رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 245789

حمله و ضد حمله اصولگرایان درآستانه انتخابات

ساعت 24- انشقاق در اردوگاه اصولگرایی در رقابت های انتخاباتی آنان نمایان است. تلاش جدی عده ای از اصولگرایان برای ایجاد سازو کار خرد جمعی و دست یابی به اجماع، هنوز نتوانسته طیف هایی از اصولگرایان را به خود جذب کند. این مهم را می توان از رقابت های درون اردوگاهی جناح راست دریافت.

انتخابات
دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در راه است و چنان که بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران سیاسی پیش بینی کرده بودند، فعالیت ها بیشتر می شود . فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی، اعلام آمادگی نامزدهای انتخاباتی، اقدام مسوولان و متولیان برگزاری انتخابات برای تدارک هرچه بهتر انتخابات در کمتر از سه ماه آینده، به فضای سیاسی کشور رنگ و بوی انتخاباتی بخشیده است.


در همین چارچوب، در روزهای گذشته فضای انتخاباتی کشور شاهد تحولات بسیاری بود. بیانیه تازه رییس جمهوری پیشین در انتقاد از دولت روحانی، اظهارات مشاور رسانه ای احمدی نژاد در مورد اما و اگرهای حمایت احمدی نژاد از «حمید بقایی»، اظهارات تازه سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده قضایی بقایی، سخنان انتقادی برادر «سعید جلیلی» نامزد احتمالی جبهه پایداری از پیشگامان ایجاد وحدت در جبهه اصولگرایان، دعوت تشکل های سیاسی از متولی آستان قدس برای شرکت در انتخابات، رایزنی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با 10 نامزد منتخب جمنا، اظهارات رییس فراکسیون امید مجلس در خصوص راهبرد انتخاباتی اصلاح طلبان، افتتاح ستاد انتخابات کشور و هشدارهای وزیر کشور در مورد آغاز تبلیغات پیش از موعد نامزدها مهمترین تحولات انتخاباتی در روزهای گذشته بود.

**بیانیه تازه احمدی نژاد


احمدی نژاد که چندی پیش با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود از هیچ جناح یا نامزدی در انتخابات حمایت نمی کند، دیروز (14 اسفند) با انتشار بیانیه ای دیگر به دولت تاخت.


کارشناسان این بیانیه را نه پاسخ احمدی نژاد به اتهاماتی که به دولتش وارد می شود، که بخشی از سناریوی انتخاباتی او تعبیر کرده اند، چرا که او پس از گذشت سال ها از اتهاماتی که به دولتش وارد می شود در فضای انتخاباتی کنونی در مقام پاسخگویی و به اصطلاح دفاع از خود برآمده و به دنبال فضاسازی برای ایجاد زمینه های ضد دولت روحانی و بهره‌برداری از آن در مناظرات انتخاباتی آینده است.


احمدی نژاد در این بیانیه تکذیب کرده که خزانه را در پایان دولت خویش خالی تحویل داده است. او همچنین ادعا کرده که دولت روحانی باید اعلام کند پول های خزانه را در کدام بخش ها مصرف کرده است.

**اظهارنظر جوانفکر در مورد موضع احمدی نژاد در برابر بقایی


بقایی معاون اجرایی احمدی نژاد برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده و بسیاری از نزدیکان رییس جمهوری پیشین از او حمایت کرده اند که شخص احمدی نژاد هنوز در این خصوص اظهار نظری نکرده است.


رییس دولت های نهم و دهم چندی پیش در بیانیه ای اعلام کرده بود در انتخابات از هیچ نامزدی حمایت نخواهد کرد. این در حالی است که مشاور مطبوعاتی او به تازگی گفته احمدی نژاد «فعلا» از کسی حمایت نمی کند.


«علی اکبر جوانفکر» اخیرا در گفت و گو با یکی از رسانه های داخلی در مورد عدم حمایت رییس جمهوری پیشین از نامزد یا جناحی از واژه «فعلا» استفاده کرد و در پاسخ به این که آیا ممکن است با توجه به شرایط کشور در زمان انتخابات نظر رییس جمهوری قبلی تغییر کند و از کاندیدایی حمایت کند، گفت: فعلا که ملاک و معیار همان بیانیه است.


جوانفکر در بخشی از اظهارات خود گفت: هیچ ایرادی ندارد که ایشان از بقایی حمایت نکند، برخی چیزها آن قدر روشن است که اصلا نیازی به توضیح ندارد.


جوانفکر امروز 15 اسفند هم در گفت و گو با یکی از رسانه های داخلی گفت: بقایی برای حضور در انتخابات 96 با احمدی‌نژاد مشورت نکرده اما در صورت موفقیت در انتخابات 96 راه دولت‌های نهم و دهم را ادامه خواهد داد.

**پرونده بقایی مفتوح است


حجت‌الاسلام «غلامحسین محسنی اژه‌ای» امروز در صد و نهمین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در خصوص روند رسیدگی پرونده بقایی معاون اجرایی دولت دهم با توجه به اعلام کاندیداتوری وی گفت: پرونده وی همچنان مفتوح و تصمیم نهایی و قرار نهایی درباره ایشان گرفته نشده است.


اژه‌ای گفت: وظیفه شورای نگهبان طبق قانون اساسی کاملاً مشخص است و ممکن است کسی پرونده قضایی داشته و صلاحیت وی تأیید شود اما بالعکس این موضوع هم ممکن است.
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: داشتن پرونده مفتوح و یا غیر مفتوح الزاماً باعث صلاحیت و یا عدم صلاحیت فردی نیست اما در قانون پیش‌بینی شده که برخی محکومیت‌ها می‌تواند باعث سلب صلاحیت شود.

**سخنان انتقادی برادر سعید جلیلی در انتقاد از اصولگرایان


سخنان تازه «وحید جلیلی» برادر سعید جلیلی و معاون فرهنگی شهردار مشهد در جمع گروهی از فعالان مساجد ، از دید بسیاری از رسانه ها به عنوان انتقاد از کسانی تعبیر شد که به دنبال وحدت میان نیروهای انقلابی هستند.


جلیلی گفت: «نمی شود آدمهایی که دعوت به وحدت می کنند و می خواهند صف مشترک و شخصیت واحد برای نیروهای انقلاب به وجود بیاورند خودشان دوشخصیتی باشند!»


وی عنوان کرد : فردی که بین حرف ها و مواضع خودش نمی تواند یکپارچگی ایجاد کند و 'هر لحظه به شکلی بت عیار برآید' چنین فردی و چنین اشخاصی چطور می خواهند در جبهه انقلاب یکپارچگی ایجاد کنند؟


او افزود:بله، وحدت. اما وحدت کلمه. نه اینکه نرم ‌افزار حزب‌الله را از هم بپاشانیم به اسم اینکه می خواهیم سخت افزار سازمانی برایش درست کنیم. تفکر حزب‌اللهی را به لحاف چهل تکه تبدیل کنیم و بعد دم از وحدت ابدان بزنیم.


جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جریان حزب اللهی را به حزب اللابی استحاله کنیم و مفاهیم اعتقادی و مقدس را به اسم سیاست ورزی به بازی های تاکتیکی برای ائتلاف های موقت 2+1 و 7+8 و 2500+1200 تقلیل بدهیم. ائتلاف هایی که بارها پوشالی بودنشان هم اثبات شده است. هر کس هم صدایش خواست دربیاید بگوییم وحدت شکن! بسیاری از رسانه ها این سخنان جلیلی را در چارچوب رقابت های انتخاباتی تعبیر کردند.

**دعوت از تولیت آستان قدس برای شرکت در انتخابات


در شرایطی که رییس دفتر تولیت آستان قدس رضوی پس از برگزاری انتخابات مجمع عمومی جمنا و انتشار شایعاتی مبنی بر قرار گرفتن نام «ابراهیم رییسی» به عنوان نفر نخست نامزدهای جمنا، اعلام کرد که آیت الله رییسی با صراحت اشاره کردند که خدمت به حضرت ثامن الحجج علیه السلام، نیازمندان، زوار و مجاوران حضرتشان را والاترین مقام و توفیق می‌دانند، اما در روزهای گذشته برخی گروه ها و تشکل ها از او برای شرکت در انتخابات دعوت کرده اند و در فضای مجازی کمپین هایی با این مضمون در حال شکل گیری است.


به عنوان نمونه امروز جبهه وحدت زنان انقلاب اسلامی خراسان رضوی از آقای رییسی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 دعوت کرد.


«زهرا بیگ خراسانی» دبیر جبهه وحدت زنان انقلاب اسلامی خراسان نشستی خبری با اصحاب رسانه در خصوص ملاک‌های این جبهه برای دعوت از حجت السلام رییسی و مشکلات قانونی وی در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ملاک ما شخصیت انقلابی ایشان است و معتقدیم باید از کاندیدایی انقلابی برای ریاست جمهوری حمایت کنیم.

**جمنا در حال مذاکره با 10 نامزد منتخب


جبهه مردمی نیروهای انقلاب با برگزاری اولین مجمع عمومی خود در روزهای نخست اسفند ماه و برگزاری انتخابات، نخستین قدم های خود برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری را برداشت.
حال با اعلام «مرضیه وحید دستجردی» سخنگوی این تشکل در مورد مشخص شدن نام 10 نامزد برتر، اصولگرایان در انتظار برگزاری دومین مجمع این تشکل هستند. حال آنکه خانم سخنگو اعلام کرده مجمع دوم سال آینده برگزار می شود.


دستجردی به تازگی اشاره به ادامه‌یافتن رایزنی با کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرده: برای برگزاری دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، یک پیش‌نیاز وجود دارد که تا این پیش‌نیاز محقق نشود، امکان برگزاری مجمع عمومی دوم جبهه مردمی نیروهای انقلاب، وجود ندارد.


وی افزود: پیش‌نیاز برگزاری مجمع این است که باید با 10 کاندیدایی که بیشترین آرا را در مجمع عمومی اول کسب کرده‌اند گفت و گو و مذاکره کنیم که هیات رییسه شورای مرکزی در حال رایزنی و گفت‌وگو با این نامزدهاست. این کار آغاز شده و تا حصول به نتیجه، همچنان ادامه خواهد داشت.

**باهنر و اصلاح طلب خواندن روحانی


«محمدرضا باهنر» دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت و گو با یکی از روزنامه های داخلی گفت: مثلا در برجام ما می‌خواستیم 10 گل بزنیم که موفق نشدیم اگرچه روحانی و تیم هسته ای تلاش کردند که این ده گل را بزنند اما به جای ده تا 7 تا گل زدیم. طرف مقابل سه تا گل هم به دروازه ما زد، اما در نهایت ایران پیروز شد.


باهنر در ادامه افزود: روحانی تا قبل سال 92 اصولگرا بود اما در انتخابات 92 اگرچه تعداد اندکی از اصولگرایان نیز به روحانی رای دادند عموما جریان اصلاحات از روحانی حمایت کرد، به همین دلیل روحانی به اصلاح‌طلبان وامدار شده است و بیشتر با آنها کار می‌کند.

**رد ایده رد صلاحیت روحانی


حجت الاسلام «محمدتقی فاضل میبدی» عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با یکی از رسانه ها گفت: قطعا مجمع روحانیون مبارز تهران و مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم برای راهنمایی مردم به انتخابات ورود و از آقای روحانی حمایت خواهند کرد. غیر حمایت از آقای روحانی در اردوگاه اصلاح طلبان، گزینه دیگری مطرح نیست.


به گفته میبدی، احتمال یک درصد ردصلاحیت آقای روحانی را می دادند اما این احتمال منتفی است چون آقای روحانی در چهار سال مسوولیت خود در ریاست جمهوری تخلفی از قانون اساسی نکرد که دلیلی برای ردصلاحیتش باشد بنابراین محال است شورای نگهبان او را ردصلاحیت کند.


به گفته میبدی، تبلیغ و پرداختن به ایده نامزد پوششی درست نیست. در مجموع نقشه راه روشن است آقای روحانی کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود

**روحانی در دور اول انتخاب می شود


معرفی یک نامزد در انتخابات راهبرد پیشنهادی بسیاری از اصلاح طلبان است که از نظر آنان پیروزی در انتخابات را برایشان به ارمغان خواهد آورد؛ مساله ای که چهره های اصلاح طلبی بارها بر آن تاکید کرده اند.


«محمدرضا عارف» رییس فراکسیون امید مجلس به تازگی در گفت وگو با یکی از رسانه های داخلی درباره اینکه اگر اصولگرایان با کاندیدای متعدد بیایند اصلاح طلبان چه می‌کنند اظهار کرد: ما با یک کاندیدا می آییم و پیش بینی من این است که وضع روحانی یا کاندیدای نهایی اصلاح طلبان خوب است و در دور اول انتخاب می شود.


رییس مجمع نمایندگان تهران در این باره که اگر اصولگرایان با چند کاندیدا وارد انتخابات شوند آیا اصلاح طلبان کاندیدای جانبی خواهند داشت؟ گفت: بحث کاندیدای جانبی اصلاح طلبان، بحث حقوق افراد است، یعنی فردی در خود این ظرفیت را می بیند که کاندیدا شود، ما هم نمی توانیم او را منع کنیم. اما آنچه برای ما مهم است احترام به خرد جمعی و تصمیم شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان است که راهبرد این شوراها هم داشتن یک کاندیدا است.

**افتتاح ستاد انتخابات کشور


ستاد انتخابات کشور برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی افتتاح شد. این مراسم روز شنبه 14 اسفند با حضور وزیر کشور و اعضای ستاد انتخابات کشور در محل وزارت کشور برگزار شد.

**هشدار در مورد ایجاد شایبه طرفداری از یک نامزد در صدا و سیما


«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور در حاشیه مراسم افتتاح ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران نسبت به فعالیت های تبلیغاتی پیش از موعد نامزدها هشدار داد.
به گفته رحمانی فضلی، افرادی که از الان نامزدی خود را اعلام می‌کنند نباید در اماکن عمومی تبلیغات داشته باشند.


حضور افرادی که اعلام کاندیداتوری کردند در صداوسیما اگر در چارچوب وظایف اداری و مسئولیت آن‌ها باشد بلامانع است اما اگر تبلیغات باشد مدیران صدا و سیما باید مانع آن شوند.


وزیر کشور در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در خصوص اقدامات جاری صدا و سیما نیز من جلسه ای با مدیران صداوسیما داشتم و تاکید کردم که انتخابات یک موضوع ملی است و صدا و سیما نباید به گونه ای رفتار کند که شائبه طرفداری از نامزدی خاص در میان مردم ایجاد شود. از صدا و سیما خواسته ایم این مسائل را رعایت کند.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها