگری از این زنجیره گفت: این فاعل بالاختیار که آقای صادقی گفتند من یک ریشه اش را بگویم.طبق آیین نامه نمایندگان دولت حق ندارند که بین صندلی ها رفته و لابی کنند. اینگونه نمایندگان را در رو در بایستی قرار میدهند.

نکته ای که رئیس مجلس درخواست کرد تا نمایندگان دولت از آن پرهیز کنند.

محمد دهقان نیز از جمله نمایندگان اصولگرایی بود که در کنار صادقی نماینده اصلاح طلب مجلس، زبان به انتقاد از عملکرد رئیس مجلس گشود و گفت: من چند بار تذکر و اخطار درخواست کردم،‌شما نمیدانم چرا ما که رو به رویتان هستیم، را نگاه نمی کنید و آن سمت را می بینید، نوع انتقال مطلب از رهبری، خدای نکرده ممکن است موجب کاستن معنی ولایت شود. خلاصه رهبری متنی نوشتند و در سیاست های برنامه ششم ابلاغ کردند و لابد شما هم خواندید. گفتند باید نفت از هزینه های جاری جدا شود و نگاه متفاوت شود و گفتند که اصلا صندوق توسعه ملی از تکالیف بودجه ای استقلال بیابد، به همین صراحت گفته اند. و بعد هم گفته اند که 20 درصد میتواند در بانک ها سپرده گذاری شود و به صورت ریالی هزینه شود.

نماینده مردم طرقبه ادامه داد: شما هم مطلبی را رفتید و پرسیدید،‌حالا نمیدانم چه انگیزه ای بوده است که وقتی سیاست های کلی هست ، چرا جنابعالی باید پیگیری کنید و به آن بحث عقلانی در نظام قانون گذاری این کشور سال ها پیگیری کرده است، اینگونه نگاه شود. حالا شما مطلبی پرسیدید و رهبری هم پاسخی دادند. اما ببینیند که از آن چه در آمده است، 800 میلیون دلار برای وزارت بهداشت،‌دانشگاه پیام نور...

در این میان رئیس مجلس تلاش کرد تا از گفته خود دفاع کند و گفت: ما این ها را تصویب نکردیم، شما چیزی را میخوانید که خلاف است.

دهقان نیز در برابر این واکنش رئیس مجلس از او خواست که«اجازه بدهید،‌شما وقتی دستور کتبی رهبری را باید اجرا کنیم،‌شما با یان جملات آن را لغو میکنید. اصلا ‌این جایگاه را کاهش میدهد. بعدا شما یک مطلب میگویید صدتا مطلب دیگر از آن در می آید. شما میگویید تصویب نکردیم اما این کار که میکنید یعنی تصویب می‌شود. وقتی اینجوری نقل قول می‌شود، نهایت به این میرسیم که 50 میلیون دلار دانشگاه پیام نور...

لاریجانی باز هم تأکید کرد: این ها نیست. این ها را نگویید.

دهقان در پایان تذکر همراه با فریادش گفت که «به نظرم شما اجازه دهید در زمان درست تذکرها داده شود. من یک نماینده ام و شما هم یک نماینده هستید. بگذارید تذکرها داده شود و ما صحبت مان را بکنیم.»

لاریجانی در نقطه پایان تذکرهایی که به او به دلیل نقل قولی از رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی داده شده بود،‌گفت: تذکر دادن که احتیاج به نگاه کردن بنده ندارد. مسئول دارد. این که بگویید من با چه انگیزه ای این کار را کردم،‌جناب دهقان شما که باید روی این موارد حساس باشید،‌ منهای این سیاست ایشان دستوراتی داده بودند من جمله نیروهای مسلح که باید اجرا می شد، ما باید اجرا میکردیم یا نه؟ دستور صریح کتبی داشتیم.

رئیس مجلس تأکید کرد که«ما انگیزه ای نداریم. وزرای مربوطه آمده بودند و می گفتند با این بحران آبی که داریم نمی توانیم مشکل کشور را حل کنیم آیا ما وظیفه داریم که مشکل را حل کنیم؟ ما انگیزه خاصی جز آبادانی کشور نداریم. با این بحران آبی که ما داریم نمی توانیم مشکل آینده را حل کنیم، شما که منابع کشور را می بیند که در چه حد است. خب ایشان دستور داده بودند و ما براساسش راه حل پیدا کردیم چرا اینگونه می گویید که انگار ما خلافی کرده ایم،‌بعد هم من فقط نقل قول کردم حالا شما خودتان نظرتان را بدهید.

منبع: خبرآنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها