رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 245680

چگونه کودکان را به مطالعه علاقه‌مند کنیم

ساعت ۲۴- نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد طراحی برنامه‌ای که بر اساس آن کودکان گمان کنند، عروسک‌های پارچه‌ای از خواندن لذت می‌برند، می‌تواند به آشنایی و علاقه‌مندی بیشتر بچه‌ها به کتاب کمک کند.

كتابخواني
dir="RTL" style="text-align:justify">در برنامه‌هایی که به شکل مهمانی تولد و یا دوستانه و غیره برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود و پیژامه پارتی (Sleepover) نامیده می‌شود، این برنامه‌ها طوری طرح‌ریزی می‌شود که کودکان تصور کنند حیوانات عروسکی به گوش کردن داستان علاقمندند. این کار برای علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب‌های تصویری طراحی شده است.

در این برنامه طراحی شده، شب هنگام در مهمانی، کودکان عروسک‌های خود را به کتابخانه می‌برند و کارکنان و افراد داوطلب در این برنامه‌ها از تصویر حیواناتی که در کتاب‌ها پیدا می‌کنند عکس می‌گیرند و سپس به همراه کودکان کتاب را می‌خوانند. روز بعد کودکان حیوانات عروسکی خود را با عکس‌هایی که شب گذشته گرفته بودند یکجا جمع می‌کنند. همچنین به کودکان کتاب‌هایی را می‌دهند که حیوانات عروسکی آنها را برای خواندن انتخاب کنند.

پژوهشگران این طرح در موسسه تکنولوژی اوساکا در ژاپن یک برنامه جشن کتاب شب که یک مهمانی شبانه برای ۴۲ کودک پیش‌دبستانی بود ترتیب دادند. رفتار کودکان در روز اول و سپس ۳ روز بعد و همچنین سه ماه بعد بررسی شد و تاثیر این روش و مدت زمان رسیدن به هدف ارزیابی شد. نتایج حاصل نشان می‌دهد کودکانی که قبل از برنامه طرح‌ریزی شده برای مطالعه، در کودکستان، توجهی به کتاب نشان نمی‌دادند، بلافاصله پس از برنامه طرح‌ریزی شده، تعداد کودکان که برای حیوانات عروسکی خود کتاب می‌خواندند به طور چشمگیری بیشتر از کودکانی بود که این کار را انجام نمی‌دادند اما بعد از گذشت سه روز تاثیرش از بین رفته بود.

پژوهشگران همچنین روشی را برای حفظ این تاثیر مثبت آزمایش کردند به این ترتیب یک ماه پس از مهمانی مذکور حیوانات عروسکی را پنهان کردند و روز بعد عکس‌های حیوانات را به کودکان نشان دادند. با این روش سبب یادآوری به کودکان شدند.

این روش ساده به طور چشمگیری تعداد کودکان علاقمند به کتابخوانی برای حیوانات عروسکی را افزایش داد. این پژوهش نشان می‌دهد کودکانی که روز اول در مهمانی کتابخوانی بودند به طور چشمگیری بیشتر از بچه‌های دیگر علاقمند به خواندن کتاب‌های تصویری برای حیوانات عروسکی بودند.

به گزارش ساعت ۲۴، یوتیرو اوکازاکی از دانشگاه اوکایاما در ژاپن می‌گوید ما در نظر داشتیم پی به رفتار کودکان در این برنامه‌ها ببریم اینکه آیا این روش تاثیر دارد و اگر تاثیر دارد چه مدت لازم است تا کودکان علاقمند به کتابخوانی می‌شوند.

او اضافه کرد نه تنها این کودکان علاقمند به کتاب‌های تصویری شدند بلکه شروع به خواندن کتاب برای حیوانات عروسکی خود کردند. ما دریافتیم که به این ترتیب الگوی رفتاری جدید در بچه‌ها شکوفا می‌شود در حالی که قبل از اجرای طرح، در آنها دیده نشده بود.

یوتیرو می‌گوید نتیجه دور از انتظار نبود. خواندن کتاب در رشد مهارت‌های کلامی و قدرت تخیل تاثیر بسیار دارد در روشی که والدین برای کودکان کتاب می‌خوانند تاثیر کمتری دارد.

پژوهشگران می‌گویند: وقتی کودکان برای حیوانات عروسکی خود کتاب می‌خوانند، روش انگیزانده‌تر و عاملی موثرتر برای خواندن است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها