رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 244314

جزییات قرارداد ۷ هزار میلیاردی وزارت نفت

ساعت 24- وزیر نفت گفت: در توافقنامه‎ها و قراردادهای پژوهشی با دانشگاه‎ها در ۲ حوزه‎ بالادست و پایین دست، دانشگاه‎های ما به سمت ساختار سازی جدید برای تولید فناوری جدی حرکت می کنند.

زنگنه
بیژن زنگنه، در آیین امضای قراردادهای پژوهشی شرکت‎های اصلی وزارت نفت با دانشگا‎ه‎ها و مراکز تحقیقاتی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان وزیر نفت، معاونان وزیر علوم، رؤسای دانشگاه‎ها و مراکز تحقیقاتی و معاونان پژوهشی آنها، گفت: وزارت نفت چند سال پیش برای مطالعه میدان‎های نفتی با هدف افزایش ضریب بازیافت نفت در بخش بالادستی با دانشگاه‎ها و مراکز پژوهشی توافقنامه‎هایی امضا کرد که هم اکنون با حوصله، تلاش و زحمت زیاد روند اجرایی آنها آغاز شده و در حال پیشرفت است گرچه روند پیشرفت آن کندتر از سطح انتظار ماست، اما پا گرفتن این پیوند به صبر و مراقبت نیاز دارد.


وی با ذکر مثالی از روند پیوند قلب، گفت: زمانی که قلب را به بدن انسان پیوند می زنند با این که انسان بدون قلب چند دقیقه بیشتر نمی تواند زنده بماند، اما همه اجزای بدن برای دفع این پیوند مخالفت می کنند، همه هنر و دانش بشر این بوده است که این مقاومت به گونه ای باشد که بشر با گذشت زمان قلب پیوندی را به عنوان جزئی از وجود خود بپذیرد.

وزیر نفت تصریح کرد: پیوند میان صنعت و دانشگاه هم در ابتدا با چالش‎هایی روبه‎رو خواهد بود اما باید صبر و حوصله به خرج داد و مراقبت کرد تا یکپارچگی و سازگاری میان دو طرف به وجود آید، زیرا تجربه نشان داده است که برای انجام کارهای جدید همه مقاومت می‎کنند، فقط پول مانع پیشرفت چنین فعالیت‎هایی نیست بلکه فکر و فرهنگ نیز در آن دخیل هستند.

زنگنه ادامه داد: به دنبال توافقنامه‎ها در بخش‎های بالادستی، به فکر چگونگی ایجاد این پیوند در بخش پایین دستی افتادیم، با تلاش و همکاری شرکت‎ ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، دانشگاه‎ها و مراکز پژوهشی ۱۲ پروژه پایه‎ای تعریف شد که این پروژه‎ها جزو مهمترین طرح‎های تکنولوژیک به شمار می‎آیند.

وی افزود: قدرت فنی و سابقه ما در بخش پایین دستی بسیار بالاتر از صنایع بالادستی است، رشته مهندسی شیمی و دانشکده شیمی دانشگاه تهران قدمتی حدود ۷۰ سال دارد، در حالی که ما در بخش بالادستی هنوز یک استاد تمام نداریم و تا جایی که من اطلاع دارم به تازگی در این حوزه دانشیار پیدا کردیم زیرا سابقه ما در این بخش بیشتر از ۱۵ سال نیست.

وزیر نفت گفت: مجموع ارزش ۱۲ قرارداد پژوهشی میان شرکت‎های پایین دست صنعت نفت با ۹ دانشگاه‎ و مرکز تحقیقاتی معتبر کشور در فاز نخست و دوم ۷۲۰ میلیارد تومان است.

زنگنه عنوان کرد: همه این ۱۲ پروژه همسو با اهداف اقتصاد مقاومتی است زیرا یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی ساختن اقتصاد دانش بنیان و مبتنی بر فناوری پیشرفته است.

وی افزود: ما در گفت‎وگوها با مسئولان دانشگاه‎ها گفته‎ایم که به دنبال اختراع دوباره نیستیم، زیرا فناوری‎های عموم این پروژه‎ها در دنیا وجود دارد و ما در حال خرید دانش فنی و ثبت اختراع‎ها هستیم، اما ما می خواهیم این خریدها تکرار نشود یا حداقل در زمان خرید دانشگاه‎ها در کنار ما حضور داشته باشند تا این دانش فنی در دانشگاه‎ها بماند و استفاده شود.

وزیر نفت تاکید کرد: اگر دانشگاه‎ها بتوانند با شریکان خارجی همکاری کنند و در کنار آن‎ها شرکت‎های ایرانی عملیاتی موجود در حوزه کسب و کار هم حضور داشته باشند، ما می توانیم پس از چند سال در یکی از این حوزه‎ها صاحب فناوری شویم.

زنگنه گفت: موضوع مهمی که در توافقنامه‎ها و قراردادهای پژوهشی با دانشگاه‎ها در ۲ حوزه‎ بالادست و پایین دست وجود دارد این است که دانشگاه‎های ما به سمت ساختار سازی جدید برای تولید فناوری جدی حرکت می کنند.

وی افزود: در این پروژه‎ها دیگر معنایش این نیست که استاد و دانشجو تولیدی داشته باشند که در صنعت قابل استفاده نباشد زیرا به طور معمول پیچیدگی و انظباط‎های صنعت به گونه‏‎‎ای است که با تحقیق‎های کوچک ما نمی توانیم صاحب فناوری شویم.

وزیر نفت عنوان کرد: در این قراردادها به طور نمونه برای متانول یک انستیتو ایجاد می‎شود و تقسیم بندی صورت نگرفته است، بلکه هر پروژه برای مثال متانول، ال‎ان‎جی، الفین‎ها، پروپلین، هیدروکراکینگ، ایزومریزاسیون و شیرین سازی گاز و... به یکی از دانشگاه‎ها واگذار شده است.

زنگنه ادامه داد: ما پس از چند سال قطب‎های فناوری در این حوزه‎ها پیدا می کنیم به طوری که دانشگاهی که روی متانول فعالیت می‎کند به یک قطب علمی و مرجعی در این حوزه تبدیل خواهد شد و دانشجویان این دانشگاه در این زمینه فارغ التحصیل می شوند و به نوعی یک تغییر ساختار هم رخ می‎دهد.

وی افزود: دانشگاه‎های ما وارد کسب و کار و اثر گذاری در کسب و کار می شوند و این موضوع برای آینده اقتصاد کشور اهمیت فروانی دارد.

وزیر نفت تصریح کرد: مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رؤسای دانشگاه‎ها و مراکز پژوهشی در این زمینه بسیار فعال بوده اند و ما شاهد تمایل شدید آنها برای اجرای این پروژه‎ها بوده‎ایم، از این رو من و همکارانم در صنعت نفت نیز از این پروژه‎ها حمایت می‎کنیم.

زنگنه گفت: به نتیجه رسیدن این قراردادها که نگاه ما به آنها بلندمدت است به نفع آینده کشور خواهد بود و انتظار داریم فعالیت‎ها در این زمینه حرفه‎ای باشد تا بتوانیم به اهداف خود دست یابیم و در این زمینه صاحب حرف شویم.

وی تصریح کرد: من معتقدم هیچ وقت پول مانع توسعه کشور ما نیست بلکه این اندیشه‎های غلط ما مانع توسعه می شود، اما اگر اندیشه درست داشته باشیم سرانجام پول هم فراهم می‎شود.

وزیر نفت در پایان تاکید کرد: وزارت نفت به طور کامل از این پروژه‎ها حمایت می‎کند و باید حوصله، پیگیری و سرسختی کرد تا پیوند میان صنعت و دانشگاه شکل گیرد تا در آینده هم از نتایج آن به عنوان نمونه‎ای برای همه بخش‎های اقتصادی و کسب و کار در کشور استفاده کنیم.

قرارداد پژوهشی حوزه پایین‎دست صنعت نفت صبح امروز (نهم اسفندماه) میان شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و هفت دانشگاه و ٢ مرکز تحقیقاتی کشور امضا شد.

چهار قرارداد میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با دانشگاه های شیراز، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران امضا شد و پنج قرارداد نیز بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با دانشگاه های تهران، شیراز، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و صنعتی اصفهان به امضا رسید. همچنین سه قرارداد بین شرکت ملی گاز ایران با دانشگاه های تهران و علم و صنعت ایران (شرکت OTC به عنوان همکاری دانشگاه علم و صنعت) و پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد.

بر اساس این گزارش، ‎های همکاری سه شرکت اصلی وزارت نفت با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی یاد شده که دی‎ماه پارسال امضا شده بود، امروز به قرارداد رسید و به این ترتیب، وزارت نفت پس از امضای قراردادهای توسعه فناورانه مخازن نفتی با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در سال ٩٣، امروز دومین گام جدی را در مسیر برقراری پیوند میان صنعت و دانشگاه برداشت.

خبرآنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها