رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 244311

جلیلی : هر کسی میتوانست در اراک بتون بریزد و این نیاز به این همه مذاکره نداشت

ساعت 24- فارس نوشت:عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هرکس می‌توانست بپذیرد در اراک بتون بریزد و تحریم‌ها باقی بماند و این نیاز به این همه مذاکره نداشت.

سعید جلیلی
سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر دوشنبه در همایش "بازیکنان نظام در شمال تهران؛ ذخیره های نظام در جنوب کرمان" در دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: انقلاب اسلامی برای این بود که به جای مناسبات قبلی، مناسبات جدید بر اساس "اسلام" و "جمهوریت" شکل بگیرد.


وی افزود: اگر امام خمینی (ره) فرمودند مردم ما بهتر از مردم صدر اسلام هستند به خاطر این بود که این مردم اسلام را انتخاب کردند.

جلیلی ادامه داد: نقش مردم فقط جایگزین کردن جمهوری اسلامی به جای نظام سیاسی قبلی نیست بلکه جمهوریت نظام یعنی باید در تمام ابعاد، مردم حاضر و کمک کننده باشند و اگر به این مساله توجه نکنیم موفقیتهای لازم بدست نخواهد آمد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر کسی نقش مردم را محدود کند و عده ای بگویند مردم فقط به درد زمان جنگ میخورند و برای مدیریت کشور باید کنار بروند و روی نیمکت بنشینند، انحراف است.

وی افزود: ارزش شهدا فقط به این نیست که در تشییع پیکر آنها حاضر شویم یا هر سال به راهیان نور برویم؛ نباید فقط زمان هزینه دادن ها یاد مردم باشیم بلکه زمان توزیع منافع نباید مردم فراموش شوند.

جلیلی خاطرنشان کرد: بعضی اوقات افرادی از درون جامعه مناسبات غلطی را توصیف میکنند که نتیجه آن شکل گیری طبقه بندی جدیدی است با حقوقهای نجومی و برج های نجومی است.

وی افزود: اساسا انقلاب اسلامی توسط مردم به بار نشست تا بنا به فرمایش امیرمومنان علیه السلام در برابر شکم‌بارگی و گرسنگی عده‌ای دیگر بی تفاوت نباشیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: نباید طوری باشد که موقع انتخابات تلاش شود تا همه مردم پای صندوق رای بیایند اما بعد انتخابات خدمت رسانی به مردم متوازن نباشد.

جلیلی ادامه داد: نباید نقشه ایران یک چیز تزیینی روی دیوار اتاق مسئولان باشد بلکه باید روی میز مسئولان باشد.

وی افزود: نباید روستایی مثل گنجان در جنوب کرمان که از 700 نفر جمعیت، 70 نفرش در زمان جنگ شهید شده اند فقط مایه دلگرمی برای زمان سختی ها و جنگ باشد بلکه باید امکانات و خدمات دهی به آنها هم مثل همه جای کشور باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چگونه مسئولی که در تمام سالهای بعد انقلاب مسئولیت داشته امروز فقط 150 شرکت برای خود و خانواده اش دارد؟

جلیلی تاکید کرد: اگر امام (ره) در سالهای پایانی حیات شان بارها نسبت به اسلام امریکایی در برابر اسلام ناب هشدار میدادند برای این بود که نکند از دل امت موسی، "قارون" پیدا شود و مسیر را منحرف کند.

وی گفت: خطر قارون برای امت اسلامی بیش از فرعون است زیرا در برابر فرعون مردم آماده مقابله بودند اما در برابر قارون عده ای به تردید افتاده و با پذیرفتن مناسبات ایجاد شده توسط قارون میگفتند ای کاش ما هم مانند او بودیم.
در ادامه این جلسه، جلیلی در پاسخ به سوالی گفت: «تفکر انقلابی» یا عناوین مشابه آن صرفا یک عنوان یا تابلو نیست بلکه شاخصهایی دارد. تفکر انقلابی یک قبیله نیست که صرفا با جمع شدن افراد دور هم واقعیت پیدا کند بلکه روح و محتوای آن مهم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری نیز گفت: سال 92 در آلماتی ما می توانستیم هر آنچه طرف مقابل پیشنهاد داد را بپذیریم و نزدیک انتخابات اعلام کنیم با این توافق "تحریم ها ترک خورد" اما وظیفه ما دفاع از حقوق مردم بود نه نمایش بازی کردن.

جلیلی ادامه داد: البته بعدا همان پیشنهاداتی را که 1+5 در آلماتی به ما داد بعدا در ژنو پذیرفته شد وگرنه بتون ریختن در اراک و جمع کردن سانتریفیوژها که نیاز به این همه مذاکره نداشت، این کار را هر کسی بلد بود انجام دهد که در اراک بتون بریزد و تحریم ها هم باقی بماند تا جایی که امروز همچنان یک سفارتخانه ما در سراسر دنیا نمی تواند حساب دلاری داشته باشد.

مسئول سابق تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان افزود: اخیرا می گویند برجام اگر هیچ فایده ای نداشت حداقل توانست قطعنامه های قبلی شورای امنیت سازمان ملل را لغو کند! اما من از شما خواهش می کنم تا برای بررسی این ادعا، بند 37 برجام یا همان مکانیزم ماشه را بخوانید؛ در آنجا صراحتا بیان شده که اگر طرف مقابل به وعده اش عمل نکند و ایران بخواهد نسبت به خلف وعده طرف مقابل شکایت کند «متعاقب آن شورای امنیت سازمان ملل می‌بایست منطبق با رویه‌های خود در خصوص قطعنامه‌ای برای تداوم لغو تحریم‌ها رأی‌گیری کند.» یعنی اگر شکایت کردید که تعهدات‌مان را انجام دادیم ولی طرف مقابل تعهداتش را انجام نمی‌دهد باید شورای امنیت یک قطعنامه تصویب کند که قطعنامه های قبلی علیه ایران اعمال شود یا خیر؟ یعنی اگر شکایت کنیم قطعنامه ها علیه خودمان فعال می شود.
جلیلی ادامه داد: برای همین بود که در دوره قبل ما چنین توافقی را امضا نکردیم.


وی در پاسخ به سوالی دیگری درباره اینکه مشکل اقتصادی کشور این است که با تفکر آدام اسمیت می خواهد جلو برود، گفت: اتفاقا همان خود آدام اسمیت که می گوید دولت هیچ وقت نمی تواند تاجر خوبی باشد در ادامه این را نیز میگوید تاجران هم نمی توانند دولتمردان خوبی باشند؛ لذا کسی که 150 شرکت خانوادگی دارد نمی تواند پاسخگوی مردم و محرومین باشد.

جلیلی گفت: امروز در همه جای دنیا این یک تجربه است که عرصه حکمرانی و دولتمردان نباید درگیر کارهای اقتصادی شخصی باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ایراد ما به اشخاص نیست به رویکردهاست لذا اگر رویکردی اشتباه باشد هر کسی با هر اسمی آن رویکرد را داشته باشد نمی تواند توجیهی برای آن نگاه باشد.

وی ادامه داد: امروز امنیت ما در منطقه به خاطر فلان لبخند دیپلماتیک نیست و اگر امروز آنها برای شرکت امریکا در نشست آستاانه واسطه می فرستند به خاطر عواملی است که اقتدار ما را در منطقه موجب شده است.

جلیلی در پاسخ به سوال دیگری درباره تعامل با جهان نیز گفت: چه کسی با تعامل با جهان مخالف است؟ اگر تعامل با دنیا به معنای شناخت فرصت ها در کشورهای مختلف باشد، باید امروز مسولان پاسخ دهند چرا عراق در اوج بهترین روابط اش با ایران و تیرگی روابط اش با ترکیه، واردات بیشتری ازترکیه داشته است؟

وی افزود: سال گذشته روسیه نیز یکی از بدترین روابط تاریخ خود را با ترکیه داشت ولی در همین دوره 11 میلیارد دلار واردات صیفی جات داشت ولی از این مقدار سهم صادرات صیفی جات ایران به روسیه تقریبا هیچ بوده است؛ چرا؟ چون تعامل با جهان و شناخت فرصت های این چنینی برای اقتصاد کشور را به خوبی انجام نداده ایم.

جلیلی در پایان تاکید کرد: امروز می گویند باید برای سلامت مردم هم با دنیا تعامل کنیم اما نه تعاملی که موجب قطع تولید سوخت 20 درصد تامین داروی بیماران ما می‌شد.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها