رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 244282

عراقچی: پیام اروپایی ها حمایت از برجام است/ ترامپ به برجام پایبند می ماند

ساعت24-معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه با بیان این که پیام اروپایی ها حمایت از برجام است گفت: برجام به قدری از نقاط محکم برخوردار است که اگر ترامپ برجام را کنار بگذارد ضرر اصلی را آمریکا خواهد کرد.

عراقچی
سیدعباس عراقچی روز دوشنبه در همایش دورنمای اقتصادی ایران، در پاسخ به سوالی در خصوص رویکرد دولت جدید آمریکا به برجام گفت: آقای ترامپ درباره برجام عبارات قابل توجهی را به کار برده است؛ این که ننگین ترین توافق تاریخ آمریکاست و بدترین توافقی که ایشان دیده و یا گفته است که تعجب می کنم چرا وزیر خارجه آمریکا به چنین توافقی رضایت داد و یا گفته است که برجام را پاره و یا دوباره مذاکره می کنم.
رییس ستاد پی گیری اجرای برجام ادامه داد: تفاوتی که الان با قبل از مذاکرات هسته ای وجود دارد این است که اجماع بین المللی که علیه ایران وجود داشت به اجماع بین المللی در حمایت از برجام علیه ترامپ تبدیل شده و این تفاوت بزرگی است که دست و پای ترامپ و یا هر رییس جمهور دیگر را خواهد بست.
معاون وزیر خارجه گفت: این طور نیست که ترامپ به طور یکجانبه توافق برجام را کنار بگذارد چرا که این توافق یک توافق بین المللی است و غیر از ایشان و رژیم صهیونیستی و چند تا از کشورهای منطقه، بقیه کشورها از این توافق حمایت می کنند.
وی در ادامه با بیان این که موقعیت ما موقعیت بسیار خوبی است گفت: باید این سوال را مطرح کرد که اگر ترامپ می آمد با 6قطعنامه فصل هفتی، اجماع بین المللی علیه ما و تحریم های سنگین بین المللی در فروش نفت صفر ، چقدر موقعیت ما با آن زمان تفاوت می کند.
وی خاطرنشان کرد: پیام اروپایی ها حمایت از برجام است. این که ترامپ گفته آن را ارزیابی مجدد می کند تصور من این است که برجام به قدری از نقاط محکم برخوردار است و حمایت بین المللی دارد که اگر ایشان برجام را کنار بگذارد ضرر اصلی را آمریکا خواهد کرد.
عراقچی تاکید کرد: باید مراقب باشیم در تله ای که ممکن است بگذارند و برجام را به نقطه ای برسانند که ایران خودش از آن خارج شود نیافتیم.

** ترامپ به برجام پایبند خواهد ماند/ تردیدها تا دو ماه آینده برطرف می شود و برجام به مسیر خود ادامه می دهد
وی ادامه داد: تصور من این است که آقای ترامپ و دولت ایشان به برجام پایبند خواهد ماند؛ حتی اگر این کار را نکرد پیغامی که ما از اروپایی ها دریافت می کنیم این است که از کمپانی های خود در کار با ایران حمایت خواهند کرد؛ البته قبول دارم که فضای تردید ایجاد شده است اما یکی دو ماه آینده این تردیدها مرتفع خواهد شد و بسیار خوشبین هستم که برجام به مسیر خود ادامه می دهد و فضای نوین اقتصادی در مسیر خود پیش خواهد رفت.
به گزارش ایرنا عراقچی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سیستم مالی و بانکی ما به حالت عادی برنگشته است اما دلایل غیر برجامی وجود دارد و آنچه به برجام مربوط است مرتفع شده است.
وی ادامه داد. موانعی داریم که به تحریم های اولیه آمریکا مربوط است که کماکان پابرجاست و موضوع مذاکره هم نبوده است.
معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: اینکه ما نمی توانیم از سیستم مالی امریکا استفاده کنیم روشن است؛ سیستم مالی امریکا سیستمی قوی است که خیلی از کشورها ارز خود را با دلار امریکا تعریف می کنند.
وی افزود: اما این به آن معنا نیست که در بن بست هستیم؛ در هیچ کجا سیستم بانکی ما در بن بست قرار ندارد و اگر نمی توانیم پرداخت به دلار داشته باشیم از یورو و ین استفاده می کنیم و اگر بانکهای بزرگ به دلایلی با ما کار نمی کنند بانک های دیگر هستند که کار می کنند.
رییس ستاد پی گیری اجرای برجام در ادامه گفت: قوانین پولشویی تامین مالی تروریسم که در چهارچوب اف ای تی اف هستند، بر سر عادی شدن سیستم مالی ما قرار دارد اما به برجام مربوط نیست.
وی گفت از یک سال گذشته ، هم وزارت امور خارجه ، هم بانک مرکزی و هم وزارت امور اقتصادی و دارایی تلاش کرده اند این موانع برداشته شود؛ بعضی از آنها برداشته شده و بر روی بعضی دیگر هنوز کار می کنیم.
عراقچی ادامه داد: مهم این است که سیستم بانکی و نقل و انتقالات پولی در هیچ بن بستی قرار ندارد و از طرق دیگر قانونی و نه غیر قانونی کارها انجام می شود.
وی افزود: طرق غیر قانونی نظیر دور زدن و کمیسیون دادن ، از بین رفته و اگر کسانی کماکان از این طرق استفاده می کنند، علل دیگر دارد و هنوز هستند کسانی که به خاطر درامدهایی که داشته اند، علاقه مند هستند از سیستم گذشته استفاده کنند.
معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه در بخشی دیگر از سخنانش تصریح کرد: آنچه به دست آورده ایم و گشایش هایی که ایجاد شده همه ناشی از توانایی های ملی است و هیچ لطفی از طرف1+5 و امریکا به ایران نشده و کسی تصور نکند انچه به دست اورده ایم امتیازی بوده است
وی گفت: آنها تا جایی که توانستند مقاومت کرده اند. آقای اوباما گفت که اگر می توانستم تمام پیچ و مهره های برنامه هسته ای ایران را باز می کردم؛ توانایی های دفاعی منطقه ای ، سیاسی و مقاومت در مقابل فشارها و توان علمی و پیشرفت هسته ای ایران وضع را به جایی رساند که امریکا و غربی ها از حمله نظامی و ادامه تحریم ها نا امید شدند.
رییس ستاد پی گیری اجرای برجام افزود: در واقع انچه به دست اورده ایم ناشی از تلاشهای خود ملت و مقاومت ده ساله در مقابل فشارها بوده است.
عراقچی خاطر نشان کرد: برجام تا وقتی به حیات خود ادامه می دهد و ما تا وقتی از آن بهره مند خواهیم شد که قدرت ملی خود را حفظ کنیم .
وی گفت : قدرت جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصادی نقص داشت؛ به همین دلیل مورد تحریم قرار گرفت. باید اقتصاد ایران مقابل تحریمها رویین تن شود و این همان معنی اقتصاد مقاومتی است.
رییس ستاد پی گیری اجرای برجام افزود. چنین اقتصادی است که می تواند مقابل فشارهای خارجی و بحرانهای مالی مقاومت کند و از این طریق است که هیچ کشور خارجی نمی تواند از طریق فشارهای اقتصادی اراده سیاسی خود را تحمیل کند.
عراقچی گفت : در چنین اقتصادی است که هیچ کشوری نمی تواند به خود اجازه دهد کشورمان را تحریم کند چون ضررش برای خود آن کشور بیشتر خواهد بود و باید اقتصاد ما به نقطه ای برسد که خیالمان راحت باشد که کسی نمی تواند ما را در آینده تحریم کند.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها