رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 244254

«یک قدم از برخورد با خودسرها عقب نمی‏ایستیم»

ساعت24-طرح دوفوریتی هنوز نیامده و امضاها هنوز خشک نشده، غوغایی به‌پا شد، آن هم از جانب رسانه‌های جناح راست و به‌ویژه روزنامه کیهان. نقد جناح مقابل به ‌بندی است که حالا نمایندگان امضاکننده طرح مدعی شده‌اند با آنچه آنها امضا کرده‌اند، تفاوت دارد. آنها تاکید دارند دوفوریتی را برای تایید به صحن علنی مجلس خواهند آورد که پاسخگوی تمامی شائبه‌های پیش‌آمده باشد.

style="text-align: justify;"> روزنامه «شرق» می افزاید: جمع‌بندی نقدهای واردشده به طرح دوفوریتی مجازات برهم‌زنندگان مراسم نشان می‌دهد که این رسانه‌ها همان محور سؤال‌برانگیز «پرسش از جانب افراد حاضر در نشست‌ها» را به چالش کشیده‌اند. پیگیری‌های «شرق» نشان از آن دارد که نمایندگان امضا‌کننده طرح متفق‌القول بر نقدهای واردشده آگاه‌اند و تأکید دارند این بند در نسخه نهایی که در صحن خواهد آمد، نیست و حذف خواهد شد.

بی‌اخلاقی در تغییر متن طرح دوفوریتی

«محمودجواد فتحی»، عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس، طرح ارائه‌شده در صحن و آنچه را آنها امضا کرده بودند، دو متن کاملا جداگانه می‌داند و می‌گوید: «طرح فعلی از نظر ما مخدوش و مجعول است. این طرح به شکل غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای تغییر کرده و آنچه ما ۳۴ نفر امضا کرده‌ایم این متن نبود. مسأله را به هیئت رئیسه گزارش می‌کنیم تا این‌طور رفتارها عادت نشود».

او در گفت‌وگو با «شرق» تأکید دارد «بعد از آنکه طرح ارائه‌شده را در صحن دیدم، با آقای نجفی (از دیگر نمایندگان تهران) پیگیر موضوع شدیم و اتفاقا دنبال متن کتبی امضاشده را گرفتیم و سرآخر متوجه شدیم آنچه امضا کرده‌ایم با آنچه آن روز در صحن مجلس منتشر شده متفاوت است». او البته تأکید دارد که درباره یک طرح دیگر نیز پیش‌تر همین مسأله اتفاق افتاده بود و از نمایندگان می‌خواهد اعتماد کنونی را حفظ کرده و به بی‌اعتمادی‌ها دامن نزنند.

فتحی می‌گوید: «برآنیم به همین زودی‌ها طرح اصلاحی را با تأکید بر برخورد با افراد برهم‌زننده نظم و امنیت و ایجاد اخلال و تشنج در مراسم‌ها و سخنرانی‌ها تدوین کنیم. در آن طرح بدون تردید مسئول‌دانستن مقام‌هایی که عهده‌دار حفظ نظم و امنیت جلسه‌ها هستند نیز به تأکید مورد توجه قرار خواهد گرفت».

برای خودسرها قانون اجرایی نمی‌شود

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، نیز اگرچه معتقد است قوانین کافی برای برخورد با خودسرها وجود دارد، اما به «خانه ملت» گفته: «برخورد با برهم‌زنندگان نظم جلسه‌های سخنرانی نیاز به قانون ندارد، چراکه دستگاه مسئول در برخورد با این افراد تمکین نکرده است. فردی در یک سخنرانی در شهر قم به بالاترین مقام یک قوه مهر پرتاب کرده است یا اجازه سخنرانی به نایب‌رئیس مجلس نمی‌دهند، اما برخورد مناسبی با متعرضان صورت نگرفته است». به گفته او، «با وجود قوانین کافی، مشکل در بخش اجرائی‌شدن قوانین است. نیروهای خودسر در کشور وجود دارند و مشخص است از سوی چه کسانی ساماندهی می‌شوند و برای برخورد با آنها قانون به اندازه کافی وجود دارد».

برخورد با حمله به نشست‌ها، افراد و کنسرت‌ها ساماندهی شود

عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس در همین زمینه می‏‌گوید: «ایرادها و نقدها به طرح ارائه‌شده را می‌پذیریم، به هر شکل حتی اگر دوست نماینده‌ای تغییری در طرح داده باشند، این نکته جالب نبوده؛ در یکی از بندها ادبیات مناسبی به کار گرفته نشده و آن بند تصحیح خواهد شد. اما روح حاکم بر این طرح دوفوریتی بر برخورد با نیروهای خودسر تأکید دارد و تردیدی نیست که نمایندگان اصولگرا و اصلاح‌طلبی که امضایشان را پای این طرح گذاشته‌اند، با کلیات برخورد با توسعه تندروی در کشور مخالف‌اند و خواهان مدیریت وضعیت کنونی حمله به نشست‌ها، سخنرانی‌ها و جلسه‌ها هستند».

حسین‌زاده تأکید دارد «فکر نمی‌کنم کیهان هم با برخورد با خودسرها مخالف باشد، به نظرم اگر نباشد که بهتر است. جریان نیروهای فشار و خودسری‌ها تا همین‌جای کار نیز به ساختار سیاسی کشور فشار زیادی وارد کرده. خیلی شفاف و واضح بدانند، هدف این طرح برخورد با گروه‌های فشار است. از این مسیر هم کوتاه نخواهیم آمد. مگر اینکه روزنامه کیهان یا دیگر دوستان در رسانه‌های اصولگرا موافق رویه‌هایی از جمله برخورد با رئیس مجلس و پرتاب مهر و نعلین به سمت او باشند. آنچه همین چند سال پیش در شهر قم به وقوع پیوست و مشخص شد برنامه‌ریزان آن طرح نیز گروهی تندرو از دل جریان اصولگرا بودند». به گفته او، فکر نمی‌کنم حتی نمایندگان اصولگرای مجلس نیز با طرحی که هدف و خواسته اصلی‌اش برخوردی این‌چنین باشد، مخالف باشد.

با خودسرها برخورد شایسته نشده است

«عبدالرضا هاشم‌زایی»، نماینده مردم تهران، نیز مانند تاجگردون تأکید دارد که «قوانین مکفی برای برخورد با خودسرها هست و اجرائی نمی‌شود. خودسرها جایی به کار برخی طیف‌های سیاسی می‌آیند و به‌همین‌خاطر است که برخورد شایسته‌ای با آنها نشده و برای این طیف ویژه، قانون اجرائی نمی‌شود». او همچنین به «شرق» می‌گوید: «به سمت رئیس مجلس مهر و نعلین زدند و نگذاشتند علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس دهم در مشهد سخنرانی کند. این یعنی برخی در این کشور خودشان را اجل از قانون تعریف کرده‌اند و اتفاقا از جاهایی هدایت می‌شوند».

برخورد با خودسرها رأی می‌آورد

طرح «تأمین امنیت مراسم‌های رسمی» چندروزی است که مطرح شده و آن‌طور که برخی نمایندگان مجلس از جمله محمود صادقی به آن اشاره کرده‌اند، طراح آن یوسفیان‌ملا، نماینده آمل و لاریجان بوده است. یوسفیان از جمله نمایندگان اصولگرای مجلس دهم به شمار می‌آید. بااین‌حال نقدها به این طرح به این سمت‌وسو رفت که اصلاح‌طلبان خواهان برخورد با آزادی بیان هستند و با پرسش ساده در همایش‌ها و نشست‌ها هم مخالف‌اند. درهمین‌حال حسین‌زاده تأکید دارد: «هیچ اصلاح‌طلبی مخالف آزادی بیان نیست، این در مرام ابتدایی رفتاری و اعتقادی ما است؛ اما گویی برخی دلواپسان هنوز طرح ارائه نشده، تیروکمان برداشته و بند دوفوریتی‌بودن آن را نشانه رفته‌اند. طرح دوفوریتی برخورد با خودسرها در بهارستان رأی می‌آورد و جوسازی رسانه‌ای نیز کارساز نخواهد بود».

طرح برخورد با خودسرها، اصلاح‌طلب و اصولگرا نمی‌شناسد

بهرام پارسایی، نماینده شیراز، نیز ازجمله نمایندگانی است که در گفت‌وگو با «شرق» تأکید دارد که مسیر طرح دوفوریتی منحرف نخواهد شد و این فضاسازی‌ها مانع از تصویب طرح نخواهد شد. او درباره نقدهای مطرح شده درباره ‌بندی در طرح دوفوریتی مذکور نیز می‌گوید: «این مسأله غیرعامدانه پیش آمده و بنای مسئول طرح نیز بر تغییر محتوای آن است؛ ولی ‌ای کاش به جای همان یک جمله، رسانه‌ها نکات مثبت طرح را برجسته می‌کردند؛ نکاتی که به‌ویژه اصلاح‌طلب و اصولگرا نمی‌شناسد و برای آینده برگزاری نشست‌ها و جلسه‌های هر دو طیف آرامشی به همراه خواهد آورد». طرح دو فوریت تأمین امنیت مراسم رسمی و برخورد با برهم‌زنندگان مراسم به امضای ۳۴ نفر از نمایندگان رسیده که ١٣ نفر آنها از مستقلان و اصولگرایان مجلس هستند. تاریخ تنظیم این طرح دقیقا یکی، دو روز بعد از تاریخ جلسه سخنرانی علی مطهری در مشهد بود؛ همان سخنرانی‌ای که قرار بود برگزار شود و لغو شد.

برهم‌خوردن مراسم سیاسی و فرهنگی در کشور اتفاق تازه‌ای نیست و شاید به همین تعبیر به گفته برخی نمایندگان نیازی نباشد تا مجلس به فکر تنظیم قوانین تازه برای برهم‌زنندگان مراسم بیفتد؛ اما نکته اساسی خاموشی و فراموشی برخورد با خودسرها است. آنها که در چتر حمایتی طیفی خاص هرازچندگاهی حمله به سخنرانی‌ها و برهم‌زدن کنسرت‌ها و جلسه‌های فرهنگی را در دستور کار قرار داده و دل‌بخواهی اقدام به امر خلاف قانون می‌کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها