رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 244323

چگونه «ماهی قرمز» بیمار را بشناسیم؟

ساعت24- موقع خرید باید توجه کرد که باله‌های ماهی تا نخورده و شنای متعادلی داشته و علایم عصبی همچون چرخش دور خود و کوبیدن سر به دیواره آکواریوم نداشته باشند.

ماهی قرمز
style="text-align:justify">یک مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان با اشاره به امکان انتقال برخی بیماری‌ها همچون «سالمونلا» و «سل پوستی» از ماهیان و آبزیان، به کسانی که علاقه به تهیه و نگهداری از ماهی قرمز برای سفره هفت‌سین دارند، توصیه‌های بهداشتی ارائه کرد.


دکتر پگاه رستمی در خصوص شرایط نگهداری و خرید ماهی قرمز اظهار داشت: ماهی‌های زینتی از جمله ماهی قرمز علاوه بر اینکه اثرات فراوانی در روح و روان انسان دارند، اما در شرایط نگهداری غیر بهداشتی ممکن است ناقل بیماری‌هایی مثل «سالمونلا» و «سل پوستی» باشند.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و طبق رسم و رسومات برای تهیه و خرید ماهی قرمز بهتر است به مراکز تحت نظر و دارای مجوز دامپزشکی مراجعه کنند.

وی به شهروندان توصیه کرد؛ از خرید ماهی از افرادی که به صورت متراکم و در شرایط نامناسب اقدام به نگهداری ماهی می‌کنند، خودداری کنند.

دکتر رستمی خاطرنشان کرد: موقع خرید باید توجه کرد که باله‌های ماهی تا نخورده و شنای متعادلی داشته و علایم عصبی همچون چرخش دور خود و کوبیدن سر به دیواره آکواریوم نداشته باشند.

وی حالت بیرون زدگی چشم‌های ماهی، تشکیل گلوله‌های پنبه‌ای اطراف دهان، دور دم و باله‌ها و سفید شدن پوست ماهی را از علائم ماهی‌های بیمار عنوان کرد.

رستمی در مورد شرایط نگهداری ماهی قرمز نیز گفت: برای هر قطعه ماهی به یک تا ۲ لیتر آب نیاز است و باید نسبت سقف به حجم نیز رعایت شود و از ظروف دهان گشاد برای تبادل بهتر اکسیژن استفاده کرد.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه کلرزدایی آب مورد استفاده در تنگ ماهی را از دیگر موارد مهم در نگهداری برشمرد و یادآور شد: حتما ۲۴ ساعت قبل از استفاده باید آب را در جایی نگهدارند تا کلر آن خارج شود.

دکتر رستمی اظهار داشت: غذادهی به ماهی‌ها روزی یک یا دو مرتبه بیشتر نباید باشد و هربار به میزانی باشد که بلافاصله توسط ماهی مصرف شود و باقی مانده غذا در سطح آب باقی نماند.

به گفته این مقام مسئول، تنگ ماهی باید هفته‌ای یک یا دو مرتبه توسط نمک ضدعفونی شود و در هنگام رهاسازی نیز ماهی در استخرهای تعبیه شده در پارک ها رها شوند.

وی تصریح کرد: ماهی‌ها به هیچ وجه نباید در آب‌هایی مثل رودخانه که به آب‌های آزاد راه پیدا می‌کنند رها شوند چون امکان دارد ماهی ناقل بیماری، حیات وحش را آلوده و شرایط اکوسیستم را به هم بزنند.
مهر
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها